خشم بومیان آمریکا از نادیده گرفته شدن در تصمیمات دولت ترامپ

کنفرانس آن‌لاین استخراج نفت در شرایطی برگزار می‌شود که بومیان آمریکا به اینترنت دسترسی ندارند

جشن سالانه کاشت محصول در بین بومیان ماساچوست، ایالات‌متحده - Joseph Prezioso / AFP

دولت ترامپ قصد دارد پروژه استخراج نفت و گاز در نیومکزیکو را با برقراری جلسات عمومی در فضای مجازی به رغم دسترسی نداشتن  قبیله‌های سرخپوست منطقه به اینترنت و خطر سرایت کرونا در میان آن ها، به پیش ببرد. 

سازمان مدیریت اراضی (بی ال ام) وابسته به وزارت کشور آمریکا، از فردا یک رشته تله کنفرانس در مورد پیشنهادات مرتبط با استخراج نفت در شمال غربی این ایالت از جمله اطراف پارک تاریخی و ملی «چاکوُ کَنیون» برگزار خواهد کرد.

منطقه «چاکو کنیون» محل هزاران مرکز مقدس بومیان آمریکا از جمله «هوُپی»، «ناواجو» و «زونی» است که از سال ۱۹۸۷ در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار گرفته است.  

پروژه «مدیریت فارمینگتون مانکوس-گالوپ» سازمان مدیریت اراضی، حدود ۴.۱ میلیون هکتار زمین را دربر گرفته و شامل ۳۲۰۰ چاه نفت و گاز ظرف ۱۵ سال آینده است. 

اتحادیه دانشمندان ناظر، خاطرنشان کرده که «بیانیه پیامد های محیط زیستی سازمان مدیریت بر اراضی پیش بینی کرده که حدود ۷۵ هزار هکتار زمین ظرف ۲۰ سال آینده تحت تاثیر این پروژه خواهد بود که ۶۰ درصد آن تا پایان پروژه، زیر عملیات استخراج باقی خواهد ماند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تصمیم این سازمان به ادامه عملیات پروژه در طول بحران کووید ۱۹ در حالی اتخاذ شده که جهان با تولید بیش از نیاز نفت و افت بهای آن رو به روست.

جایی که پای اراضی ملی مطرح باشد، برگزاری اجلاس های عمومی بخشی از روند تصمیم گیری دموکراتیک است. قرار است از روز پنجشنبه تا دوشنبه پنج جلسه در فضای مجازی برگزار شود، و پس از آن، مردم می توانند تا تاریخ ۲۸ ماه مه نظراتشان را در مورد این جلسات (و پروژه استفاده از زمین) مطرح کنند. 

نشریه «گرین وایر» می گوید سازمان مدیریت اراضی نظرات عموم را از طریق ایمیل می پذیرد که در درجه نخست مستلزم داشتن دسترسی به اینترنت است.

ویلیام پری پندلی، معاون برنامه ها و سیاست این سازمان، در فضای مجازی طرح استخراج نفت را راهی برای «کاهش تولید گاز کربن» توصیف کرده است.

سازمان مدیریت اراضی هنوز به تقاضای ایندیپندنت برای اظهارنظر در این مورد واکنش نشان نداده است.

نشریه «آلبوکرکی جورنال» در اشاره به گزارش کمیسیون ارتباطات فدرال می گوید کمتر از نیمی از خانواده های ساکن مناطق قبیله نشین به اینترنت دسترسی دارند.

اجتماع در خانه هایی که به اینترنت دسترسی دارند با مقررات مرتبط با ویروس کرونا و راهنمای حفظ فاصله اجتماعی مغایر است.

در شمال غربی ایالت نیومکزیکو، جوامعی که در «ناواجو نِیشِن» اسکان دارند و دیگر قبایل بومی آمریکا، با خطر جدی ابتلا به ویروس کرونا رو به رویند. موارد ابتلا به کرونا در میان ۱۷۰هزار جمعیت «ناواجو نیشن» از هر نقطه دیگر ایالات متحده بیشتر بوده است.

برای نخستین بار در آمریکا سازمان پزشکان بدون مرز که معمولا در مناطق جنگ زده فعال است، تیمی را برای کمک به ساکنان ناواجو نیشن اعزام داشته است.

جین استوول، صدر تیم موسوم به  واکنش کووید۱۹ آمریکا به شبکه سی بی اس گفت: پزشکان بدون مرز یک تیم نه نفره پزشک و پرستار به مناطق بحرانی ناواجو نیشن اعزام داشته است.

استوول گفت: «با توجه به شرایط، جوامع بومیان آمریکا بیش از دیگران در معرض سرایت و ابتلا به کووید۱۹هستند زیرا از امکانات قرنطینه شخصی محرومند؛ نمی توانید مردم را در قرنطینه بگذارید اگر مجبور باشند برای تهیه غذا و آب صد و شصت کیلومتر رانندگی کنند.»

