محموله‌های سوخت ایران در راه ونزوئلا

کمک ایران به اقتصاد ورشکسته ونزوئلا شش ماه پس از افزایش سه برابری بهای بنزین

وزرای خارجه ایران و ونزوئلا در تهران، ۲۰ ژانویه ۲۰۲۰-ATTA KENARE / AFP

 شش ماه پس از افزایش سه برابری بهای بنزین در ایران، جمهوری اسلامی با تانکرهایی پر از سوخت به کمک اقتصاد ورشکسته ونزوئلا می‌رود. دست‌کم یک تانکر حامل سوخت بارگیری شده در بنادر ایران در راه ونزوئلا است که در ماه‌های اخیر با بحران کمبود بنزین دست و پنجه نرم می‌کند.

رویترز با انتشار این خبر به نقل از «رفینیتیو آیکون» که داده‌های شناورها را رهگیری می‌کند، می‌نویسد: «محموله‌های سوختی ایران می‌تواند کمکی برای کمبود بنزین در این کشور آمریکای لاتین باشد.»

این خبر پس آن منتشر می‌شود که پروازهای ماهان در هفته‌های اخیر محموله‌هایی از کمک‌های فنی و تجهیزات را برای احیای پالایشگاه‌های ونزوئلا به این کشور انتقال دادند.

گزارش‌ها حاکی از آن است که یک تانکر با پرچم جمهوری اسلامی روز چهارشنبه از کانال سوئز عبور کرده است. این تانکر اواسط فروردین‌ماه در بندرعباس بارگیری شده بود. همچنین چهار تانکر دیگر با حجم متوسط در بندرعباس یا نزدیکی آن بارگیری شده‌اند و در آستانه عبور از کانال سوئز و آتلانتیک قرار دارند. این تانکر‌ها هنوز مقصد نهایی خود را مشخص نکرده‌اند.

بارگیری این تانکرها با سوخت و اعزام آنها به ونزوئلا تازه‌ترین نشانه از تلاش تهران برای حفظ مادورو در قدرت است. در دوران ریاست‌جمهوری این رهبر چپ‌گرای آمریکای لاتین، ونزوئلا به فروپاشی اقتصادی رسید و مردم در اعتراض به خیابان‌ها آمدند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این در حالی است که شرکت ملی نفت این کشور از سوی آمریکا تحریم شده و صنعت پالایشگاهی ونزوئلا نیز به ورشکستگی رسیده که نتیجه آن کمبود بنزین، افزایش قیمت سوخت و تشکیل صف‌های طولانی در برابر جایگاه‌های عرضه سوخت است.

کمک‌های جمهوری اسلامی برای جبران کمبود سوخت در ونزوئلا در حالی انجام می‌شود که جمعه ۲۴ آبان‌ ۱۳۹۸، بهای بنزین یک‌شبه سه برابر شد تا به ادعای حسن روحانی درآمد حاصل از آن به اقشار ضعیف جامعه کمک کند.

شتاب بحران‌ها و فاجعه‌هایی که یکی پس از دیگری در شش ماه گذشته در ایران ایجاد شد، فرصتی برای طرح این پرسش باقی نگذاشت که تاثیر بنزین لیتری سه هزار تومان بر بهبود وضعیت معیشتی مردم در ایران چه بود؟

همانگونه که هنوز روشن نیست در جریان سرکوب خشن اعتراض‌های مردمی آبان‌ماه گذشته در فضای ایزوله‌ شده به کمک قطع اینترنت، چند نفر کشته، زخمی و بازداشت شدند.

حمید حسینی، سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی آذرماه گذشته در توجیه ضرورت افزایش سه‌برابری بهای بنزین و سهمیه‌بندی در ایران گفته بود: «بر این اساس مصرف کشور ۸۵ میلیون لیتر کاهش پیدا می‌کند که پتانسیل صادرات ۳۰ میلیون لیتر بنزین در روز را فراهم خواهد کرد و این یعنی ارزآوری.»

اکنون در بحبوحه بحران کرونا و در حالی که مقامات تهران از بانک جهانی درخواست وام پنج میلیارد دلاری کرده‌اند، محموله‌های سوخت از ایران راهی ونزوئلا با اقتصادی ورشکسته می‌شود و تنها هدفی که در این اقدام محقق نخواهد شد، درآمد ارزی برای ایران است.

گفتنی است در اواخر دهه ۸۰ شمسی، زمانی که طبق تحریم‌های آمریکا شرکت‌های خارجی از تامین بنزین برای ایران منع شدند، ونزوئلا تحت رهبری هوگو چاوز به رغم همه وعده‌هایی که برای تامین منابع سوخت مورد نیاز ایران داده بود، برای حفظ منافع خود در بازار ایالات‌متحده با این تحریم‌ها همراهی کرد.