تغییر موضع واشنگتن در مورد الحاق کرانه‌باختری به قلمرو اسرائیل

بنیامین نتانیاهو تا هنوز بر الحاق بخش‌های از کرانه‌باختری اصرار دارد

نمای از شهرک یهودی‌نشین افرات در بیت لحم. عكس از:  AFP

از هنگام رونمایی از طرح صلح خاورمیانه موسوم به ”معامله قرن" در ماه ژانویه گذشته، واشنگتن پیوسته تل‌آویو را به الحاق بخش‌های از کرانه‌باختری به قملرو اسرائیل تشویق می‌کرد و سعی داشت این امر هرچه زودتر صورت گیرد تا ابتکار صلح ترامب "معامله قرن" در عمل پیاده شود. همین امر باعث می‌شد تا بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل نیز همه روزه مسئله اجرای طرح الحاق بخش‌های از کرانه‌باختری به خاک اسرائیل را مطرح کند. در مقابل، فلسطینی‌ها نیز هشدار می‌دادند که اقدام به الحاق بخش‌های از کرانه‌باختری با واکنش بی‌سابقه ملت فلسطین رو به رو خواهد شد. افزون بر آن، رهبری فلسطین تأکید داشت که به زودی نشست ویژه را به منظور اتخاذ تدابیر لازم برای واکنش به اقدام اسرائیل برگزار خواهد کرد، اما اختلاف نظر میان رهبران فلسطینی در مورد چگونگی واکنش منجر به تعویق افتادن جلسه می‌شد و رهبری فلسطین براگزاری جلسه را به وقت دیگری موکول می‌کرد.

از سوی دیگر، پس از آن‌که مایک پمپئو،‌ وزیر امورخارجه ایالات‌متحده در هفته گذشته قصد سفر به منطقه کرد، رهبری فلسطین به امید احتمال تغییر در سیاست‌های واشنگتن، نشست ویژه واکنش به الحاق بخش‌های از کرانه‌باختری را به تعویق انداخت. سپس رهبران فلسطین تصمیم گرفتند جلسه مورد نظر را  که قرار بود روز پنجشنبه گذشته دایر شود را تا هنگام تشکیل دولت جدید اسرائیل و روشن شدن اقدامات تل‌آویو به تعویق اندازند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در همین‌حال، سازمان‌های حماس و جهاد اسلامی ضمن خودداری از مشارکت در این جلسه، از محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین خواستند جلسه تصمیم‌گیری در مورد واکنش به الحاق بخش‌های از کرانه‌باختری را به گونه فراگیر برگزاری کند تا رهبران همه جناح‌های فلسطینی بتوانند در آن شرکت کنند.

البته در محافل سیاسی فلسطین به طور گسترده‌ای اعتقاد بر این است كه بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل مصمم به عملی کردن طرح الحاق بخش‌های از کرانه‌باختری به قلمرو اسرائیل است و نامبرده سعی دارد از حضور دونالد ترامپ در کاخ سفید استفاده کند و پیش از آن‌که نتایج انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در ماه نوامبر آینده اعلام می‌شود، اقدام مورد نظر را به اجرا درآورد.

با این حال، به نظر می‌رسد که موضع ایالات‌متحده در قبال الحاق بخش‌های از کرانه‌باختری به قلمرو اسرائیل اندکی دگرگون شده است، زیرا سفر اخیر مایک پمپئو،‌ وزیر امورخارجه ایالات‌متحده به اسرائیل و اظهارا متفاوت وی نشان می‌دهد که واشنگتن سیاست خود را در پیوند به طرح الحاق بخش‌های از کرانه‌باختری مورد بازنگری قرار داده است.

