اقدامات «مخرب» ایران در دستور کار سفر پومپئو به اسرائیل

ملاقات وزیر خارجه آمریکا با نتانیاهو در نخستین سفر دیپلماتیک پس از شیوع کرونا

مایک پومپئو وارد اسرائیل شد-عکس از صفحه توییتر وزیر امور خارجه آمریکا

مایک پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا در نخستین سفر دیپلماتیک پس از همه‌گیری کووید-۱۹ در جهان به اسرائیل رفت.

انجام این سفر در شرایطی که شیوع کرونا بسیاری از نشست‌های دیپلماتیک و سفرهای سیاسی را به حال تعلیق درآورده، توجه‌ها را به خود جلب کرده است.

پومپئو در حالی با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر،  بنی‌ گانتس، رهبر حزب آبی-سفید و یوسی کوهن، رئیس موساد، ملاقات می‌کند که ۱۶ ماه بن‌بست سیاسی در این کشور رو به پایان است.

گزارش اسکای‌نیوز حاکی از آن است که موضوعات منطقه‌ای، کرونا و آنچه که اقدامات «مخرب» ایران خوانده می‌شود، از جمله موضوعات مطرح در دستور کار پومپئو در این سفر به شمار می‌رود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این سفر در حالی انجام می‌شود که حمله‌های اسرائیل به منافع جمهوری اسلامی در سوریه افزایش یافته و گزارش‌هایی مبنی بر هماهنگی روسیه و اسرائیل برای مقابله با نفوذ تهران در سوریه منتشر می‌شود.

از سوی دیگر آمریکا در تلاش است از طریق رایزنی‌های دیپلماتیک با تصویب قطعنامه‌ای در شورای امنیت سازمان ملل از لغو تحریم‌های تسلیحاتی ایران جلوگیری کند.

این تحریم‌ها پنج سال پس از اجرای برجام در ۲۶ مهرماه سال جاری پایان می‌یابد. سه سال بعد نیز تحریم خرید و فروش تجهیزات موشکی برای ایران لغو می‌شود.

فعالیت‌های موشکی ایران از جمله نگرانی‌های اسرائیل به‌شمار می‌رود.

مقامات تهران بارها اسرائیل را به نابودی تهدید کرده‌اند.

از سوی دیگر پومپئو در سرفصل‌های ۱۲گانه‌مذاکره با ایران، امنیت متحدان و دوستان‌ آمریکا در منطقه از جمله اسرائیل را به عنوان یک فاکتور مهم مطرح کرده است.