برگزارکنندگان جام جهانی ۲۰۲۲: تعداد بالای کارگران کشته شده در قطر یک تراژدی است

نحوه رفتار قطر با کارگران مهاجر تحت بررسی موشکافانه است

رویترز

رییس کمیته برگزاری جام جهانی قطر  در سال ۲۰۲۲ «تعداد زیاد» کشته‌شدگان ثبت شده در تازه‌ترین گزارش وضعیت زندگی کارگران را یک تراژدی قلمداد کرده اما اصرار دارد که این کشور در حال بهبود شرایط است.

برای اولین بار پس از برنده شدن شگفت‌انگیز حق میزبانی جام جهانی در دسامبر سال ۲۰۱۰ توسط این کشور کوچک اما ثروتمند، نحوه رفتار قطر با لشگر کارگران مهاجر تحت بررسی موشکافانه قرار گرفته است.

گروه‌های مدافع حقوق بشر، اتحادیه‌های کارگری و دولت‌های کشورهایی که بیشترین تعداد نیروی کار مهاجر را در قطر دارند، به دفعات از دولت قطر خواستار بهبود شرایط زندگی، افزایش استانداردهای ایمنی، اعمال کاهش میزان کنترل کارفرمایان و افزایش دستمزدهای کارگران شدند.

به ویژه برای تعداد ۳۰٫۰۰۰ کارگری که در حال ساخت استادیوم‌های جام جهانی و محل‌های تمرین هستند، چراکه این اماکن در حال آماده شدن و تحویل به کمیته عالی برای نگهداری هستند.

در نتیجه فشارهای مجموعه مدیریت فوتبال جهان فیفا و فعالان مدنی، کمیته عالی با نهادهایی همچون سازمان بین‌المللی کار برای بالا بردن استانداردها در حال همکاری است.

بخشی از این همکاری انتشار گزارش سالیانه بوده است، که چهارمین دوره آن به تازگی انتشار یافته است. بخش قابل توجهی از این گزارش ۶۲ صفحه‌ای در مورد پیشرفت‌ها بوده است اما بخش هشدار دهنده‌ای در مورد «مرگ و میر غیر مرتبط با کار» نیز وجود دارد.

از فوریه ۲۰۱۸ تا ژانویه امسال، ۱۰ کارگر خارج از محدوده ساختمان سازی فوت کرده‌اند، ۹ نفر آنها در اتاق‌های خواب خود مرده‌اند که شش نفر از آنها کمتر از ۳۶ سال سن داشته‌اند. سن این کارگران مرد بین ۲۶ الی ۴۹ سال بوده‌ است و پنج نفر از آنها اهل بنگلادش، سه نفر اهل هند و دو نفر اهل کشور نپال بوده‌اند.

بر اساس این گزارش:«کمیته عالی آگاه است که این تعداد مرگ و میر زیاد است و موجب شده است تا برنامه‌هایی هدفمند را برای تشخیص به موقع و درمان مشکلات سلامتی و خطرات جانی به اجرا در‌آوریم.»

حسن السوادی در صحبت با خبرنگاران در جلسه شورای قوانین فیفا در پاریس گفت: «هیچ شکی نیست که هر یک از این مرگ‌ها یک تراژدی است.»

وی گفت که سازمان او با همکاری یک دانشگاه محلی تحقیق پزشکی درباره این مرگ و میر‌ها را شروع کرده است، آزمایش‌های سلامتی سالیانه را انجام می‌دهند و در حال حاضر تمام کارگران را برای اطمینان از اینکه هنگام انتقال از یک مکان ساخت و ساز به یک مکان دیگر در این سیستم نادیده گرفته نشوند تحت نظارت دارد.

السوادی ادامه داده است: «در حالیکه پیشرفت‌هایی در قطر در حال وقوع است اما همچنان راه درازی در پیش داریم. ما برای حل این مشکل با سازمانهای غیر دولتی، موؤسسات پزشکی، اتحادیه‌های کارگری و دانشگاه‌ها به شدت در حال همکاری هستیم تا آنچه را که می‌توانیم انجام دهیم.»

وی گفته است: «نمی‌توانم در مورد زمان آن حرفی بزنم اما می‌توانم در مورد پیشرفتی که انجام گرفته صحبت کنم. همانطور که گفتم، در رابطه با این مرگ‌ها، مهم نیست که ما چه می‌گوییم. اما هر آنچه در توان داریم انجام می‌دهیم و مطمئن می‌شویم که هر راه حلی که به کار می‌بریم، راه حل‌هایی نیستند که فقط مختص زمانی باشد که ما در معرض توجه هستیم، بلکه راه حل‌هایی باشند که پس از ۲۰۲۲ نیز بر جای خود باقی بمانند.»

یکی از راهکارهای اصلاحی افزایش حد‌اقل دستمزد از ۷۵۰ ریال قطری در ماه (معادل ۱۵۸ پوند) به ۹۰۰ ریال (۱۹۵ پوند) است، اگرچه السوادی اظهار داشت که از زمان اعلام این طرح اطلاع ندارد. باید توجه داشت که گزارش کمیته عالی نیز فقط قسمت کوچکی از داستان را بازگو کرده است.

«نیکولاس مک‌گیهان» کارشناس حقوق کارگران در خاور‌میانه گفته است:« این ۹ فقره فوت فقط از کارگران کمیته عالی جام جهانی و بخش بسیار کوچکی از نیروی کار مهاجر در کشور قطر است. بدون داشتن ایمنی قابل توجه کار کردن در آن شرایط بسیار سخت است، و قطری‌ها باید به طور مستقل خطرات تهدید کننده سلامت کارگران را مورد تحقیق قرار دهند محافظت‌های لازم را به اجرا در‌آورند.» 

انجمن مطبوعات (Press Association)

© The Independent