بازرس اخراجی آمریکا در حال تحقیق درباره اتهام تخلف سازمانی پمپئو بود

لینیک چهارمین بازرس کل وزارت خارجه است که ظرف ۶ هفته اخیر برکنار می‌شود

خبر برکناری استیو لینیک، دیده‌بان ارشد وزارت خارجه آمریکا، روز جمعه گذشته اعلام شد- Nicholas Kamm / AFP

یک بازرس کل وزارت خارجه آمریکا که توسط دونالد ترامپ اخراج شد، گفته میشود در حال تحقیقات درباره اتهاماتی علیه مایک پمپئو بوده است. وزیر خارجه آمریکا متهم شده است که یکی از کارکنان زیر دست خود را وادار به انجام کارهای شخصی، از جمله گشت‌زنی سگ، گرفتن لباس از خشک‌شویی و رزرو میز شام در رستوران برای او و همسرش، کرده است. 

خبر برکناری استیو لینیک، دیده‌بان ارشد وزارت خارجه آمریکا، روز جمعه گذشته اعلام شد. او چهارمین بازرس کل وزارت خارجه است که ظرف شش هفته اخیر توسط رئیس جمهوری آمریکا از کار برکنار شده است. 

جزئیات مربوط به محتوای تحقیقات او از سوی  شبکه «ان‌بی‌سی» فاش شده است که می‌گوید با دو مقام مسئول در کمیته‌های مختلف کنگره آمریکا صحبت کرده است. 

 به گفته این مقام‌های رسمی آمریکا، آقای لینیک در حال بررسی سه مطالبه ادعا شده و نیز سایر کارهای شخصی بوده است. آنها گفته اند احتمال آن میرود که آقای لینیک علاوه بر اینها، در حال انجام تحقیقات دیگری هم در باره وزیر خارجه بوده باشد. 

به گفته این مقام‌های رسمی، فرد زیر دست، یک مامور منصوب (کارکنانی که معمولا برای کسب تجربه، از جانب مقامات بالاتر در سمت‌های مختلف منصوب می‌شوند) بوده که به عنوان کارمند دستیار مشغول کار بوده است. 

نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، روز یکشنبه گفت اگر دستور آقای ترامپ مبنی بر اخراج آقای لینیک به منظور انتقامجویی برای مایک پمپئو بوده باشد،« شاید غیرقانونی» محسوب شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خانم پلوسی در سخنرانی سالانه آمریکا که از شبکه سی ان ان پخش شده گفت: « رئیس جمهوری حق اخراج هر یک از کارکنان دولت فدرال را دارد، اما در صورتی که معلوم شود این موضوع با تحقیقات بازرس کل ارتباط داشته است، می‌تواند غیرقانونی باشد.»

نمایندگان ارشد دمکرات در کمیته روابط خارجی مجلس و سنای آمریکا، روز شنبه تحقیقات در مورد این اخراج را آغاز کردند و گفته‌اند که گمان میبرند مایک پمپئو خود شخصا پیشنهاد اخراج آقای لینیک را داده است، چرا که بازرس کل «تحقیقات درباره خلافکاری‌های شخص وزیر خارجه را آغاز کرده بود. » 

یک سخنگوی وزارت خارجه تایید کرده است که آقای لینیک اخراج شده است، اما چیزی در مورد نقش داشتن آقای پمپئو در برکناری او نگفته است. 

همزمان، پیتر ناوارو، مشاور کاخ سفید، ضمن کمرنگ جلوه دادن این کار، گفت «Deep State» (دولت پنهان - دولت پشت‌پرده) مشکل آفرین شده است و کسانی که وفادار نیستند، باید بروند. 

آقای ناوارو، مدیر اداره سیاست تجارت و تولید، هفته جاری در گفت و گو با شبکه ای بی سی گفت: 

ما مشکلات عظیمی داشته‌ایم با آنچه بعضی «دولت پنهان» می‌نامند. و به اعتقاد من این (اخراج) مناسب بود و بنابراین برای این خسران عزاداری نمی‌کنم. ما با یک سیستم بوروکراتیک روبه‌رو هستیم و عده زیادی دراین سیستم بوروکراتیک که فکر می‌کنند خودشان به‌عنوان رئیس جمهوری انتخاب شده‌اند، نه دونالد جی ترامپ. »

آقای ناوارو البته هیچ شواهدی برای اثبات ادعاهای خود ارائه نکرده است. 

آقای ترامپ و متحدانش مدتهاست بر نظریه‌های توطئه ای تاکید می‌کنند که آنچه آنها «دولت پنهان» می‌خوانند، هدف قرار می‌دهد؛ از جمله کارمندان دولتی را که قاعدتا غیرسیاسی هستند ولی به گفته آنها در تلاشند تا آقای ترامپ را تضعیف کنند.

این در حالی‌ست که اظهارات آقای ناوارو به نظر به تنش‌ها میان آن دسته از دموکرات‌ها دامن زده است که زنگ خطر را درباره آنچه آنها شدت گرفتن الگوی رفتاری آقای ترامپ در اخراج بازرسان کلی که او تهدیدی برای ریاست جمهوری خود تلقی می‌کند، به صدا در آورده‌اند. 

آقای ترامپ در ماه آوریل گذشته، گلن فاین، یک دیدبان ارشد مرتبط با ویروس کرونا را از کار برکنار کرد. او کسی بود که بر بسته‌های کمک مالی دولت در جریان مبارزه با همه گیری کرونا نظارت می‌کرد. 

او همچنین کنگره را از تصمیم خود مبنی بر اخراج مایکل اتکینسون، بازرس کل نهادهای اطلاعاتی آمریکا باخبر کرد. اتکینسون در شکل‌گیری روندِ تحقیقات استیضاح دونالد ترامپ نقش داشت. 

پس از اخراج آقای اتکینسون، گروهی از سناتورهای دو حزب، از جمله نمایندگان جمهوریخواه، چارلز گراسلی، سوزان کولینز، و میت رامنی، از آقای ترامپ خواستند تا در رابطه با تصمیم خود توضیح کتبی مفصلی ارائه دهد. 

سپس در اوایل ماه جاری آقای ترامپ کریس گریم را بیرون کرد. او مدیر اداره بهداشت و خدمات انسانیِ بازرس کل بود و به «پرونده‌سازی جعلی» درباره مشکل کمبود بیمارستا‌‌ن‌های آمریکا در خط اول مبارزه با ویروس کرونا متهم شده بود. 

کارشناسان می‌گویند تکرار این الگو تهدیدی است برای عملکرد نظارت مستقل از سوی بازرسان کل، به‌ویژه اگر دیده‌بانها احساس کنند برای انجام مقاصد سیاسی رئیس جمهوری تحت فشارند و در صورت زیر بار نرفتن، با خطر اخراج روبه‌رو خواهند بود. 

دان میر، از مدیران ارشد سابق جامعه اطلاعاتی «افشاگری و حفاظت از منابع» گفته است که سیستم اکنون در حال ضعیف شدن تا مرحله ناکارآمدی است. 

بعضی نمایندگان دموکرات مجلس نمایندگان البته به سرعت از تصمیم دونالد ترامپ مبنی بر اخراج آقای لینیک حمایت کردند. 

ران جانسون، رئیس کمیته امنیت ملی و امور دولتی مجلس نمایندگان در گفت‌و‌گویی با برنامه سخنرانی سالانه «اتحاد ملی» شبکه سی ان ان گفت، احساس می‌کند «همه بازرسان کل با هم برابر نیستند»، و تاکید کرد که نقش آنان «پیشبرد اوامر ریاست جمهوری است.» 

 

© The Independent