وزارت امور خارجه استرالیا: پرونده کایلی مورگیلبرت در اولویت ما قرار دارد

خانواده کایلی در بیانیه‌ای شرایط جسمانی او را «خوب» توصیف کردند

کایلی مور گیلبرت از شهریورماه ۱۳۹۷ به اتهام جاسوسی برای کشور بیگانه در زندان اوین به سر می‌برد-عکس از شبکه‌های اجتماعی

خانواده کایلی مور گیلبرت، شهروند استرالیایی-بریتانیایی زندانی در ایران اخبار منتشر شده در مورد اقدام به خودکشی او در زندان را رد کرده و ادعا کردند که این استاد دانشگاه ملبورن در وضعیت جسمانی خوبی به سر می‌برد.
اخیرا گزارش‌هایی مبنی بر اقدام به خودکشی کایلی مورد گیلبرت در زندان اوین منتشر شده بود. کایلی مور که به اتهام جاسوسی برای کشور بیگانه به ۱۰ سال زندان محکوم شده، از جمله زندانیان خارجی بود که باوجود شیوع کووید-۱۹ در ایران به مرخصی فرستاده نشد.

خانواده او در بیانیه‌ای که روز یکشنبه منتشر شد، اعلام کردند که این استاد مطالعات اسلام در دانشگاه ملبورن وضعیت سلامتی خوبی دارد و آنها در هفته‌های اخیر بارها با کایلی صحبت کرده‌اند.

در ادامه این بیانیه آمده است که کایلی مور اقدام به خودکشی یا شکنجه شدن را تکذیب کرده است.

بنابراین بیانیه، وضعیت جسمانی کایلی مور خوب است و خانواده او ابراز امیدواری کرده‌اند که ضمن احترام به حریم خصوصی آنها، کایلی زودتر به خانه بازگردد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

همزمان وزارت امور خارجه استرالیا نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد پرونده کایلی مور گیلبرت در اولویت این وزارتخانه و سفارت استرالیا در ایران قرار دارد. این بیانیه بار دیگر تاکید می‌کند که استرالیا اتهام‌های متوجه کایلی مور گیلبرت را نمی‌پذیرد و همه تلاش خود را برای بازگرداندن او به کار بسته است.

مریس پین، وزیر امور خارجه استرالیا نیز می‌گوید بارها این موضوع را با محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران مطرح کرده است.

این در حالی است که گاردین و نشریه تایمز پیش از این گزارش داده بودند که کایلی مور در بند امنیتی زندان اوین نگهداری می‌شود و دوره‌هایی را در سلول انفرادی سپری کرده است.

کایلی مور در شهریور ماه ۱۳۹۷ زمانی که برای شرکت در یک کنفرانس شیعه‌شناسی به ایران سفر کرده بود، بازداشت شد. او در نامه‌ای که پیش‌تر برای اسکات موریسون، نخست‌وزیر استرالیا ارسال کرده بود، نوشته بود که یکی از همکاران‌اش در این کنفرانس او را به وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی معرفی کرده است. کایلی همچنین تاکید کرده بود که پیشنهاد وزارت اطلاعات برای همکاری را نپذیرفته و به همین دلیل در زندان باقی مانده است.

در نامه‌های دیگری که با امضاء او به بیرون از زندان درز کرده، آمده است که او از شرایط نامناسب روحی و جسمی رنج می‌برد و تماس با خانواده اش بسیار محدود است.

دولت استرالیا باور دارد که مساله کایلی مور از طریق کانال‌های دیپلماتیک و دور از هیاهوی رسانه‌ای بهتر حل می‌شود. استرالیا و ایران تا یک سال پس از بازداشت او نیز سکوت اختیار کرده بودند و تنها زمانی این پرونده افشا شد که دو شهروند استرالیایی دیگر (جولی کینگ و مارک فرکین بلاگر-جهانگرد) در تابستان گذشته به اتهام به پرواز درآوردن یک پهپاد در حوالی جاجرود دستگیر شدند.

با گذشت ۲۰ ماه از دستگیری کایلی مور گیلبرت و تاکید استرالیا بر استفاده از کانال‌های پشت پرده و عدم اطلاع‌رسانی شفاف در مورد پرونده او، هنوز پیشرفتی در زمینه آزادی کایلی مور گیلبرت ایجاد نشده است.