محدودیت‌های ایالات متحده برای هواووی؛ چین می‌گوید تلافی می‌کند

شرکت تایوانی در آریزونا کارخانه ۱۲ میلیارد دلاری تراشه‌سازی به راه می‌اندازد

هواووی در ماه مه ۲۰۱۹ در فهرست سیاه اقتصادی ایالات متحده قرار گرفت- TOLGA AKMEN / AFP

ایالات متحده در حالی که در راه‌اندازی کارخانه فناوری نسل آینده در ایالت آریزونا به تولیدکننده تایوانی تراشه‌های نیمه‌رسانا کمک می‌کند، با جلوگیری از عرضه جهانی تراشه به شرکت مخابراتی هواووی ضربه محکمی به این قدرت رو به اوج در حوزه فناوری زد.

چین هم در پاسخ به اقدام ایالات متحده از طریق خبرگزاری دولتی خود تهدید کرد که یک رشته اقدامات تلافی‌جویانه انجام خواهد داد و از جمله شرکت‌های آمریکایی مثل اپل، کوالکوم و سیسکو را در "فهرست نهادهای غیرقابل اطمینان" قرار می‌دهد.

وزارت بازرگانی ایالات متحده روز جمعه اعلام کرد ضوابط صادرات را اصلاح می‌کند "تا نگذارد نیمه‌رساناهایی که محصول مستقیم نرم‌افزارها و فناوری ایالات متحده هستند در درازمدت به دست هواووی برسد."

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هواووی در ماه مه ۲۰۱۹ در فهرست سیاه اقتصادی ایالات متحده قرار گرفت ولی همچنان با اتکا به گریزگاه‌ها و ابهام‌هایی که وجود داشت از فناوری و نرم‌افزارهای ایالات متحده در طراحی تراشه‌ها استفاده می‌کرد.

طبق مقررات جدید، شرکت‌های استفاده کننده از تجهیزات تراشه‌سازی ایالات متحده باید برای عرضه تراشه به هواووی یا شعب آن مجوز دریافت کنند.

ویلبر راس وزیر بازرگانی ایالات متحده در مصاحبه با خبرگزاری فاکس بیزینس گفت این تغییر ضوابط برای محک زدن و رفع گریزگاه‌ها "به خوبی ساماندهی شده است."

او گفت: گریزگاه‌های فنی بسیاری وجود داشت که هواووی عملاً از آن‌ها بهره‌برداری می‌کرد تا از طریق تولیدکنندگان خارجی از فناوری ایالات متحده استفاده کند.

آقای راس گفت هواووی با آن‌که در فهرست سیاه قرار داشت تلاش خود برای تخریب امنیت ملی ایالات متحده را افزایش داده است.

ویلبر راس : "رفتار شهروند مسئول در حوزه بنگاهی جهانی این طور نیست. می‌بایست ضوابط‌مان را که مورد سوء‌استفاده هواووی و های‌سیلیکون قرار می‌گرفت اصلاح می‌کردیم تا فناوری‌های ایالات متحده در فعالیت‌های ضد امنیت ملی ایالات متحده و به نفع خواست‌های سیاسی بیگانگان به کار نرود."

شورای امنیت ملی کاخ سفید نیز اعلام کرد ضوابط جدید سبب می‌شود تا هواووی نتواند به آسانی از فناوری خود ایالات متحده "علیه ما، متحدان ما و شرکای ما" استفاده کند.

در صفحه توییتر این شورا آمده است: نمی‌گذاریم هواووی قوانین نظارت بر صادرات ایالات متحده را زیر پا بگذارد، از فناوری ایالات متحده سوء‌استفاده کند و امنیت ملی ما را به خطر اندازد.

نیکی هیلی سفیر پیشین ایالات متحده در سازمان ملل نیز گفت این اقدام سبب خواهد شد دست چین کوتاه شود.

او گفت: این اقدام درستی در راستای امنیت ملی ما بود.

مقام ارشدی در وزارت بازرگانی ایالات متحده نیز طی گزارشی تلفنی به خبرنگاران گفت، ایالات متحده منتظر است تا ببیند آیا چین تلافی می‌کند.

این در حالی است که گلوبال تایمز خبرگزاری دولتی چین اعلام کرد این کشور برای مقابله با کارشکنی در ارسال تراشه‌های نیمه‌رسانا به هواووی "یک رشته اقدامات تلافی‌جویانه" انجام خواهد.

چین علاوه بر قرار دادن شرکت‌هایی مثل اپل، کوالکوم و سیسکو در "فهرست نهادهای غیرقابل اطمینان" خرید هواپیماهای بویینگ را هم متوقف خواهد کرد.

روزنامه خلق، چین: "چین برای مقابله با کارشکنی در ارسال تراشه‌های نیمه‌رسانا به هواووی یک رشته اقدامات تلافی‌جویانه انجام خواهد داد."

در ضوابط جدید ۱۲۰ روز مهلت تعیین کرده‌اند و بعد از آن ارسال هرگونه تراشه برای هواووی یا شعب آن به مجوز نیاز دارد.

این مقررات به شرکت نیمه‌رساناسازی تایوان(تی‌اس‌ام‌سی) نیز لطمه بزرگی می‌زند که بزرگ‌ترین پیمان‌کار تراشه‌سازی و عرضه‌کننده اصلی تراشه به هواووی است.

وزارت بازرگانی ایالات متحده  در همان روز اعلام مقررات جدید گفت در ساخت کارخانه ۱۲ میلیارد دلاری فناوری نسل آینده در آریزونا از شرکت تی‌اس‌ام‌سی "پشتیبانی" خواهد کرد ولی چگونگی این پشتیبانی را مشخص نکرد.

در این کارخانه از فرایند جدید ۵ نانومتری استفاده خواهند کرد و پس از آن که در سال ۲۰۲۴ نخستین بخش آن به بهره‌برداری تجاری برسد ماهی ۲۰ هزار زیرلایه نیمه‌رسانا تولید خواهد کرد.

شرکت تی‌اس‌ام‌سی اعلام کرد "تغییرات مقررات صادرات ایالات متحده را به دقت دنبال می‌کند" و تحلیل‌های حقوقی لازم برای "بررسی و تفسیر جامع این مقررات" را انجام می‌دهد.

© The Independent

بیشتر از اقتصاد