فاطمه سپهری پس از آزادی: کوتاه نمی‌آیم و ساکت نمی‌شوم

فاطمه سپهری از امضا کنندگان نامه «استعفای خامنه‌ای»، مردادماه بازداشت شد

در خرداد و مرداد سال گذشته دو نامه در انتقاد از عملکرد رهبر جمهوری اسلامی ایران منتشر شد که نام جمعی از فعالان مدنی و سیاسی را بر پای خود داشت - عکس از رسانه‌ها

فاطمه سپهری از امضا کنندگان نامه «استعفای خامنه‌ای» که در مرداد ماه ۹۸ و یک هفته پس از انتشار نامه دستگیر شده بود، از زندان آزاد شد. 

این فعال سیاسی در ویدیویی که در صفحه توییتر اصغر سپهری برادر او و چهارشنبه شب، ۲۵ اردیبهشت، منتشر شده است از تعلیق حکم ۳۲ ماه زندان خود به مدت پنج سال خبر داد اما تصریح کرد که با وجود این «سکوت» نمی‌کند. 

از جمله اتهاماتی که خانم سپهری وارد شده بود می‌توان به توهین به مقدسات، نشر اکاذیب و برهم زدن نظم عمومی در جلوی دادگاه اشاره کرد. اتهام آخر به دلیل شرکت این فعال سیاسی در یک نجمع اعتراضی مقابل دادگستری مشهد است که در همان مرداد ماه ۹۸ انجام شد. 

پس از چندین ماه بازداشت، در بهمن ۹۸، دادگاه انقلاب از محکومیت این فعال سیاسی به پنج سال زندان خبر داد. در حکم خانم سپهری، حکم شلاق هم وجود دارد. 

بر اساس اطلاعیه‌ای که روز پنج‌شنبه توسط دادگستری استان خراسان منتشر شده است، از آنجا که خانم سپهری‌، سابقه محکمیت موثر کیفری نداشته و با توجه به «وضعیت متهم و رافت اسلامی»، مجازات شلاق و زندان این فعال سیاسی به مدت ۵ سال «به صورت مشروط» تعلیق شده است. 

در خرداد و مرداد سال گذشته دو نامه در انتقاد از عملکرد رهبر جمهوری اسلامی ایران منتشر شد که نام جمعی از فعالان مدنی و سیاسی را بر پای خود داشت. در نامه ۱۴ مرداد‌ماه نام فاطمه سپهری هم جزو امضا کنندگان نامه دیده می‌شود.

فعالان امضا کننده نامه در آن  به صراحت خواستار استعفای سیدعلی‌ خامنه‌ای و تغییر قانون اساسی شده بودند: «چانه‌زنی فعالان مدنی نیز بدون استعفای سیدعلی خامنه‌ای و تغییر قانون اساسی - خاصه اصل ۱۷۷ - راه به جایی نخواهد برد.»

از جمله امضا کنندگان این نامه می‌توان به محمد نوری‌زاد، محمدملکی، هاشم خواستار، گوهرعشقی، محمدحسین سپهری، محمد مهدوی فر، محمدرضا بیات، رضا مهرگان، کمال جعفری یزدی و زرتشت احمدی‌راغب اشاره کرد. پس از انتشار نامه حداقل ۱۵ نفرا ز امضا کنندگان آن بازداشت شده‌اند. 

در دهم فروردین ماه،  شعبه ۳۵ دادگاه تجدید نظر استان خراسان رضوی، برای چهار نفر از فعالان امضا کننده نامه حکم خود را صادر کرد که طی آن هاشم خواستار به ۱۶ سال، محمدی نوری زاد به ۱۵ سال ، محمدحسین سپهری به ۶ سال و فاطمه سپهری نیز به تحمل سه سال و ۴ ماه زندان محکوم شدند. 

در نامه دوم نام افرادی همچنین فاطمه سپهری، مریم سلیمانی، سوسن‌ طاهرخانی، عزت جوادی حصار، نرگس‌منصوری، فرنگیس مظلوم، شهلا انتصاری، نصرت بهشتی، فرشته تصویبی، پروا پاچیده، گیتی‌پور فاضل، زهرا جمالی و شهلا جهان‌بین دیده می‌شود. 

بیشتر از