کرونا در ایران؛ هشدار درباره شروع موج دوم همه‌گیری

تمامی اصناف، ادارات و بانک‌های ۱۶ شهر استان خوزستان تعطیل شد

سه ماه از شروع شیوع کرونا در ایران می‌گذرد و مقامات کشور از روند نزولی ابتلای ایرانیان به ویروس کرونا می‌گویند و دولتی‌ها اصرار دارند که با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی، می‌توان کسب و کارها را بازگشایی کرد و دانش‌آموزان و دانشجویان را به کلاس و مدرسه فرستاد و برگزاری مسابقات ورزشی را از سر گرفت و درهای مساجد و اماکن مذهبی را به روی مردم گشود. 

از سوی دیگر، هم‌زمان با تلاش مقامات اجرایی کشور، گزارش‌های متعددی از شدت‌گیری شیوع بیماری کووید-۱۹ در برخی از مناطق ایران حکایت دارد. اوج‌گیری کرونا در استان خوزستان، نگرانی‌های بسیاری را برای مردم و مسئولان بهداشتی و درمانی این استان را برانگیخته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شدت شیوع در این استان تا اندازه‌ای زیاد بوده است که امروز شنبه ۲۷ اردیبهشت ماه، استانداری خوزستان اعلام کرد که تمامی اصناف، ادارات و بانک‌های ۱۶ شهر استان خوزستان تا ۲۹ اردیبهشت تعطیل خواهند بود. 

این تعطیلی شامل شهرستان‌های اهواز، کارون، باوی، حمیدیه، رامهرمز، مسجدسلیمان، هفتکل، دشت آزادگان، ماهشهر، هندیجان، دزفول، شوش، شوشتر، گتوند، آبادان و خرمشهر می‌شود.

غلامرضا شریعتی، استاندار خوزستان که در یک برنامه تلویزیونی حاضر شده بود، مهم‌ترین دلایل روند صعودی ابتلا به کووید-۱۹ در استان خوزستان را عدم رعایت فاصله‌گیری اجتماعی و اصول بهداشتی عنوان کرد.

به گفته غلامرضا شریعتی، امکان وضع «محدودیت‌های سختگیرانه‌» در صورت ادامه روند ابتلا به کرونا در این استان وجود دارد.

استاندار خوزستان با اشاره به سختی‌ها و مرارت‌های کادر درمانی خوزستان از مردم خواست که در خانه بمانند و گفت که افزایش موارد ابتلا به ویروس کرونا باعث خستگی کادر درمانی شده و احتمال ابتلای آنها را افزایش می‌دهد. 

شب گذشته تصاویری در شبکه‌های اجتماعی دست‌به‌دست شد که در آن شلوغی بازارچه‌های برخی شهرهای استان خوزستان مملو از جمعیت شهروندانی بود که برای خرید عید «فطر» به خیابان آمده بودند.

سخنگوی وزارت بهداشت هم وضعیت استان خوزستان را همچنان قرمز و نگران کننده دانسته است. 

براساس اعلام دانشگاه علوم پزشکی اهواز، از میان ۳۳۱ مورد جدید ابتلا به کرونا در خوزستان طی ۲۴ ساعت گذشته، ۱۵ نفر فوت کرده‌اند که این تعداد نزدیک به نیمی از تعداد ۳۵ فوتی در کل کشور بر اثر کرونا بوده است.

در استان کرمانشاه هم بحران کرونا ابعاد تازه‌ای یافته است. سارا شاه‌آبادی، مدیر گروه کنترل بیماری‌های مرکز بهداشت این استان، از شروع موج دوم شیوع کرونا در کشور خبر داده و گفته است: «با گذشت سه ماه از شیوع بیماری کرونا، تمام مردم نسبت به خطرات این بیماری آگاه شده‌اند، اما همچنان شاهد بی‌خیالی و بی‌احتیاطی از سوی بسیاری افراد هستیم.»

 به‌ گزارش ایسنا، این مقام مسئول در استان کرمانشاه با اشاره به مشکلات ناشی از بازگشایی تدریجی کسب‌وکارها، گفت: «بسیاری از انجام مراقبت‌های بهداشتی و حفاظتی خسته شده‌اند، اما باید بدانند تا زمان پایان کرونا این مراقبت‌ها باید ادامه داشته باشد.»

بیشتر از