جوامع سرخپوست آمریکا از بیماری های بسیاری از جمله دیابت، آسم و فشار خون رنج می برند که آن ها را بیشتر مستعد ابتلا به کووید۱۹ می کند. افزون بر این، حدود یک سوم ساکنان ناواجو نیشن به آب جاری دسترسی ندارند.

فعالان محیط زیست و مقامات محلی از تصمیم سازمان مدیریت اراضی سخت به خشم آمده اند.

در اوایل ماه جاری، دانیل تِسوُ، نماینده شورای ناواجو نیشن گفت اپیدمی کووید۱۹ از شرکت کامل آن ها در روند تصمیم گیری (در مورد پروژه استخراج نفت و گاز) ممانعت کرده است.   

او گفت: «شورای ناواجو نیشن تا اطلاع ثانوی تعطیل است. این امر در عمل از تعامل کامل مردم منطقه با وزارت کشور در ارتباط با طرح ترمیمی مدیریت منابع جلوگیری می کند.»

«طبیعت مرز نمی شناسد. هوا مرز نمی شناسد. ما همه بدین گونه به هم مرتبط هستیم. ما از همگان می خواهیم کمک کنند ضرب الاجل شرکت مردم در این تصمیم گیری تمدید شود.»

امیلی وولف، هماهنگ کننده برنامه نیومکزیکو در انجمن حراست از پارک های ملی، در بیانیه ای به ایندیپندنت گفت: «بخش اعظم اراضی اطراف پارک ملی و فرهنگی چاکو که در معرض تهدید است، اماکن مهم مقدس قبایل سرخپوست هاست. اقدام وزارت کشور بی معنی است که به رغم آنکه  بسیاری از قبایل منطقه به اینترنت دسترسی نداشته و گرفتار مقابله با ویروس کرونا هستند، همچنان در جریان برگزاری تله کنفرانس است.»

«وزارت کشور باید این روند را تا زمانی که بتواند آن را به گونه ای دموکراتیک به انجام برساند، متوقف کند. تمام هدف اینگونه کنفرانس های عمومی دادن فرصت به مردم برای اظهار نظر در مورد اراضی ملی است که بی تردید در این تله کنفرانس ها غیرممکن است.»

دِب هالند، نماینده حزب دموکرات از ایالت نیومکزیکو، در مقاله ای در نشریه "آلبوکرکی جورنال" نوشت پروژه سازمان مدیریت اراضی «اماکن فرهنگی را در معرض تهدید قرار داده و تقاضاهای طولانی مدت رهبران قبیله ها، فرماندار، هیئت نمایندگی کنگره، کمیسر اراضی ایالتی، رهبران محلی و ساکنان این ایالت را که می خواهند صدایشان شنیده شود، نادیده می گیرد.»

او افزود: «این به ویژه برای جوامع بومی و ساکنان مناطق روستایی نیومکزیکو در جریان اپیدمی جهانی کرونا اهانت آمیز است که روند تصمیم گیری که می تواند نحوه مدیریت اراضی زیبا و مراکز فرهنگی شان را برای دهه ها تعیین کند، با چنین تعجیلی انجام شود. بسیار مهم است که قبایل، رهبران محلی و مردم در سراسر این ایالت صدایشان را به گوش برسانند.» 

خانم هالند و دیگر اعضای کنگره از دیوید برنهارت، وزیر کشور خواسته اند مهلت تعامل های عمومی را تا ۱۲۰ روز تمدید کند اما هنوز پاسخی دریافت نکرده اند.

این مقاله در روز ۱۳ ماه مه به روز شده تا بیانیه «دریک هنری» از سازمان مدیریت اراضی را منعکس کند.

او به ایندیپندنت گفت: «مهم است که در جریان شیوع اپیدمی کووید ۱۹ دولت با قابلیت به وظایفش ادامه دهد. به این منظور، سازمان مدیریت اراضی هرجا بتواند از فناوری که مردم و خدمات را در ارتباط گذاشته استفاده، و در معرض  قرار دادن کارکنان و مردمی را که به آن ها خدمت می کنیم، محدود می کند.» 

«برگزاری تله کنفرانس های عمومی برای اطلاع از نظرات مردم در مورد پروژه فارمینگتون و حصول اطمینان از ایمنی مردم بوده و این فرصت را فراهم می آورد که شهروندان علاقمند اطلاعات لازم را از خانه هایشان کسب کنند. این روند موثرتر بوده و تحت تاثیر وضع هوا قرار نمی گیرد و به ما اجازه می دهد در مقایسه با کنفرانس های معمول با افراد بیشتری ارتباط برقرار کنیم.»

«افزون بر این، سازمان مدیریت اراضی گزینه تلفن را هم برای اینگونه جلسات عرضه خواهد کرد. این گزینه به ویژه برای رسیدگی به نیازهای افرادی است که به اینترنت دسترسی ندارند. خاطرنشان می کنیم که دوره دریافت نظرات از ۲۸ فوریه آغاز شده ودر ۲۸ ماه مه ۲۰۲۰ خاتمه خواهد یافت.»