امرالله صالح: دوره ذلت و روسیاهی طالبان نزدیک است

خشم مردم و مقام‌های افغانستان از جنایت طالبان در کشتار زنان و کودکان

حملات خونین به زایشگاه دشت‌برچی و مراسم تدفین در ننگرهار خشم مردم و مقام‌های سیاسی را برانگیخته است-WAKIL KOHSAR / AFP

امرالله صالح، معاون‌اول رئیس‌جمهور افغانستان می‌گوید که بر اساس آیه‌های مقدس و آموزه‌های دینی و دنیوی، یقین دارم که رسیدن به جایگاه عزت و رفتن به بهشت با قتل کودکان نوزاد و مادران در حال ولادت و یا در نماز میت امکان ندارد، اما طالبان تشنه به خون، مرتک چنین رفتاری شده‌اند و خواستند که در شب‌های قدر، فتنه ایجاد کنند و با این کارشان راه شیطان را پیموده و اشتباه کردند.   

آقای صالح، در واکنش به حمله مرگبار که به زایشگاه منطقه دشت برچی کابل و مراسم تدفین فرزند یکی از بزرگان قومی در استان ننگرهار صورت گرفت، گروه طالبان را مقصر دانست و در صفحه فیسبوکش نوشت: «طالبان در شب‌های قدر (ماه رمضان) با حمله بر مراسم جنازه در ننگرهار و حمله بر کودکان نوزاد و مادران در جریان ولادت در شهر کابل، مانند خوارج فتنه خلق کردند به فکر این که جامعه بدون سر را زیر تاثیر آوردند. آنها با این کارشان راهی شیطانی را پیموده و اشتباه کردند. اکنون به سیاه‌رویی و شرم‌ساری و ذلت مطلق این گروه (طالبان) فاصله اندک باقیست و دوای اساسی این درد، اتحاد ماست که باید صورت گیرد.»

صالح همچنین نوشت: «می‌دانم که سخت است. درد استخوان‌سوز است. هیچ خانواده‌ای در این خاک نیست که از دست طالب، همفکر طالب و حامی طالب به خاک و خون نشستن را نه دیده و یا با جسم و جان خود به تجربه نگرفته باشند. اما یقین دارم به اساس آیه‌های مقدس دینی و دنیوی، رسیدن به جایگاه عزت و رفتن به بهشت با قتل کودکان، مادران در حالت زایمان و حمله بر جمع نمازگزاران جنازه امکان ندارد، یک نیروه تشنه به خون و گرسنه به گوشت انسان در پایان داستان صاحب منزلت و عزت شده باشد. طالبان نیز از این حکم خدا و تاریخ مستثنا نیستند، که در شب‌های قدر (رمضان) فتنه ایجاد کردند و به قتل عام مردم با عزت شعیه مذهب ما رفتند، بی‌خبر از آنکه مردم هوشیار و متحد اند.»

معاون اول  رئیس‌جمهور افغانستان تاکید کرد:«من با درد و رنج این هم‌وطنانم شریک هستم و یقین دارم که به روی سیاهی طالب کم مانده است و با بسیج سراسری و ملی و با تحکیم اتحاد میان خود، عمر طالب را کوتاه می‌سازیم و تا رسیدن به این راه فاصله اندک باقی‌ست.»

وی افزود:«ادامه جنایت معنایش این نیست که مردم حلقه جنایت را ببخشند یا بادار خویش قبول کنند. خون ملت ما هر روز توسط این گروه تروریستی (طالبان) ریختانده می‌شود، گویی این‌ها به خون‌ریزی زنده می‌مانند و بس. گروهی که پایگاه اجتماعی و پیام انسانی داشته باشند، نه اجتماع را می‌کشد و نه بر ضد انسان‌ها قرار می‌گیرد، اما معلوم می‌شود که این گروه جز کشتار و انسان‌ستیزی در فلسفه‌ای خود چیز دیگر ندارند.»

رامین احمدزی که ساکن شهر کابل است در رابطه با حملاتی که در زایشگاه دشت برچی کابل و نماز میت استان ننگرهار صورت گرفت به ایندیپندنت فارسی، گفت:«حمله به کودکان، زنان در حالت زایمان و نمازگزارن در استان ننگرهار که همه شهروندان عادی و بی‌گناه بوده‌اند یک جنایت نابخشودنی است که توسط دشمنان افغانستان یعنی طالبان مزدور صورت گرفته است. طالبان با این کارشان نشان دادند که به هیچ ارزش اسلامی و انسانی باورمند نیستند و برای منافعشان هر جنایتی که از دستشان برآید، انجام می‌دهند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خالد نوابی، نیز که ساکن شهر کابل است، می‌گوید: «طالبان کسانی هستند که تاریخشان با قتل، ترور، وحشت و تباهی در اذهان مردم حک شده است و هیچ‌گاه جنایاتشان فراموش نمی‌شود. ظلم و وحشتی که این گروه در دشت برچی کابل در مورد زنان، کودکان و مردم بی‌گناه ما در ماه مبارک رمضان انجام داده‌اند، آن‌ها را که سیاه‌روی تاریخ بودند بیشتر از گذشته سیاه‌روی  ساخت. ما از حکومت افغانستان می‌خواهیم که به این گروه رحم نکند و در هر نقطه کشور که لانه دارند، نابودشان کند.»

این واکنش تند امرالله صالح و مردم این کشور نسبت به طالبان در حالی صورت می‌گیرد که هفته گذشته یک حمله مرگبار در زایشگاه دشت برچی کابل و جمع نمازگزاران در مراسم تدفین یکی از بزرگان قوم در آستان ننگرهار، شماری زیادی از مردم کشته و زخمی شدند.

طالبان هر گونه دست داشتن در این رویداد‌ها را رد کرده‌ است، اما دولت افغانستان طالبان را مقصر اصلی این دو رویداد می‌خواند و به نیروهای امنیتی و دفاعی این کشور دستور داده است که حملات تهاجمی‌شان را علیه این گروه شدت بخشند.  

بیشتر از