تلاش اسرائیل برای تثبیت حاکمیت بر بیت‌المقدس

فعالیت تلویزیون فلسطین در بیت‌المقدس بار دیگر ممنوع اعلام شد

نمای از شهر قدیمی بیت المقدس. عکس از: ‏خبرگزاری فلسطین

از هنگام انتقال سفارت ایالات‌متحده به بیت‌المقدس در سال 2018، اسرائیل تلاش های خود را برای تثبیت حاکمیت گام‌به‌گام بر بیت‌المقدس افزایش می‌دهد و هر روز دست به اقدام تازه‌ای می‌زند که هدف از آن به حاشیه‌راندن فلسطینی‌ها و تثبیت حاکمیت اسرائیل بر بیت‌المقدس است.

در تازه‌ترین اقدام، جلعاد اردان، وزیر امنیت داخلی اسرائیل بار دیگر فعالیت رادیو و تلویزیون فلسطین را در شهر بیت‌المقدس ممنوع اعلام کرده و هشدار داده است که هر گونه تلاش از سوی فلسطینی‌ها که هدف از آن نقض حاکمیت اسرائیل بر بیت‌‏المقدس باشد با واکنش تندی رو‌به‌رو می‌شود.‏ قابل ذکر است که در ماه نوامبر گذشته، اسرائیل فعالیت رسانه‌های خبری فلسطین در بیت‌المقدس را برای مدت شش ماه ممنوع اعلام کرده بود.

البته از حدود ۲۰ سال پیش، دولت اسرائیل سعی دارد فعالیت‌های نهادها و مؤسسات فلسطینی را در شهر بیت‌المقدس ممنوع اعلام کند. تعطیلی شماری از دفاتر فلسطینی همچون «خانه مشرق»، «انجمن مطالعات عربی» و اتاق بازرگانی فلسطین در بیت‌المقدس را می‌توان به عنوان بخشی از اقدامات اسرائیل برای تثبیت حاکمیت در بیت‌المقدس دانست.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در مقابل، سازمان آزادی‌بخش فلسطین بر حضور خود در بیت‌المقدس اصرار داشته و تأکید می‌کند که ۱۴۰ کشور جهان، بیت‌المقدس را به عنوان پایتخت فلسطین می‌شناسند، افزون بر آن که بسیاری از کشورهای جهان اشغال کرانه باختری و نوار غزه از سوی اسرائیل را به هیچ صورتی قابل پذیرش نمی‌دانند.

در همین حال، سازمان آزادی‌بخش فلسطین خاطر‌نشان می‌کند که آن چه در بیت‌المقدس اتفاق می‌افتد، یک جنگ آشکار و پاکسازی قومی است و دولت اسرائیل سعی دارد فعالیت تمام نهادهای دولتی فلسطین در بیت‌المقدس را ممنوع اعلام کند و با ادامه اقدامات تبعیض آمیز، پروژه یهودی‌سازی را در بیت‌المقدس و حومه آن به اجرا در آورد.

از سوی دیگر، خال سکر، مدیر‌کل رادیو و تلویزیون فلسطین، ضمن محکوم کردن تصمیم اخیر اسرائیل، تأکید کرد که تلاش‌های خود را برای از سرگیری فعالیت رسانه‌های فلسطینی آغاز خواهد کرد. وی در ادامه صحبتی که با ایندپیندنت عربی داشت، گفت: اسرائیل از حدود شش ماه پیش، دست به اقداماتی می‌زند که هدف از آن‌ها ممنوعیت فعالیت رسانه‌های خبری فلسطین در بیت‌المقدس است. خالد سکر، خاطر‌نشان کرد که اسرائیل با تعطیل کردن رسانه‌های خبری فلسطین از یک سو مانع آزادی بیان و پرده‌برداری از حقایق اوضاع می‌شود و از سوی دیگر، سعی می‌کند حاکمیت خود را بر بیت‌المقدس تثبیت کند.

همچنان وزارت امور خارجه فلسطین نیز تلاش‌های دیپلماتیک خود را به منظور وارد کردن فشار بر دولت اسرائیل در مجامع بین‌المللی آغاز کرده و سعی دارد تل آویو را وادار به بازنگری سیاست‌های تبعیض‌آمیز در بیت‌المقدس کند. در همین راستا، ابراهیم خریشه، نماینده فلسطین در سازمان‌های بین‌المللی اظهار داشت که اسرائیل تلاش‌های خود را برای یهودی‌سازی بیت‌المقدس افزایش داده و قصد دارد هویت عربی و اسلامی بیت‌المقدس را تغییر دهد.

ابراهیم خریشه در صحبتی که با ایندیپندنت عربی داشت، گفت: اقدامات تبعیض‌آمیز اسرائیل در بیت‌المقدس نقض صریح پیمان‌های بین‌المللی و اعلامیه جهانی حقوق بشر است، بنابراین، سازمان ملل متحد باید اقدامات اسرائیل را به‌شدت محکوم کند و از این بیشتر به تل‌آویو فرصت ندهد تا حقوق فلسطینیان را پایمال کند.

همچنان فادی الهدمی، وزیر امور بیت‌المقدس در تشکیلات خودگردان فلسطین با اشاره به اقدامات اخیر اسرائیل در بیت‌المقدس گفت: اسرائیل از زمانی برای یهودی‌سازی بیت‌المقدس جسارت پیدا کرد که آمریکا پایتخت خود را از تل‌آویو به بیت‌المقدس انتقال داد و افزون بر این که بیت‌المقدس را به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت شناخت، حمایت بی چون و چرای خود را از سیاست‌های تبعیض‌آمیز اسرائیل اعلام کرد.

وی افزود: اسرائیل پیوسته سعی می‌کند با بهانه‌جویی‌های بی‌اساس مانع فعالیت نهادهای فلسطینی در بیت‌المقدس شود.

فادی الهدمی خاطر نشان کرد که وی در طول یک سال گذشته چهار بار از سوی نیروهای اسرائیلی بازداشت شده است.

قابل ذکر است که اسرائیل به وزیر امور بیت‌المقدس تشکیلات خودگردان فلسطین، اجازه کار در شهر بیت‌المقدس را نمی‌دهد و با توجه به همین چالش، فادی الهرمی ناگزیر شده است دفتر کار خود را به شهرک «الرام» که در آن سوی دیوار حائل واقع شده است، انتقال دهد.

https://www.independentarabia.com

© IndependentArabia