افشای خیانت به همسر از طریق برنامه رهگیری ویروس کرونا

«برای کره‌ای‌ها سلامت مهمتر از حفظ اسرار است»

کره جنوبی با این که جزو اولین کشورهای مبتلا به کرونا بود، فقط با ۲۶۰ کشته به شرایط کنترل شیوع رسید-REUTERS/Kim Hong-Ji

در کره جنوبی، نرم‌افزاری که با رهگیری حرکت مردم قرار بود مانع شیوع ویروس کرونا شود،‌ یک کاربرد ناخواسته دیگر پیدا کرده است- با این برنامه کسانی که به همسر خود خیانت کرده باشند معلوم می‌شود.

برنامه تلویزیونی مستندی به نام «کشوری که ویروس را در هم کوبید: چه درسی می‌توان گرفت» از کانال ۴ بی بی سی، نشان داد کره جنوبی چگونه موفق به توقف شیوع ویروس کرونا شده است. به اعتقاد این برنامه، دلیل عمده موفقیت  کره جنوبی در مواجهه با کووید۱۹، استفاده از یک سیستم جامع رهگیری و ردیابی در کشور بوده است.

کره جنوبی با این که جزو اولین کشورهای مبتلا به کرونا بعد از چین بود، فقط با ۲۶۰ کشته به شرایط کنترل شیوع رسید در حالی که این آمار در انگلستان بالای ۳۳ هزار نفر است.

دلیل مهم موفقیت دولت کره جنوبی استفاده از یک برنامه نرم‌افزاری ردیابی در موبایل بوده است که قادر است تمام نقاطی که صاحب موبایل در آنجا بوده، شناسایی کند. این برنامه می‌تواند در صورت مبتلا شدن فرد به ویروس کرونا، به تمام کسانی که چند روز گذشته با این فرد تماس داشته یا در نزدیکی وی بوده‌اند اطلاع دهد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اما به گفته کریشنان گورو مارثی از کانال چهار، این برنامه کم‌کم مسائلی را برای زندگی خصوصی افراد مبتلا به میان آورد.

یکی از شرکت‌کنندگان در این برنامه مستند توضیح می‌دهد که برنامه چگونه پیام هشدارآمیز را می‌فرستد. مثلا پیام چنین است «مرد، ۵۸ ساله، کارمند بانک، در این ساعات در این منطقه بوده، به این هتل وارد شده و سپس به فلان سینما رفته است.»

شرکت‌کننده‌ای دیگر ادامه می‌دهد «دریافت کننده این پیام نقطه‌چین‌ها را به هم وصل می‌کند و با خود می‌گوید، صبر کن ببینم. من می‌دونم یک مرد ۵۸ ساله کارمند بانک که در این منطقه زندگی می‌کند کیست.»

برنامه مستند از قول شرکت‌کننده‌ای دیگر نشان می‌دهد «اینجاست که متوجه می‌شوید که این شخص قرار نبوده در این ساعت در هتل یا سینما باشد.»

و ادامه می‌دهد «و ناگهان معلوم می‌شود که یک نفر داشته به همسر خود خیانت می‌کرده.»

با این وجود، به گفته یکی از شرکت‌کنندگان برنامه مستند، مردم کره جنوبی عمدتا مخالفتی با این جنبه از افشای اسرار زندگی شخصی خود ندارد چرا که «برای کره‌ای‌ها سلامت مهمتر از حفظ اسرار است.»

دولت انگلستان چند روز پیش نسخه بومی برنامه رهگیری خود را معرفی کرد. این برنامه در حال حاضر به صورت آزمایشی فقط در «جزیره وایت» قابل استفاده است اما پس از این برای تمام مناطق انگلستان در دسترس خواهد بود.

برنامه «کشوری که ویروس را در هم کوبید: چه درسی می‌توان گرفت» روز ۱۳ ماه مه از کانال ۴ بخش شد و در حال حاضر از شبکه «آل ۴» قابل مشاهده است.

© The Independent

بیشتر از زندگی