تولد لک‌ لک‌های سفید وحشی در بریتانیا برای اولین‌ بار پس از ۶ قرن

آخرین جوجه این پرنده سال ۱۴۱۶ در کلیسایی در ادینبرا متولد شده بود

این پرندگان در املاک نیپ در ساسکس غربی تخم خود را شکستند (عکس آرشیوی)-PIXABAY

جوجه‌ لک‌لک‌‌های سفید برای اولین بار ظرف ۶۰۰ سال گذشته در حیات وحش بریتانیا از تخم خود بیرون آمدند.

این پرندگان در املاک نیپ در ساسکس غربی تخم خود را شکستند.

پروژه لک‌لک سفید روز شنبه اعلام کرد که افراد حاضر در صحنه شاهد پرندگان والد بودند که پوسته تخم‌مرغ را کنار زدند و بعد برای جوجه‌های نوپا غذای جویده فراهم کردند.

امید است که این تخم‌گذاری و تولد موفقیت‌آمیز جوجه‌های جدید، گام اول بازگشت این گونه به جنوب انگلستان بعد از وقفه‌ای شش قرنی باشد. به اعتقاد کارشناسان، آخرین جوجه این پرنده در خاک بریتانیا در سال ۱۴۱۶ در کلیسای جامع سینت گیلز در ادینبرا متولد شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

لوسی گرووز، مامور مسئول این پروژه، گفت: «بعد از انتظاری ۳۳ روزه برای ترک خوردن این تخم‌‌ها برای‌مان خیلی هیجان‌انگیز بود که در روز ۶ ماه مه شاهد ترک خوردن اولین تخم باشیم. والدین آنها هم در طول این مدت به شدت از آنها مراقبت کردند و کار خود را بی‌نظیر انجام دادند؛ به ویژه با توجه به تلاش ناکام سال گذشته این پرندگان برای بازتولید.»

او افزود: «فعلا در روزهای آغازین پس از تولد این جوجه‌های نوپا هستیم و وضعیت آنها را از نزدیک زیر نظر خواهیم داشت، ولی نسبت به آینده آنها بسیار امیدوارم هستیم. این، تنها گام اول در بازگرداندن این گونه به جنوب انگلستان است. شاید گامی کوچک باشد، ولی به یقین بسیار هیجان‌انگیز است. این گونه‌های خیره‌کننده واقعا تصور و خیال‌پردازی آدمیان را به خود معطوف داشته‌اند و اعلام خبر مشاهده این پرندگان از سوی پروژه ما در طول قرنطینه سراسری کشور، باعث ایجاد شور و امید در میان مردم شده است.»

پروژه تولید نسل لک‌لک‌ها سفید وحشی در بریتانیا، کاری مشترک میان مالکان خصوصی املاک و سازمان‌های حفاظت از محیط زیست، از جمله پارک حیات وحش کاتسولد و بنیاد موقوفه حفاظت از حیات وحش دورل است.

این پروژه بنا دارد جماعتی شامل حداقل ۵۰ جفت بارور از این پرندگان را تا سال ۲۰۳۰ در سراسر انگلستان احیا کند.

ایزابل تری، از مالکان املاک نیپ که ۱۴۰۰ هکتار آن برای این پروژه اختصاص داده شده است، گفت: «وقتی اکنون صدای جیک‌جیک آنها را از بالای درختان بلوط خود در نیپ می‌شنوم که محل ساخت لانه‌های آنها است، احساس می‌کنم صدایی از قرون وسطی به زندگی ما برگشته است. ما هر روز شاهد آنها هستیم که با پاهای دراز خود در علفزار قدم می‌زنند، حشرات را با پای خود لگد می‌کنند و آنها را با نوک بلند خود در حال قدم زدن می‌خورند. هیچ پرنده دیگری در بریتانیا چنین کاری نمی‌کند. این پرنده اکنون به زیست‌بوم خود برمی‌گردد که قرن‌ها خالی بوده است.»

© The Independent

بیشتر از جهان