در همین راستا، احمد جمیل عزم، رئیس بخش امور استراتژیک در کابینه فلسطین می‌گوید: از اظهارات اخیر مایک پمپئو چنین بر می‌آید که واشنگتن در حال‌حاضر اشتیاق قبلی خود را به این مسئله ندارد، اما این "تغییر تاکتیکی" تل‌آویو را از تصمیمش باز‌نخواهد داشت. هرچند ممکن است واشنگتن از این پس، الحاق بخش‌های از کرانه‌باختری را به زودی به رسمیت نشناسد اما نخست‌وزیر اسرائیل سعی دارد از حضور ترامپ در کاخ سفید بهره‌برداری کند و پیش از آن‌که فرصت از دست برود، طرح الحاق بخش‌های از کرانه‌باختری را به اجرا درآورد.

از سوی دیگر، گفته می‌شود رهبری فلسطین در یک تماس غیر مستقیم با بنی گانتز، رهبر ائتلاف آبی و سفید سعی کرده است وی را به خودداری از الحاق بخش‌های از کرانه‌باختری متقاعد کند، اما بنی گانتز از گفت و گو با فلسطینی‌ها خودداری کرده است.

ناظران عقیده دارند که "تغییر تاکتیکی موضع گیری آمریکا" ناشی از فشارهای اروپایی و عربی است و هشدار اخیر ملک عبد‌الله پادشاه اردن مبنی بر این‌که الحاق دره اردن به قلمرو اسرائیل می‌تواند منجر به درگیری بزرگی میان اردن و اسرائیل شود را می‌توان به عنوان بخشی از این فشارها دانست که واشنگتن را وادار به تغییر موضع‌گیری اخیر کرده است. همچنان فلسطینی‎‌ها نیز هشدار داده بودند که در صورت اقدام به چنین امری، فلسطین تمام توافق‌نامه‌های امضا شده با تل‌آویو و واشنگتن را لغو اعلام خواهد کرد.

در همین‌حال، نبیل ابوردینه، سخنگوی تشکیلات خودگردان فلسطین در صحبتی که با ایندپندنت عربی داشت، گفت: تل‌آویو و واشنگتن به این نتیجه رسیده‌اند که در صورت اقدام به الحاق بخش‌های از کرانه‌باختری، بهای سنگینی را خواهند پرداخت و همین امر باعث شده است تا آن‌ها تهدیدها را جدی بگیرند. وی افزود: از آن‌جا که واشنگتن به رغم تمام تهدیدها، در اواخر سال ۲۰۱۷، بیت المقدس را به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت شناخت، اکنون نیز نمی‌توان به موضع اخیر واشنگتن اعتماد کرد.

در پیوند به این موضوع، هنیده غانم، رئیس مرکز مطالعات فلسطین در مصاحبه که با ایندپندنت عربی داشت، گفت: دولت وحدت ملی اسرائیل به رهبری بنیامین نتانیاهو و بنی گانتز تصمیم خود را برای عملی کردن طرح الحاق بخش‌های از کرانه‌باختری به قلمرو اسرائیل اتخاذ کرده و در ماه ژوئیه آینده وارد اقدام خواهد شد، بنابر این، بعید است که کابینه جدید اسرائیل از این تصمیم منصرف شود. وی افزود: تغییر تاکتیکی اخیر واشنگتن تنها برای کاهش خشم شماری از کشورها از جمله اردن و گذاشتن مسئولیت شکست گفت و گوهای صلح به دوش فلسطینی ها است.

هنیده غانم اظهار داشت که اصرار بنیامین نتانیاهو به عملی کردن طرح الحاق بخش‌های از کرانه‌باختری دو دلیل عمده دارد، در گام نخست، نتانیاهو قصد دارد با این اقدام خود را پس از تئودور هرتزل و دیوید بن گوریون به عنوان یک رهبر بزرگ در تاریخ اسرائیل ثبت کند و در قدم دوم از فرصت حضور دونالد ترامپ در کاخ سفید بهره‌برداری کند. وی افزود: پس از فروپاشی ائتلاف آبی و سفید، بنی گانتز دیگر در تصمیم‌گیری‌های بزرگ اسرائیل نقش قابل ذکری ندارد و نمی‌تواند در راستای طرح الحاق بخش‌های از کرانه‌باختری تأثیر گذاری داشته و یا تصمیم دیگری بگیرد.

https://www.independentarabia.com

© IndependentArabia