صنعت مد از لاغری فاصله می‌گیرد

این صنعت برای جذب مخاطبان نسل جدید نیازمند به تغییر است

توییگی که به انقلاب لاغری در عرصه مد مشهور است می‌گوید فکر نمی‌کند صنعت مد به طور کامل از لاغر بودن فاصله بگیرد- John Stillwell/AFP

به خوبی ثابت شده است که صنعت مد، در لباس‌های اندازه بزرگ با مشکل روبه‌روست. فقط کافی است به سرمقاله ها، کارزارهای تبلیغاتی و ردیف‌های پوشاک توجه کنید تا به وضوح این غیبت را مشاهده کنید، در حالی که بازار لباسهای اندازه بزرگ، تنها در بریتانیا حدود ۶.۶ میلیارد پوند ارزش دارد.

تغییر فرهنگی که به دنبال همه‌شمولی (وجود همه اندازه لباس) به وجود آمده است و همچنین نگرش مثبت نسبت به بدن در سال‌های اخیر، صنعت مد را مجبور به شنیدن کرده است. اوضاع در حال تغییر است و به همین دلیل است که نظرات ذکر شده در مصاحبه اخیر گاردین با توییگی (Twiggy) که یک چهره سرشناس مد بریتانیایی است، خسته کننده و منسوخ شده است. وی به انقلاب لاغری در عرصه مد معروف است.

هنگامی که از وی سوال می‌شود که آیا صنعت مد هنوز هم نیاز به تغییر دارد تا بتواند روی انواع مختلف بدن تمرکز کند، توییگی استدلال می‌کند که قبلاً نیز وجود داشته و به طور مبهم ادعا می‌کند که «در حال حاضر تبلیغات خیلی بیشتری وجود دارد». وی همچنین می‌گوید که خط تولید لباس او که «ام اند اس» (M&S) نام دارد، تا اندازه ( لباس)۲۲ بالا رفته است.

اظهارات این زن۷۰ ساله در مورد بازار تجملاتی مد هم بسیار جای سخن دارد: «قابل تحسین است که بسیاری از نشان‌های تجاری‌ (لباس) خیابان اصلی از ارائه لباس‌های اندازه‌های بزرگ امتناع می‌ورزند»؛ ارجاع به پیرزن افاده‌ای در بین مدل‌هایی با اندام‌های گوشتی (بدن‌هایی که لاغر نیستند وگاه وزن بالاتری هم دارند) و موقعیت‌شان در نمایش مد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او گفت: «من فکر نمی‌کنم صنعت مد روز، به طور کامل از لاغر بودن دور شود، گمان می‌کنم سایر بخش‌های این صنعت، استفاده از اشکال و اندازه‌های مختلف را شروع کرده‌اند و فکرمی‌کنم که آنها باید این کار را انجام بدهند.»

این تفکیک بین خیابان اصلی و مد بالا، کنایه‌ای از یک نگرش قدیمی است که در برابر زنان با اندام گوشتی استفاده می‌شود، و دلالت بر این دارد که آنها باید در پشت یک کاتالوگ و دورازنظر، پنهان شوند، بدون آن که جایی روی «کت واک» (مسیر حرکت مدل‌ها) یا در میان طراحان لباس داشته باشند.

این موضوع گونه‌ای حس «دیگری» بودن (دیگرانگی - غریبگی Otherness) را به‌وجود آورده است و خانه‌های مد شروع  به رد این ایده کرده‌اند. زیرا اکنون مدل‌هایی نظیر اشلی گراهام، کاندیس سوفین و پرشس لی واک، برای عنوان‌های تجاری بزرگی مانند مایکل کرز، تامی هیلفیگر و کریستین سیریانو کار می‌کنند. امسال در هفته مد پاریس، شنل برای اولین بار در یک دهه گذشته یک مدل اندازه بزرگ را نشان داد، در حالی که اولین مدل‌های اندازه بزرگ در تاریخ مد، از شرکت فندی و در هفته مد میلان بوده‌اند.

