دویستمین سالروز تولد فلورانس نایتینگل در بحبوحه کرونا 

‌ میراث این پرستار پیشرو هرگز به اندازه امروز بجا نبوده است

امسال روز بین‌المللی پرستار در دویستمین سالروز تولد نایتینگل برگزار شد- ISABEL INFANTES / AFP

در دویستمین سالروز تولد فلورانس نایتینگل و همزمان با تداوم تلاش کارکنان بخش بهداشت و درمان در سرتاسر جهان برای مقابله با همه‌گیری ویروس کرونا، میراث این پرستار پیشرو، هرگز به اندازه امروز بجا و مناسب نبوده است. 

روز سه‌شنبه، هم روز بین‌المللی پرستار بود و هم دویستمین سالروز تولد نایتینگل در فلورانس ایتالیا به تاریخ ۱۲ مه ۱۸۲۰. 

ایندیپندنت ویدیویی را در قدردانی از تلاش پرستاران سرتاسر جهان و به مناسبت دویستمین سالروز تولد نایتینگل و روز جهانی پرستار تهیه کرده بود. در این ویدیو بر نقش مهم کارکنان بخش بهداشت و درمان در مبارزه با شیوع ویروس کرونا تاکید شده بود. 

در این ویدیو پرستاران جهان در حالی که لباس‌های محافظتی مخصوص بر تن دارند، هر یک خطی از شعر «سنتا فیلومنا» نوشته «هنری لانگ‌فلو» مربوط به سال ۱۸۷۵ را قرائت می‌کنند. این شعر درباره «بانوی چراغ به دست» است و به فلورانس نایتینگل و کارهای او در دوران جنگ کریمه اشاره دارد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اهمیت ارزش‌های پرستاری او، یعنی بهداشت مناسب، شستن مرتب دست‌ها و روش‌های مراقبت مبتنی بر مشاهده، در ماه‌های اخیر بارها تکرار شده است. 

نایتینگل این عادات مهم را همراه با گروه کوچکی از پرستاران در دوران جنگ کریمه (۱۸۵۳ تا ۵۶) برای رسیدگی به جراحات سربازان و بهبود شرایط بیمارستان ایجاد کرد. 

کار مبتنی بر داده‌های اطلاعاتی او، پایه‌گذار پرستاری مدرن بود و موجب ایجاد مدرسه پرستاری در بیمارستان سنت توماس لندن، توسعه مراقبت‌های کاهش درد و قابلگی و همچنین باز طراحی بیمارستان‌ها در سرتاسر بریتانیا و نظام بهداشت شد. 

رهبران بهداشت و درمان کماکان از روش پزشکی مبتنی بر شواهد استفاده می‌کنند که نایتینگل پیشگام و مدافع آن بود و در حال حاضر مورد استفاده سازمان بهداشت جهانی برای ردیابی و شناسایی بیماران مبتلا به کووید۱۹ است. 

شوق او برای جمع‌آوری اطلاعات، نایتینگل را به اولین زن عضو جامعه آماری سلطنتی تبدیل کرد. اختراع نمودار کروی او که نمونه اولیه نمودار دایره‌ای‌ است، برای نمایش و توضیح ارتباط میان بهداشت و نرخ مرگ‌ومیر در میان سربازان بریتانیایی به ملکه ویکتوریا و دولت او مورد استفاده قرار گرفت. این نمودار امروزه نیز در مقابله با همه‌گیری کووید۱۹ استفاده می‌شود.

 در زمینه‌های دیگر، شفقت او نسبت به پرستاران دیگر تاثیر فراوانی بر روش‌های مدرن گذاشته است و مورخان تلاش‌های او را در راستای تجهیزات حفاظت فردی امروزی ذکر کرده‌اند. 

کریستین بونمان، دستیار موزه فلورانس نایتینگل در وست مینستر، گفت: «از نظر پرستاری مدرن، روش‌های او هرگز به اندازه امروز با وقایع سازگار نیست. او پیشگام بهداشت و نظافت بود و تاثیر شگرفی بر مهار بیماری‌های امروز داشت. او عمدتا بر بهبود بهداشت پرستاران تاکید داشت و به آنان توصیه می‌کرد که مرتبا دست‌های خود را بشویند.» 

او گفت:‌ «قبل از آن، پرستاران روپوش‌های خود را عوض نمی‌کردند و با همان تجهیزات قبلی کار می‌کردند. نایتینگل معتقد بود که آن روش کاملا غیربهداشتی است. امروز شاهدیم که تجهیزات و لباس‌های مخصوص ضروری به شکل درست مورد استفاده قرار می‌گیرند و پس از هر بار استفاده روانه سطل می‌شوند. چون او اولین نفری بود که متوجه تاثیر بهداشت فردی پرستاران بر نرخ مرگ‌ومیر بیماران شد.» 

 خانم بونمان افزود، نایتینگل مجبور بود از درآمد شخصی خود هزینه تجهیزاتی چون روپوش و سطل‌های آب را بپردازد، و این مسئله نشان دهنده «ارتباط موازی با نیاز مبرم به تجهیزات محافظت شخصی امروزی پرستاران در مقابله با همه‌گیری ویروس کرونا است.» 

از مردم بریتانیا خواسته شده است تا ساعت ۸ و نیم شب سه‌شنبه به یاد نقش پرستاران در مبارزه با کووید۱۹، پشت پنجره‌هاشان چراغی روشن بگذارند. 

این اقدام نمادین، آداب ادای دینی است به چراغی که معروف است فلورانس نایتینگل همواره به همراه داشت. 

پارلمان بریتانیا شامگاه دوشنبه تصویر معروفی از این پرستار و پیام تشکر از پرستاران را بر روی دیواری از بیمارستان سنت‌توماس انداخت. سفارت بریتانیا در رم و فدراسیون ایتالیایی پرستاران نیز قرار است همین کار را انجام دهند. 

روت می، پرستار ارشد انگلیس، گفت:‌ «روز بین‌المللی پرستار امسال به‌ویژه مهمتر از سال‌های گذشته است؛ نه‌تنها به مناسبت دویستمین سالروز تولد فلورانس نایتینگل، بلکه به دلیل کار فوق‌العاده‌ای که پرستاران با دنباله‌روی از او در مبارزه علیه ویروس کرونا انجام می‌دهند.» 

او گفت: «می‌خواهم از تک‌تک پرستاران فوق‌العاده ما که اکنون در خط مقدم مبارزه با این بحران اضطراری در تاریخ خدمات سلامت همگانی هستند، سپاسگزاری کنم.» 

 پروفسور گرتا وست‌وود، رئیس بنیاد فلورانس نایتینگل، افزود: «فلورانس نایتینگل که در دوران حرفه‌ای خود یک پیشرو بود. اگر می‌دید که پرستاران به عنوان پیشروها و رهبران مقابله با شیوع بیماری، پا جای پای او می‌گذارند، به خود می‌بالید. پرستاران امروز حقیقتا میراث او هستند.» 

امسال روز بین‌المللی پرستار در دویستمین سالروز تولد نایتینگل برگزار شد.

© The Independent

بیشتر از زندگی