هشت واکسن کرونا در آمریکا در مرحله تحقیقات بالینی قرار دارند

آنتونی فاوچی با رد پیش‌بینی قبلی خود تولید واکسن کرونا در اواخر پاییز را محتمل دانست

فاوچی پیش‌بینی قبلی خود را که معتقد بود ساخت واکسن حداقل ۱۸ ماه طول می‌کشد را ناصحیح دانست-ANDREW CABALLERO-REYNOLDS / AFP

به گفته آنتونی فاوچی، مقام ارشد بیماری‌های عفونی در آمریکا، دست کم هشت نمونه آزمایشی واکسن کرونا در مرحله تحقیقات بالینی قرار دارند که تعدادی از آنها ممکن است تا «اواخر پاییز» آماده شوند.

وی که با نمایندگان مجلس سنا گفتگو می‌کرد اظهار داشت مؤسسه ملی بهداشت «با تعدادی از شرکت‌های دارویی در مراحل مختلف تحقیق و توسعه مشارکت کرده است».

متخصص ارشد بیماری‌های عفونی کاخ سفید پیش‌بینی قبلی خود که معتقد بود ساخت واکسن برای این ویروس حداقل ۱۸ ماه طول می‌کشد را ناصحیح دانست.

وی اظهار داشت «مؤسسه ملی بهداشت واقعا سریع عمل کرد. روز دهم ژانویه ویروس شناسایی شد. روز یازدهم مرکز تحقیقات واکسن تشکیل جلسه داد و برنامه‌ای را طرح‌ریزی کرد. روز چهاردهم تحقیق و توسعه واکسن را رسما آغاز کردیم. و حالا پس از ۶۲ روز در مرحله اول آزمایش بالینی هستیم. پس از این مرحله مستقیم به فاز دوم، و سپس در اواخر بهار و اویل تابستان وارد فاز سوم می‌شویم. و اگر توفیق دست دهد می‌توانیم امیدوار باشیم که تا پایان پاییز و اوایل زمستان به واکسن برسیم».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وی ضمن تأکید بر این که تمام هشت نمونه لزوما به نتیجه نخواهند رسید اظهار داشت «ما چند نمونه تحت بررسی داریم که ای کاش همه آنها به موفقیت برسند. به عبارت دیگر ما همزمان چند توپ را به طرف دروازه شوت کرده‌ایم پس اگر بتوانیم بیشتر از یک نمونه موفق داشته باشیم به لحاظ دسترسی جهانی به موفقیت مهمی دست یافته‌ایم».

دولت ترامپ با سرعت هر چه تمام در تلاش است هر چه زودتر به مرحله تولید واکسن کرونا برسد تا بتواند جمعیت ۳۰۰ میلیونی خود را تا ژانویه ۲۰۲۱ واکسینه کند. 

به گزارش روزنامه بلومبرگ در آوریل، دولت ترامپ برنامه پروژه گونه ساخت واکسن را «عملیات فوق سریع» نامیده و امیدوار است که مرحله تولید انبوه واکسن را تا هشت ماه جلو بیندازد.

طبق این برنامه، قرار است تولید واکسن در شرایط «نا مطمئن» پیش برود، بدین معنی که شرکت‌های تولید دارو در شرایطی اقدام به تولید انبوه واکسن می‌کنند که هنوز دانشمندان از اثربخشی آن به قطعیت نرسیده‌اند.

به گفته دکتر فاوچی «ما با سرمایه‌گذاری بالا روی منابع ساخت واکسن، می‌خواهیم حتی قبل از اطمینان از اثربخشی یک یا چند نمونه اقدام به تولید کنیم. لازم است همین جا هشدار دهم که حتی احتمال عواقب منفی هم وجود دارد، به طوری که برخی واکسن‌ها ممکن است اثری معکوس روی فرد مبتلا بگذارند». 

البته این واکسن ناکارآمد یا حتی مضرر در اختیار عموم قرار داده نخواهد شد.

دولت ترامپ معتقد است که این اتلاف سرمایه هزینه اندکی برای تسریع فرآیند تولید انبوه، واکسینه کردن عموم مردم و بنابراین برداشتن محدودیت‌هایی است که اقتصاد آمریکا را تحت تأثیر قرار داده است.

وظیفه همکاری و هماهنگی بین شرکت‌های داروسازی، وزارت‌های دفاع، بهداشت و منابع انسانی کشور، و همچنین اداره غذا و داروی آمریکا به این پروزه واگذار شده است. بر اساس این برنامه ریسک مالی تولید واکسن‌های اشتباه از عهده شرکت‌های دارویی خارج و به مالیات مردم منتقل می‌شود و به گزارش چندین خبرگزاری میلیاردها دلار هزینه احتمالی به بار خواهد آورد.

© The Independent

بیشتر از جهان