ظاهر صفحات مرورگر گوگل کروم متحول خواهد شد

علاوه بر استفاده از حروف متنی، صفحات کروم می‌توانند با شکلک‌ها نیز برچسب زده شوند

سوندار پنچای، معاون کروم، در جریان کنفرانس سالانه شرکت گوگل در سان‌ فرانسیسکو. KIMIHIRO HOSHINO / AFP

گوگل در حال تغییر نحوه کارکرد مرورگر کروم است تا از طریق ویژگی جدیدی که «گروه‌بندی صفحات» نام دارد، به کاربران کنترل بیشتری در اداره صفحات مرورگر خود بدهد.

این ویژگی اکنون در نسخه آزمایشی گوگل کروم قابل دسترسی است، ولی قرار است هفته آینده به نسخه اصلی منتقل شود و کاربران خواهند توانست صفحات مختلف را با هم گروه‌بندی کرده و هر گروه را با نام یا رنگ دلخواه برچسب بزنند. بعد از انجام این کار هم کاربر می‌تواند در گروه‌های خود گشت زده و هر زمان که نیاز بود ترتیب و ترکیب آنها را تغییر دهد.

گوگل با اعلام آمدن این ویژگی جدید، در پستی در وبلاگ خود نوشت: «با بررسی نحوه استفاده خود و تحقیقات پیشین از کاربران به این نتیجه رسیدیم که بعضی افراد دوست دارند صفحات مرورگر کروم خود را بسته به موضوع، گروه‌بندی کنند. برای مثال، وقتی روی چندین پروژه متفاوت مشغولید یا در حال بررسی سایت‌ها یا فروشگاه‌های آنلاین متعدد هستید، این ویژگی می‌تواند خیلی مفید باشد.»

علاوه بر استفاده از حروف متنی، صفحات کروم می‌توانند با شکلک‌ها نیز برچسب زده شوند. وقتی مرورگر را ببندید، تمام گروه‌ها ذخیره خواهند شد و با بازگشایی مرورگر، گروه‌های ساخته‌شده نیز دوباره ظاهر خواهند شد.

این ویژگی جدید در گوگل کروم روی دستگاه‌های سیستم عامل کروم (که موتور محرک لپتاپ‌های کروم بوک این شرکت است)، ویندوز، اپل، و لینوکس قابل دسترسی خواهد بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گرچه نسخه رسمی کروم به زودی این ویژگی را خواهد داشت، افرادی که می‌خواهند زودتر به آن، و سایر به‌روزرسانی‌های جدید، دسترسی داشته باشند، می‌توانند آن را در نسخه آزمایشی گوگل کروم تجربه کنند. 

گوگل کروم بر اساس کرومیوم نوشته شده که یک پروژه نرم‌افزاری متن‌باز است که به عنوان زیربنای موتور جست‌وجوی این مرورگر عظیم عمل می‌کند. مرورگرهایی که بر اساس کرومیوم نوشته شده‌اند، شامل گوگل کروم، می‌توانند با افزودن خطوطی از کد و تغییر ظاهر و زیربنای آن و ایجاد ویژگی‌های جدید، به مرورگر محبوب دیگری تبدیل شوند، از جمله مرورگر بریو (Brave) که بر حفظ حریم خصوصی کاربران متمرکز است، مرورگر اج (Edge) از مایکروسافت، و همچنین مرورگر اپرا که همگی به همین شیوه نوشته شده‌اند.

هنوز معلوم نیست که به‌روزرسانی جدید گوگل به مرورگرهای دیگری که از کد آن استفاده کرده‌اند نیز ویژگی اخیر را تسری دهد. ما با این شرکت برای اظهار نظر در این باره تماس گرفته‌ایم.

گوگل کروم تنها مرورگری نیست که امکان گروه‌بندی صفحات را برای کاربران فراهم می‌آورد. مرورگر ویوالدی (Vivaldi) که آن هم بر اساس کرومیوم نوشته شده است، همینک نیز با ویژگی «صفحه‌گذاری» به کاربران اجازه می‌دهد صفحات خود را گرو‌ه‌بندی کنند و همچنین امکان تقسیم صفحه به دو نیمه را فراهم می‌آورد تا در آن واحد، بتوان چندین تارنما را زیر نظر داشت.

© The Independent

بیشتر از زندگی