این به این معنا نیست که نظرات توییگی برای دست‌اندرکاران اصلی این صنعت مهم نیست، یا این که ما به همه‌شمولی در این صنعت دست یافته‌ایم. مدل‌های با اندام گوشتی در نمایش‌های پاییز ۲۰۲۰ تنها  ۱.۴درصد نمایندگی را تشکیل می‌دادند که در فصل گذشته، ۱.۵ درصد کاهش داشت. اما با در نظر گرفتن آنچه در سال ۲۰۱۷، اما آرونسون، اولین مدل برتر سایز بزرگ جهان اعتراف کرد، زنان با اندام گوشتی پیش‌تر از «کت واک» (راه رفتن مدل‌ها در مراسم مد) محروم بودند، و مهم است که از این تغییر استقبال کنیم.

ویکتوریا سیکرت (شرکت تولید‌کننده لباس زیر زنانه) را در نظر بگیرید. در نمایش‌های لباس‌زیرهای قدیمی این برند مشهور، می‌بینیم که مدل‌های باریک وعمدتاً سفید پوست در حالی که بال‌هایی دارند، در مسیر نمایش حرکت می‌کنند. این نشان تجاری که زمانی همچون یک فرقه بود، اکنون سال‌ها است که تلاش می‌کند تا از لحاظ فرهنگی مهم بماند. یک مدیر اجرایی در زنجیره لباس‌زیر میگوید که چگونگی نداشتن مدل‌های سایز بزرگ و مدل‌های دگرباش، به سرنوشت ناخوشایندی منجر شد. موفقیت خط لباس زیر زنانه ریحانا با نام سوج اکس فنتی (Savage X Fenty) و نمایش همه‌شمولش، به ضربه نهایی کمک کرد و ویکتوریا سیکرت نمایش خود در سال ۲۰۱۹ را کنسل کرد. نمایش سوج اکس فنتی، به دلیل تنوع نژادی و اندازه‌اش مورد تمجید  قرار گرفت، تا حدی که سرمایه‌گذاری ۵۰ میلیون دلاری در سال ۲۰۱۹ و یک قرارداد پر سود آمازون پرایم را برای نمایش خود دریافت کرد.

شرکت‌هایی مانند سوج اکس فنتی، احتمالاً چهره جدید مد هستند و تاکنون موفقیت‌های بزرگی را تجربه کرده‌اند، آنقدر که منتقدان مدل اندازه بزرگ را شگفت زده کرده‌اند. ریحانا معتقد است که ورود به یک بازار نسبتاً دست نخورده نه تنها از نظر اقتصادی سودآور است، بلکه از نظر فرهنگی نیز مهم است. وی  پس از نمایش، در مصاحبه‌ای با کسب و کار مد (Business of Fashion)  گفت: «تعداد زیادی از خانمها آنجا بیرون در ابهام و احساس نادیده شدن هستند. من نمی‌توانم آن (لباس) را امتحان کنم، زیرا من مانند آن نیستم ... اما اینجا جایی است که احساس امنیت می‌کنید، همین جا در سوج اکس فنتی.»

چه «توییگی» خوشش بیاید چه نه، مد روز از اتکا به لاغر شدن دور شده است و باید این کار را انجام دهد تا جذب مخاطبان رو به رشد نسل زد ( نسل جدید) خود را که اکنون ۴۰ درصد از قدرت خرید جهان را تشکیل می‌دهند، ادامه دهد، و مهمتر از همه این که دلایل اجتماعی را در مرکز نیازهای مصرف کنندگان قرار داده است. همه‌شمولی اندازه، هرچند با سرعت یخبندان، رخ خواهد داد. اما اگر این صنعت هرچه زودتر چنین چیزی را بپذیرد، زودتر همه ما از آن سود خواهیم برد.

© The Independent

بیشتر از زندگی