برزیل در حال تبدیل شدن به آلوده‌ترین کشور به ویروس کرونا است

رئیس‌جمهور برزیل بارها کووید-۱۹ را به سرماخوردگی تشبیه کرده است

آزمایش کرونا در برزیل همچنان از دیگر کشورهای اروپایی عقب است-Sergio LIMA / AFP

ژائر بولسونارو، رئیس جمهوری برزیل، در روزی که تعداد مبتلایان و تلفات ویروس کرونا در این کشور از ایتالیا و اسپانیا سبقت گرفت، توصیه‌های بهداشت عمومی را نادیده گرفت و در خارج از محوطه کاخ ریاست جمهوری از هوادارانش استقبال کرد و با آنها عکس گرفت. برزیل در حال حاضر به سرعت در مسیر تبدیل شدن به یکی از آلوده‌ترین کشورهای جهان به ویروس کرونا قرار دارد.

بولسونارو که بارها کووید۱۹ را به یک سرماخوردگی تشبیه کرده است، با ماسک صورت از اجتماعی استقبال کرد که در اعتراض به مقررات قرنطینه در خارج از کاخ ریاست جمهوری گرد آمده بودند.

آقای بولسونارو فرمانداران سراسر کشور را که به دلیل جلوگیری از گسترش ویروس کرونا اغلب واحدهای بازرگانی را تعطیل و تردد مردم را محدود کرده‌اند، به باد حمله گرفت. تاکنون ۱۵ هزار نفر در برزیل بر اثر ابتلا به کووید۱۹ جان سپرده‌اند. 

تا روز یکشنبه، ۲۴۰ هزار نفر در برزیل به ویروس کرونا مبتلا شده بودند که این کشور را در جایگاه چهارمین قربانی کرونا پس از آمریکا، روسیه و بریتانیا قرار می‌دهد. تصور میشود آمار واقعی قربانیان کووید۱۹ در برزیل به مراتب بیش از این باشد، زیرا تعداد آزمایش‌های کرونا در این کشور محدود بوده است.

به رغم این آمار، روز یکشنبه رئیس جمهوری کودکان را از میان جمعیت جدا کرد و با آن‌ها عکس گرفت. این تازه‌ترین نمایش آقای بولسونارو در تخطی از مقررات حفظ فاصله در اجتماعات است. او بارها از ساختمان‌های دولتی خارج شده است تا به میان مردم برود و علیه مقررات قرنطینه صحبت کند.  هواداران آقای بولسونارو با دادن شعارهای «ما کار میخواهیم» و «کلروکین»، به داروی بالقوه کشندهای اشاره می‌کردند که رئیس جمهوری برزیل و همتای آمریکایی او به عنوان راه درمان کووید۱۹ از آن یاد کرده‌اند.

آقای بولسونارو در یک ویدیوی اینترنتی ضمن خوش‌آمدگویی به تظاهرات‌ کنندگان که هردو هفته یکبار اجتماع می‌کنند، گفت: «مردم بیش از هرچیز آزادی می‌خواهند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او گفت مردم برزیل می‌خواهند اقصاد بار دیگر و هرچه سریعتر به راه بیفتد و افزود: «آنها دموکراسی می‌خواهند. آنها احترام می‌خواهند.»

اما تازهترین نظرخواهی‌ها حاکی از آن است که اکثریت برزیلی‌ها خواهان ادامه مقررات قرنطینه هستند.

نظرخواهی‌ها نشان داده است که دو سوم مردم از مقررات حفظ فاصله‌گیری در اجتماع که در جریان شیوع ویروس کرونا توسط فرمانداران ۲۷ ایالت این کشور اعمال شده است، حمایت می‌کنند.

آقای بولسونارو اما با استفاده از موقعیتش و در تضاد با مشاوران خودش، تلاش کرده است که باشگاه‌های ورزشی، آرایشگاه‌ها و دیگر واحدهای بازرگانی را به ادامه کار ترغیب کند.

تنها ظرف یک ماه، دو وزیر بهداشت این کشور که با خواست او برای پایان دادن به مقررات قرنطینه مخالف کرده بودند، اخراج شدند.

نلسون تیچ، دومین وزیر بهداشت برزیل، روز جمعه به دنبال مشاجره با پرزیدنت بولسونارو در مورد واکنش دولت به اپیدمی کرونا که ۱۵۷۲۴ نفر را در برزیل به کام مرگ کشیده است، از سمتش کناره‌گیری کرد. 

به گفته وزارت بهداشت این کشور، آزمایش کرونا در برزیل همچنان به مراتب از دیگر کشورها عقب است. تا اوایل هفته، برزیل تنها حدود ۳۳۸ هزار آزمایش کرونا را در آزمایشگاه‌های رسمی به انجام رسانده بود. ۱۴۵ هزار آزمایش دیگر یا تحت بررسی است یا منتظر نوبت است.

در مقایسه، ایتالیا و اسپانیا هریک حدود ۱.۹ میلیون آزمایش کرونا گرفته‌اند.

© The Independent