فشار روسیه به گوگل برای حذف یک مقاله

این مقاله آمار دولتی تلفات کرونا در روسیه را زیر سوال برده

روسیه تاکید دارد که پایین بودن نسبی تلفات در این کشور به خاطر عکس‌العمل سریع برای مقابله با شیوع ویروس کرونا بوده است- Kirill KUDRYAVTSEV / AFP)

کرملین خواهان حذف مقاله‌ای از گوگل شده است که بار دیگر ادعای مخفی نگه داشتن شمار درست کشته‌های ناشی از کرونا در روسیه را مطرح کرده است.

آن مقاله که در خروجی خبرگزاری اینترنتی «ام بی کی اچ مدیا» منتشر شده است، به گزارشی از نشریه فایننشال تایمز اشاره دارد که در آن ادعا می‌شود که روسیه ممکن است ۷۰ درصد بیشتر از آنچه اعلام کرده است، تلفات کووید۱۹ داشته باشد.

خبرگزاری مزبور روز پنج‌شنبه اعلام کرد که گوگل در نامه خود آورده است که درخواست حذف مقاله در پی تصمیم دفتر بازرسی کل روسیه انجام شده است.

چنان که خبرگزاری اینترنتی مدیا مطرح کرده است، دفتر بازرسی کل مدعی است این مقاله «حاوی دعوت به اغتشاش، اقدامات افراط‌‌گرایانه و شرکت در تظاهرات جهت بر هم زدن نظم عمومی است.»

ورونیکا کاتسیلو، دبیر خبرگزاری مدیا، معتقد است که این درخواست که از سوی روسکومنادزور، رئیس اداره نظارت بر مطبوعات روسیه ارسال شده است،«یک سانسور سیاسی محض است.»

او در مصاحبه‌ای با سایت «اوپن مدیا» گفته است که آن خبر را حذف نخواهد کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یک سخنگوی گوگل گفته است: «ما در هر کشوری که فعالیت می‌کنیم، تمام درخواست‌های حقوقی از سوی مقامات آن کشور را مورد توجه قرار می‌دهیم و به طور منظم این نوع اطلاعات را منتشر می‌کنیم.»

این ماجرا در گیر و دار انتقاد وزیر خارجه روسیه از فایننشال تایمز و همچنین مقاله‌ای مشابه از نیویورک تایمز رخ داده است. هر دوی این مقالات حکایت از این دارند که آمار تلفات بسیار بیشتر از آن چیزی است که مقامات مسکو ارائه داده‌اند، و می‌گویند که تعداد کشته‌شدگان ثبت شده در ماه آوریل، ۱۸۰۰ نفر بیشتر از متوسط ماهانه بوده است.

نیویورک تایمز گزارش داده است که تعداد کشته‌ها بسیار بیشتر از تعداد ۶۴۲ نفری است که روسیه رسما اعلام کرده است و بنابراین مقامات تعمدا تلفات را کم نشان داده‌اند.

در گزارش نیویورک تایمز آمده است که تانیا میخایلووا، محقق ارشد آکادمی اقتصاد ملی و اداره عمومی ریاست جمهوی در مسکو، گفته است که تعداد کشته‌های ویروس کرونا «احتمالا سه برابر بیشتر از آمار رسمی است.»

فایننشال تایمز نیز به همین میزان کاهش در آمار تلفات رسمی از سوی مقامات را در سن‌پترزبورگ اشاره کرده است.

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه، ضمن انتقاد از دو روزنامه مزبور به خاطر آنچه وی «دروغ پراکنی» نامید، گفته است که تقاضانامه‌های تکذیبیه را برای هر دو نشریه ارسال خواهد کرد.

دنیل ها، معاون روابط عمومی نیویورک تایمز، ضمن تأیید صحت گزارش نشریه متبوع خود، به خبرگزاری‌های روسیه گفته است که اطلاعاتش را از نهادهای رسمی دولتی روسیه گرفته است.

فایننشال تایمز هم روز شنبه نامه‌ای را از سوی آندری کلین، سفیر روسیه در انگلستان، منتشر کرد که خبرهای این روزنامه را در مورد تلفات کرونا در کشورش مورد تکذیب قرار می‌داد.

روسیه روز پنجشنبه تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در آن کشور را ۲۵۰ هزار و تعداد تلفات را ۲۳۰۵ نفر اعلام کرد. پایین بودن نسبی تعداد تلفات روسیه موجب تردید کشورهای غربی در آمار ارائه‌شده رسمی و طرح انتقاداتی شد مبنی بر آن که تعداد کشته‌شدگان ممکن است بیشتر از این باشد.

در همین راستا، روزنامه نیویورک تایمز گزارش داد که نرخ تلفات روسیه که فقط ۱۳ کشته در هر یک میلیون نفر گزارش شده است، بسیار پایین‌تر از میانگین جهانی (۳۶ نفر) است.

مقامات بهداشت و سلامت روسیه تاکید دارند که پایین بودن نسبی تلفات در این کشور به خاطر عکس‌العمل سریع آنها در ممنوعیت ورود مسافر از کشور همسایه چین، و وضع فوری قوانین محدودکننده و همچنین قابلیت ردگیری مبتلایان در کشور بوده است. دونالد ترامپ هم برای اثبات تلاش‌هایش در مبارزه با ویروس، به همین ممنوعیت‌های مسافرتی استناد می‌کند.

مقامات روسیه همچنین گفته‌اند که وسعت آزمایش‌ها در هفته‌های گذشته به طرز چشم‌گیری افزایش یافته است، که به موجب آن مسئولان می‌توانند موارد ابتلا را زودتر و اقدامات پیشگیرانه را سریع‌تر به انجام برسانند.

در پی بیانیه وزارت خارجه روسیه، واسیلی پیسکاریوف، نماینده مجلس، نیز خواهان لغو مجوز فعالیت این روزنامه‌ها و ممنوعیت کار آنها در کشورش شد.

خانم زاخارووا گفته است که تصمیم‌گیری در خصوص رسانه‌های مورد بحث «به چگونگی عذرخواهی و بازپس‌گیری ادعایشان بستگی دارد.»

مجلس روسیه ماه گذشته قانونی را از تصویب گذراند که برای «نشر اکاذیب» در طول بحران کرونا بیش از ۲۰ هزار پوند جریمه و تا پنج سال حبس در نظر گرفته است.

وزارت بهداشت روسیه روز چهارشنبه در بیانیه‌ای، هر گونه دستکاری و ارائه آمار غلط از تلفات ویروس کرونا را تکذیب کرد. مقامات اظهار داشتند که تمام موارد مشکوک به مرگ ناشی از کرونا مورد بررسی پزشکی قانونی قرار می‌گیرند.

در آن بیانیه آمده است: «به دلیل معاینات پزشکی قانونی بر روی اجساد و نهایتا تشخیص علت مرگ، آمار ما به شدت دقیق و شفاف هستند.»

بیش از ۶۰ درصد مرگ و میر ناشی از ویروس کرونا در مسکو با دلایلی دیگر نظیر ایست قلبی، سرطان و سایر بیماری‌ها به ثبت می‌رسند.

دستورالعملی که سازمان بهداشت جهانی اواسط ماه آوریل در خصوص نحوه گزارش مرگ و میر ویروس کرونا منتشر کرد، حاکی است که «مرگ در اثر کووید۱۹» باید به همین صورت ثبت شود «مگر آن که دلیل واضح دیگری وجود داشته باشد که نشان دهد مرگ ربطی به بیماری کووید نداشته است.»

© The Independent