مخالفت با درخواست نازنین زاغری برای ملاقات با سفیر بریتانیا

وکلای مدافع: نازنین با ریسک چند سال حبس مضاعف مواجه است

نازنین زاغری پس از مرخصی از زندان در حبس خانگی، ۱۷ مارس ۲۰۲۰-Free Nazanin campaign / AFP

وزارت امور خارجه بریتانیا با درخواست نازنین زاغری رتکلیف به منظور ملاقات با سفیر این کشور در ایران مخالفت کرده است.

وکلای نازنین زاغری در نامه‌ای به دومینیک راب، وزیر امور خارجه بریتانیا اعلام کرده‌اند که حمایت سفارت بریتانیا در تهران از موکل‌شان در این شرایط رعب‌آور کنونی اهمیت زیادی دارد. به گزارش گاردین آنها موضع وزارت خارجه در برابر این پرونده را مردد و منفعل توصیف کرده‌اند.

نازنین زاغری، شهروند ایرانی-بریتانیایی و کارمند سابق بنیاد تامپسون رویترز از سال ۲۰۱۶ به اتهام آنچه که کمک به براندازی خوانده شده، دوران محکومیت پنج ساله خود را در ایران سپری می‌کند. از فروردین ماه سال جاری، به دلیل شیوع کووید-۱۹ در ایران، نازنین به همراه برای دیگر از شهروندان دو تابعیتی یا خارجی زندانی در ایران از جمله مایکل وایت، عضو سابق نیروی دریایی آمریکا، به مرخصی آمد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مرخصی نازنین تا پایان اردیبهشت‌ماه تمدید شد و موکلان او امیدوارند که بتواند با استفاده از بخشودگی ماه‌های باقی‌مانده از حبس، آزاد شود.

این روزنامه بریتانیایی در ادامه می‌نویسد که نازنین نگران است که دوباره برای دوران نامحدودی به زندان بازگردانده شود.

وکلای زاغری در نامه به راب نوشته‌اند که احتمالا از نظر وزارت امور خارجه ملاقات راب‌ مک‌ایر، سفیر بریتانیا در تهران با نازنین غیرسازنده برآورد شده است.

تاریخ این نامه به ۱۳ می (هفته گذشته) باز می‌گردد و می‌گوید حق حقوق بشری نازنین برای ملاقات کنسولی نادیده گرفته شده است. این در حالی است که ریسک بازگردانده شدن نازنین به زندان و برگزاری دادگاه دوم و مواجهه او با یک حکم پنج سال حبس دیگر وجود دارد.

در بخش دیگری از این نامه به ملاحظات سیاسی اشاره شده و وکلای نازنین تاکید کرده‌اند که نباید شهروندان بی‌گناه را به گروگانی برای اهرم‌های دیپلماتیک تبدیل کرد.

جمهوری اسلامی تابعیت دوگانه را به رسمیت نمی‌شناسد و وزارت امور خارجه بریتانیا می‌گوید باوجود درخواست دسترسی کنسولی، تهران با این درخواست مخالفت کرده است. با این حال خانواده نازنین می‌گویند محدودیت ملاقات با دوتابعیتی‌ها شامل زندانیانی که به مرخصی آمده‌اند، نمی‌شود.

بیشتر از