کرونا در ایران؛ «وضعیت قرمز» در بسیاری از شهرهای خوزستان

آمار قربانیان کرونا در ایران از مرز ۷ هزار نفر عبور کرد

نماینده وزیر بهداشت در امور اجرایی مقابله با کرونا در خوزستان گفته است که «بسیاری از شهرهای خوزستان به دلیل شیوع بیماری از نظر کمیته کشوری کنترل بیماری کووید۱۹، در وضعیت قرمز قرار گرفته‌اند».

به گفته کیا‌نوش جهان‌پور، سخنگوی وزارت بهداشت، «بعد از خوزستان،‌ استان‌های لرستان، خراسان شمالی، جنوب کرمان به ویژه جیرفت،‌ جنوب سیستان و بلوچستان و کرمانشاه، در وضعیت هشدار قلمداد می‌شوند».

دکتر علیرضا افشار روز دوشنبه، ۲۹ اردیبهشت ماه،  در آبادان گفت: «در حال حاضر در  خوزستان با آغاز موج جدید بیماری مواجه هستیم و بسیاری از شهرهای خوزستان به دلیل شیوع بیماری از نظر کمیته کشوری کنترل بیماری کووید۱۹ در وضعیت قرمز قرار گرفته‌اند.» 

آقای افشار گفت: «در کنترل همه‌گیری کرونا، مهمترین عامل، رفتار اجتماعی است و نوع نگرش مردم، رعایت فاصله‌گذاری و بهداشت فردی مهم است. بنا به آنچه اینجا مشاهده کردیم، اکثر افرادی که مبتلا شده بودند، با بیماران تماس داشتند و در مکان‌های عمومی حاضر شده بودند و به گونه‌ای، رفتار پرخطر داشته‌اند. البته برخی از این افراد نیز به تناسب شغل‌شان مبتلا شده‌اند.»

این در حالی است که کیانوش جهان‌پور نیز امروز گفت که  ۲۲۹۴ نفر مبتلا به کرونا شناسایی شده‌اند که به این ترتیب، تعداد افراد کل شناسایی شده مبتلا به این بیماری به ۱۲۳ هزار و ۴۹۲ نفر رسیده است. به گفته این مقام وزارت بهداشت، هم اکنون ۲۷۱۲ نفر در «وضعیت شدید» این بیماری قرار دارند و تحت مراقبت هستند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در حالی که بسیاری از کسب‌وکارها همچنان به کار خود ادامه می‌دهند و عکس‌های ارسالی از شهرهای مختلف و از جمله خوزستان، نشان‌دهنده درصد پایینی از رعایت موضوعاتی مانند فاصله‌گیری اجتماعی است، افشار، نماینده وزیر بهداشت، گفت: «در شرایط کنونی، مردم باید فاصله‌گذاری اجتماعی را بیشتر رعایت کنند. با تمهیدات حوزه ستاد مدیریت کرونا در  آبادان در زمینه بیماریابی و درمان اقدامات خوبی انجام شده است و امیدواریم با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و مسائل بهداشتی و در خانه ماندن، در روزهای آینده شاهد کاهش ابتلا و بروز بیماری باشیم.»

با وجود «قرمز» خواندن وضعیت بسیاری از شهرستان‌های استان خوزستان، علی‌ربیعی، سخنگوی دولت، گفته است که ایران به مرحله «مهار بیماری» وارد شده است و «۲۸۰ شهرستان» در ایران جزو مناطق سفیدی هستند که شیوع کرونا در آنها کم است. آقای ربیعی اشاره نکرده است که انجام آزمایش تشخیص کرونا در شهرهای مختلف به چه میزانی است. از این گذشته، مقامات ایران از ارائه آمار از مرگ و میر کلی در شهرهای مختلف در طی‌ماه‌های گذشته، نسبت به سال‌های گذشته، خودداری می‌کنند. بسیاری از منابع، آمارهای رسمی مقامات ایران در خصوص تلفات مرتبط با ویروس کرونا را نادقیق می‌خوانند که هم ناشی از میزان ناکافی آزمایش، و هم تمایل مقامات رسمی به پایین نشان دادن مرگ‌ومیر ناشی از این بیماری است. 

ربیعی گفته است: «مناطق سفید ما به ۲۸۰ شهرستان افزایش پیدا کرده است و در روند بهبودی و درمان بیماران مبتلا به کرونا پس از کشور چین و سوییس در رتبه سوم جهانی قرار داریم. میانگین بهبودی ما بسیار خوب است، به طوری که تقریبا ۹۴ درصد افرادی که مراجعه کردند، بهبود یافته‌اند در حالی که میانگین جهانی آن ۸۴ درصد است.»

این در حالی است که به گزارش ایلنا، معاون نظارت بر اماکن عمومی پایتخت با اعلام ستاد ملی مبارزه با کرونا از بازگشایی کامل هتل‌ها و رستوران‌ها «با رعایت پروتکل‌های بهداشتی بعد از ماه مبارک رمضان» خبر داده است: «همچنین پس از جنجال‌های فراوان برای اجرای مجدد طرح ترافیک در تهران استاندار تهران زمان اجرای طرح ترافیک در پایان ماه مبارک رمضان در تهران را اعلام کرده است.»

با وجود سهل‌گیری در مقررات فاصله‌گیری در اجتماع و باز بودن مراکز کسب‌وکار، سخنگوی دولت گفت که در روزهای اخیر در تهران، نسبت به ۳۰ بهمن، کمترین تعداد مرگ ناشی از کرونا ثبت شده است که به گفته او، «عدد بسیار پایین و دلگرم کننده‌ای» به شمار می‌رود. 

بیشتر از