پیش‌بینی خطر مرگ بر اثر کووید-۱۹ با یک محاسبه‌گر اینترنتی

این محاسبه‌گر نسبت به لغو زود هنگام قرنطنیه ویروس کرونا هشدار می‌دهد

این محاسبه‌گر از احتمال افزایش شمار جان‌باختگان در بریتانیا به میزان ۳۷ تا ۷۳ هزار نفر طی یک سال خبر می‌دهد -REUTERS/Russell Cheyne

دانشمندان بریتانیایی موفق به ساخت حسابگری شدند که می‌تواند خطر مرگ افراد بر اثر ویروس کرونا را پیش‌بینی کند.

این ابزار اینترنتی که از سوی محققان دانشگاه «یو سی ال» لندن (UCL)، اختراع شده است، نرخ مرگ و میر یک سال را با در نظر گرفتن معیارهایی چون سن، جنس و بیماری‌های پیش زمینه‌ای پیش‌بینی می‌کند. 

این محاسبه‌گر علاوه بر خطر ابتلا به ویروس کرونا، عناصرغیرمستقیمی همچون فشار بر روی سرویس‌های بهداشتی را نیز مد نظر قرار می‌دهد. 

این محاسبه‌گر که به عنوان بخشی از یک تحقیق گسترده‌تر طراحی شده است، نسبت به لغو زود هنگام قرنطنیه ویروس کرونا هشدار می‌دهد و از احتمال افزایش شمار جان‌باختگان به میزان ۳۷ تا ۷۳ هزار نفر طی یک سال خبر می‌دهد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بر اساس نتایج این پژوهش که در مجله لنست منتشر شده است، تخمین زده می‌شود که در سراسر بریتانیا حدود ۸ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر به شدت در مقابل بیماری کووید-۱۹ آسیب‌پذیر باشند.

پروفسور هری همینگوی، از نویسندگان این مقاله، گفته است که پایین نگه‌داشتن آمار مبتلایان در جامعه به ایمنی افراد آسیب‌پذیر کمک می‌کند. 

او همچنین تأکید کرده است که پزشکان «می‌بایست به ارائه مراقبت‌های پزشکی با کیفیت بالا برای افراد آسیب‌پذیر ادامه دهند تا از افزایش مرگ و میر در میان کسانی که به ویروس کرونا مبتلا نشده‌اند، جلوگیری شود.»

پژوهشگران در این تحقیق، داده‌های مربوط به ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار پرونده پزشکی را مورد مطالعه قرار داده و بر اساس نرخ ۱۰ درصدی ابتلا به ویروس و نیز وجود ۲۰ درصد افراد در معرض خطر بالا در انگلستان، نتیجه‌گیری کرده‌اند.

دکتر آمیتاوا بانرجی، رئیس تیم محققان، گفت: «به عنوان مثال ما نشان می‌دهیم که احتمال مرگ مردی ۶۶ ساله، با انسداد مزمن ریه، در طول یک سال آینده ۶ درصد خواهد بود. این در حالی است که حدود ۲۵ هزار بیمار با وضعیت سنی و درمانی مشابه این شخص در انگلستان وجود دارند.»

او افزود: «این محاسبه‌گر علاوه بر پیش‌بینی مرگ ۱۶۳۹ بیمار در شرایط مشابه طی یک سال، برآورد می‌کند که ۱۶۴ مورد مرگ بر اثر کووید-۱۹ نیز رخ دهد. یافته‌های ما نشان می‌دهد که خطر مرگ برای این گروه‌های آسیب‌پذیر به شکل چشمگیری افزایش یافته است و می‌تواند به مرگ قابل پیشگیری هزاران نفر منجر شود.»

به گفته یکی دیگر از محققان،‌ این داده‌ها می‌تواند به سیاست‌های نظام درمانی بریتانیا در مورد بیماران آسیب‌پذیر کمک کند. 

پروفسور همینگوی گفت: «یافته‌های ما بر اهمیت ارائه مداخلات پیشگیرانه مداوم به افراد با طیف گسترده بیماری‌ها که توسط طیف وسیعی از تخصص‌های بالینی تحت مراقبت هستند، تاکید می‌کند. این رویکرد فقط به این دلیل امکان‌پذیر است که ان اچ اس می‌تواند برای منافع بیماران، از تمامی داده‌های موجود در سیستم استفاده کند.»‌

© The Independent

بیشتر از جهان