شلیک به ناوچه کنارک؛ شروع جنگ سایبری ایران و آمریکا یا خطای انسانی؟

روزنامه اسرائیلی مدعی‌ست جنگ جدید سایبری در خاورمیانه آغاز شده است

با گذشت چند روز از حادثه شلیک به ناوچه ایرانی کنارک از سوی نیروهای ارتش جمهوری اسلامی ایران، هنوز پرسش‌های بسیاری درباره ابعاد این خطای فاجعه‌بار نیروهای ارتشی جمهوری اسلامی باقی مانده است. مقامات نظامی بر روایتی تاکید می‌کنند که بر خطای انسانی تاکید دارد و همانند حادثه هواپیمای مسافربری اوکراینی می‌خواهند این فاجعه را نیز با روایت خود خاتمه بخشند. 

روز گذشته علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، در پی حادثه ناوچه کنارک پیام تسلیتی نوشت و در آن تاکید کرد که «ضمن شناسایی مقصران احتمالی، تدابیر لازم برای عدم تکرار چنین پیشامد‌های خسارت بار و تلخی اتخاذ شود.»

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، امروز گفت: «دلایل حادثه شناور کنارک در آینده روشن و پس از مشخص شدن، برای مردم بیان می‌شود.»

عبدالرحیم موسوی، فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران هم با اشاره به اعزام چهار گروه کارشناسی به محل بروز سانحه شناور کنارک جهت بررسی علت آن سانحه، گفت: «معمولا در این نوع حوادث کار خیلی پیچیده است و این که چه بخشی مربوط به فناوری و چه بخشی مربوط به نیروی انسانی است، کار بسیار دقیقی است.»

از سوی دیگر، روزنامه اسرائیلی «جروزالم پست» در یادداشتی با اشاره به حادثه اصابت موشک به ناوچه کنارک، مدعی شده است که این اتفاق نشان‌دهنده شروع یک «جنگ سایبری» بین ایران و آمریکا و متحدانش در منطقه خاورمیانه است. 

روزنامه اسرائیلی به موارد گوناگون حملات سایبری از جانب ایران و هم‌چنین ماجرای حمله سایبری استاکس‌نت در سال ۲۰۱۰ و به تبع آن، قدرت گرفتن ارتش سایبری ایران، پاگیری یک جنگ بزرگ سایبری میان ایران و آمریکا را بسیار محتمل می‌داند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در بخشی از این یادداشت، با اشاره به گزارش‌های خبرگزاری‌های رسمی ایران مثل ایسنا و ایرنا و رویکرد این رسانه‌ها و هم‌چنین فضای غالب در شبکه‌های اجتماعی فارسی‌زبان، می‌نویسد که در ابتدا این تصور که ممکن است حادثه شناور کنارک نشانه‌ای از جنگ سایبری‌ باشد، ناممکن می‌نمود. اما با فاصله یک روز، برخی گزارش‌ها حکایت از بررسی‌های دقیق‌تر ابعاد این حادثه در بخش‌های سایبری هم دارد. 

این روزنامه اسرائیلی می‌نویسد: «در حالی که ایران نیز واحد جنگ سایبری در اختیار دارد، می‌توان به این نتیجه رسید که جنگ سایبری روزبه‌روز در خاورمیانه دامنه بیشتری می‌یابد.»

هنوز هیچ‌یک از مقامات نظامی جمهوری اسلامی ایران مستقیما درباره تاثیر «جنگ سایبری» با  آمریکا و متحدانش در وقوع فاجعه شلیک به ناوچه خودی اعلام نظر نکرده‌اند. امروز امیر تقی‌خانی، سخنگوی ارتش، گفت: «در رزمایش‌هایی که نیروی دریایی انجام می‌دهد، شرایط صحنه‌های واقعی نبرد ایجاد می‌شود و طبیعی است که مخاطراتی هم وجود دارد و ممکن است اتفاقات ناگواری رخ دهد.» 

گزارش‌های اولیه حاکی از آن بود که برخورد موشک شلیک شده از ناو جماران به ناوچه کنارک، موجب کشته و زخمی شدن ۴۰ نفر شده است. برخی گزارش‌ها هم «فاصله نگرفتن کافی کنارک از ناو جماران»،«انحراف موشک شلیک شده» و یا «هدف‌یابی اشتباه» را دلایل این حادثه عنوان کرده بودند.