برزیل هزاران سرباز را به ماموریت حفاظت از جنگل آمازون اعزام کرد

وزیر محیط زیست برزیل می‌گوید روند تخریب جنگل‌ها در سال جاری افزایش یافته است 

از بین رفتن جنگل در آمازون در چهار ماه اول ۲۰۲۰ نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵۵ درصد افزایش نشان داده است- Florence GOISNARD / AFP

برزیل هزاران سرباز را به ماموریت محافظت از «جنگل بارانی» آمازون اعزام کرد. این اقدام در پی نگرانی از موج جنگل‌زدایی پیش از شروع فصل آتش‌سوزی جنگل‌ها، صورت گرفت. 

بنا به داده‌های اطلاعاتی دولت برزیل که روز جمعه منتشر شد از بین رفتن جنگل در آمازون در چهار ماه اول ۲۰۲۰ نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵۵ درصد افزایش نشان داده است. 

افزایش روند از بین رفتن جنگلها طی ۱۱ سال و پس از به اوج رسیدن تخریب جنگل بارانی در سال گذشته مورد توجه قرار گرفت و موجب درخواست بین‌المللی از رهبران جهان و چهره‌های شناخته شده برای اقدام در محافظت از بزرگترین جنگلهای بارانی جهان شد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

همیلتون مورانو، معاون رئیس جمهور برزیل روز دوشنبه در یک کنفرانس خبری گفت که نیروهای مسلح، در کنار مسئولان محیط زیست، پلیس و دیگر نهادهای دولتی، عملیات محافظت در یک جنگل ملی در استان رودونیا در نزدیکی مرز بولیوی را آغاز کرده‌اند. 

آقای مورانو گفت:‌ «ما نمی‌خواهیم بقیه جهان اسم ما را مخرب محیط زیست بگذارد.»

هائیر بولسونارو، رئیس جمهور برزیل که قبلا انتقاد از نحوه پاسخگویی به آتش سوزی جنگل‌‌ها را رد کرده بود، تصمیم اعزام سربازان به جنگلها سه ماه قبل از عملیات مربوط به سال ۲۰۱۹ را اتخاذ کرده است. 

فرناندو آزودو، وزیر دفاع برزیل گفت نیروهای مسلح در سه شهر آمازون پایگاه‌هایی را دایر ساخته‌اند و ۳۸۰۰ سرباز علیه قطع غیرقانونی درختان و دیگر جرائم، فعالیت می‌کنند و این اقدام هزینه‌ای نزدیک به هشت و نیم میلیون پوند دربرداشته است. 

آقای مورانو گفت ارتش در حال حاضر برای یک ماموریت سی روزه و تا دهم ماه ژوئن اعزام شده اما این مدت با نزدیک شدن به فصل خشک و زمانی که آتش سوزی جنگل گسترش می یابد، ممکن است تمدید شود. 

معاون رئیس جمهور برزیل گفت:‌ «شک نداریم که این مشکل ادامه خواهد داشت. ما درگیر بودن در اقداماتی اینچنین را بهترین ماموریت برای نیروهای مسلح خود قلمداد نمی‌کنیم اما متاسفانه این ابزاری است که برای جلوگیری از وقوع جنایات در اختیار داریم.» 

او افزود تا وقتی که نهادهای محیط زیستی مانند آژانس اجرایی ایباما، پرسنل خود را افزایش دهند، از نیروهای مسلح استفاده خواهند کرد. ایباما به علت رکود وضعیت اقتصادی و محدودیت بودجه، از استخدام نیروهای جدید ناتوان بوده است. 

ریکاردو سالس، وزیر محیط زیست برزیل گفت که اطلاعات دولت حاکی از افزایش روند تخریب جنگل‌ها در سال جاری است و گفت شیوع ویروس کرونا موجب تحریک وضعیت شده است. او در توضیح این نکته جزئیات بیشتری نگفت. 

وزیر محیط زیست برزیل افزود که مطمئن است اقدامات دولت در کاهش روند تخریب جنگلها که در دو سال گذشته افزایش یافته، موفق عمل خواهد کرد. 

© The Independent

بیشتر از جهان