روز جهانی خانواده؛ تقلیل زنان به سوژه «لذت مردان» در توییت‌های خامنه‌ای

رهبر جمهوری اسلامی مدعی‌ست نقطه ضعف غرب در حوزه خانواده است

کاربران شبکه‌های اجتماعی به مواضع رهبر نظام درباره زنان انتقادهای بی‌شماری وارد آوردند- ATTA KENARE / AFP

همزمان با روز جهانی خانواده (۱۵ ماه مه، برابر با ۲۶ اردیبهشت)، صفحه توییتر منتسب به سیدعلی‌ خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، در چندین توییت مختلف، به آزادی زنان در غرب حمله کرد و کلیشه‌های ذهنی و ایدئولوژیکی حاکم بر رهبران ایران را به نمایش گذاشت. 

در یکی از این توییت‌ها آمده است: «عریانی زنان و استثمار آنها برای لذت مردان، به نابودی خانواده‌ها و تضعیف بنیاد خانواده در غرب انجامید. وقتی در جامعه خانواده تضعیف و نابود می‌شود، فساد در جامعه نهادینه می‌شود.»

در توییت دیگری آمده است: «در فرهنگ غربی، زن، باید خودش را در معرض مردان قرار بدهند تا منبع لذت برای آنها بشود، آیا هیچ شکل بزرگتری از سرکوب وجود دارد؟ آنها این را آزادی می‌نامند و مخالف آن را اسارت می‌نامند. در حالی که بر عکس، پوشش نجیبانه زنان برای آنها احترام می‌آورد.»

صفحه توییتر آقای خامنه‌ای که دیدگاه‌ها و نقل‌قول‌های رهبر ایران را منتقل می‌کند، در سومین توییت خود به مناسبت روز جهانی خانواده آورده است: «غرب با حیله‌گری از بحث در مورد موضوع خانواده دوری می‌کند. آنها مسئله زنان را در هر بحثی مطرح می‌کنند اما در مورد خانواده صحبت نمی‌کنند. این به خاطر این است که نقطه ضعف غرب و سابقه شکست‌ آن در حوزه خانواده است.»

صفحه سید علی خامنه‌ای در توییتر در حالی فعال است که این شبکه‌ اجتماعی در ایران فیلتر است. موضوع حضور مسئولان عالی‌رتبه ایرانی در شبکه‌های اجتماعی، در حالی که میلیون‌ها نفر در ایران برای وصل شدن به این شبکه‌ها باید از فیلترشکن استفاده کنند و برای برقراری ارتباط با خارج از کشور سدهای سانسور را کنار بزنند، بارها با انتقادات زیاد در داخل و خارج کشور مواجه شده است. 

انتشار این توییت‌های جنسیت‌زده که همه آزادی‌های مرتبط به زنان را تنها در لذت جنسی خلاصه می‌کند، باعث شد تا بسیاری از مخالفان چنین اظهاراتی واکنش نشان بدهند. 

سالومه اندرسون، خبرنگار لبنانی‌الاصل ساکن آمریکا، در توییتی نوشت: «مرا دیوانه بخوانید، اما ترجیح می‌دهیم آزادی داشته باشم تا احترام مردان را.»

بسیاری دیگر از کاربران هم با انتشار عکس و یا مطالبی در خصوص وضعیت آزادی زنان در ایران، به این توییت‌ها واکنش نشان دادند. 

یک کاربر توییتر از سوئد نوشت:‌ «این اظهار نظر ناشی از شوونیسم و تحقیر زنان است. بدیهی است که زنان برای شما فقط «منبع لذت» هستند. و در «فرهنگ غربی» ما زنان را به خاطر آنچه هستند احترام می‌گذاریم نه برای آنچه می‌پوشند.»

برخی دیگر از کاربران نیز با توجه به عجیب بودن این توییت‌ها، در این که چنین صفحه‌ای متعلق به رهبر (یا دفتر اوست) ابراز تردید کردند و آن را شوخی خواندند. 

اما در بسیاری از توییت‌ها که توسط زنان نوشته شده بود، این مسئله مطرح شد که در غرب زنان می‌توانند «انتخاب» کنند، در حالی که در ایران زنان «مجبورند» که خودشان را برای استفاده سیاسی، بپوشانند. 

برخی از کاربران نیز با بازنشر گزارش‌های سازمان‌های حقوق بشر مانند دیده‌بان حقوق بشر در خصوص وضعیت زنان در ایران، نسبت به این اظهارات واکنش نشان دادند؛ از جمله، اشاره‌های متعددی به ممنوعیت زنان از ورود به ورزشگاه‌ها که در بسیاری از کامنت‌ها به آن اشاره شده بود. 

دستگیری زنان به دلیل برداشتن روسری خود در ایران با استفاده از منابعی چون سازمان عفو بین‌الملل هم یکی دیگر از مواردی بود که در واکنش‌های مربوط به پست‌های صفحه توییتر منتسب به سیدعلی خامنه‌ای دیده می‌شد. 

لونا صفوان، خبرنگار در وایس‌عربی، نوشت: «به این می‌گویند رضایت و آزادی انتخاب.»

در میان واکنش‌های زیر این نوشته‌های توییتری، هواداران رهبر ایران نیز مخالفان اظهارات او را با توییت‌هایی در حمایت از این نوشته‌ها، به انتقاد گرفتند. 

این صفحه، توییت‌های منتشر شده در باره روز جهانی خانواده را در حساب‌های روسی و اسپانیایی نیز منتشر کرده است. اما در صفحات فارسی و عربی توییتر منتسب به سیدعلی خامنه‌ای به چشم نمی‌خورد. با این وجود، صفحه انگلیسی او با ۷۷۱ هزار نفر دنبال‌کننده، در میان صفحات دیگر از پر طرفدارترین صفحات او به شمار می‌رود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 با این حال، چنین دیدگاه‌هایی، شکاف عمیقی را که نسبت به فهم موضوعات مرتبط با حقوق زنان در میان رهبر ایران و بخش عمده‌ای از جامعه ایرانی وجود دارد، نشان می‌دهد. از این گذشته، طرح موضوعاتی که اساسا در آنها زن به اسباب لذت تقلیل داده می‌شود و برای او هیچ شکلی از آزادی و حقوق تصور نمی‌شود، تصویر دقیق‌تری از دیدگاه‌های رهبر جمهوری اسلامی ایران در خصوص زنان در خارج از مرزهای ایران ترسیم می‌کند.   

بیشتر از