انتخابات آمریکا؛ برتری ترامپ در ایالات کلیدی و بایدن در سطح کشوری

دونالد ترامپ در حوزه اقتصاد از جو بایدن محبوب‌تر است

دو حامی بایدن و ترامپ در واشینگتن، مارس ۲۰۲۰- Kyle Rivas/Getty Images/AFP

نتایج یک نظرخواهی نشان می‌دهد جو بایدن در رقابت‌های انتخاباتی در سطح سراسری کشور از دونالد ترامپ پیشی گرفته است، اما هنوز در ایالات کلیدی که می‌توانند در نتیجه نهایی انتخابات ریاست جمهوری تعیین کننده باشند، از آقای ترامپ عقب است. 

این نظرخواهی که به ابتکار شبکه خبری سی ان ان و موسسه آمارگیری «اس اس آر اس» انجام شده، نشان می‌دهد آقای بایدن در سطح کشور پنج امتیاز (۵۱ درصد بایدن، ۴۶ درصد ترامپ) از رقیب انتخاباتی خود جلو است. او همچنین در این زمینه‌ها از دونالد ترامپ پیشی گرفته است: «او به اشخاصی مثل شما بیشتر اهمیت می‌دهد» (۵۴ درصد به ۴۲ درصد)، «در شرایط بحرانی قابل اعتمادتر است» (۵۱ درصد به ۴۵ درصد) و «صادق تر و قابل اعتمادتر است» (۵۳ درصد به ۳۸ درصد).

جایی که دونالد ترامپ از جو بایدن جلوتر است، اقتصاد است. رئیس جمهور آمریکا ۵۴ درصد و جو بایدن ۴۲ درصد آرا در این زمینه را به خود اختصاص داده است.

این از چشم دونالد ترامپ پنهان نمانده است. او امیدوار است نجات اقتصاد کشور از پیامدهای ویروس کرونا به شانس موفقیتش در انتخابات ریاست جمهوری کمک کند. البته در عین حال ممکن است تعداد قابل توجه و فزاینده موارد ابتلا و تلفات کووید۱۹ به سقوط ترامپ منجر شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در این میان، یک مورد نگرانی برای آقای بایدن این است که او در ایالات کلیدی جایگاه قدرتمندی ندارد. سال ۲۰۱۶ هم هریک از دو نامزد در ۱۵ ایالت کلیدی با کمتر از ۸ امتیاز پیروز شدند. 

ترکیب این ایالات آقای بایدن را ۷ امتیاز از آقای ترامپ عقب تر قرار می‌دهد.

اگر فرض را بر دقیق بودن این محاسبات بگذاریم، پیروزی در این چالش هنوز چالش برای بایدن غیرممکن نیست. اگر آقای بایدن بتواند در تمام ایالاتی که هیلاری کلینتون در آن پیروز شد، موفق شود – که احتمالا نخواهد شد – معاون سابق ریاست جمهوری برای پیروزی در انتخابات، تنها به ۳۸ رای مجمع گزینندگان ایالات متحده نیاز دارد.

این امر با پیروزی او در ایالات ویسکانسین، میشیگان و پنسیلوانیا، یعنی سه ایالات محوری که قربانی سقوط صنایع از سال‌های ۱۹۸۰ بوده‌اند، ممکن خواهد شد. یک احتمال دیگر این است که آقای بایدن بتواند دستکم ۳۸ رای مجمع گزینندگان را از ایالاتی که آقای ترامپ در آن برتری دارد، از آن خود کند.

در میان ایالاتی که حتی آقای ترامپ به نتیجه آرای آن اطمینان ندارد، باید از فلوریدا (۲۹ رای مجمع گزینندگان)، کارولینای شمالی (۱۵) و حتی ایالت آریزونا (۱۱) نام برد که هرچند سال‌ها ایالتی جمهوری‌خواه به شمار می‌رفت، دموکرات‌ها در سال‌های اخیر پیشروی‌هایی در آن داشته‌اند.

© The Independent