محور‌های توافق سیاسی میان عبدالله و غنی نهایی شد 

عبدالله عضو کابینه و شورای امنیت نخواهد بود

عکس آرشیوی از اشرف غنی و عبدالله عبدالله در زمان دیدار با دبیرکل ناتو در کابل، ۲۹ فوریه- WAKIL KOHSAR / AFP

با آن که نماینده‌های اشرف غنی و دکتر عبدالله که مشغول گفت‌وگو و چانه‌زنی در مورد جایگاه و حدود صلاحیت‌های شورای مصالحه‌اند، احتمال نزدیک شدن به توافق سیاسی میان این دو مطرح شده است و منابع معتبر از نهایی شدن محور‌های اساسی توافق سیاسی خبر داده‌اند. یک منبع معتبر تیم دولت‌ساز به ایندیپندنت گفت که تمامی محور‌های توافق  نهایی شده است و به زودی این محور‌ها شامل موارد اصلی می‌شود و توسط هر دو طرف امضا خواهد شد. 

بر اساس این توافق، دکتر عبدالله ریاست شورای مصالحه را بر عهده خواهد گرفت. همچنین، هر دو معاون انتخاباتی وی نیز به عنوان معاون‌های شورای مصالحه برگزیده می‌شوند. اما شورای مصالحه در اصل پنج معاون خواهد داشت که سه معاون دیگر نیز توسط عبدالله تعیین خواهند شد. شورای مصالحه همچنین دو کمیته خواهد داشت که شامل کمیته رهبری و مجمع عمومی است. آنچه در کمیته رهبری تصمیم‌گیری شود، در مجمع عمومی به رای گذاشته می‌شود و با اکثریت آرا تصویب خواهد شد. با این حال، طبق توافق در صورتی که مجمع عمومی در پیوند با توافق صلح با طالبان به نتیجه‌ای  برسد و آن را تصویب کند، آن مصوبه تنها زمانی مشروعیت می‌یابد که از تایید و تصویب شورای ملی (مجلس نمایندگان و مجلس سنا) بگذرد.

وزارت صلح که به‌تازگی در کابینه افغانستان ایجاد شده است، حکم دبیرخانه شورای مصالحه را خواهد داشت. اعضای شورای مصالحه نیز از طریق وزارت صلح انتخاب می‌شوند و احتمالا گزارش‌های شورای مصالحه نیز در کابینه توسط وزارت صلح ارائه خواهد شد. مهم‌ترین نکته‌ای که در این توافق نهایی شده است، این است که دکتر عبدالله عضو کابینه و شورای امنیت نیست. احتمال حضور و عضویت دکتر عبدالله در کابینه یا شورای امنیت، از چند روز قبل محل جدل و بحث‌های زیادی بود. حالا منابع معتبر می‌گویند که دکترعبدالله عضو کابینه نیست و در شورای امنیت افغانستان نیز حضور نخواهد داشت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از سوی دیگر، داستان تقسیم قدرت به صورت ۵۰ – ۵۰ هم منتفی شده است و آن گونه که طرفداران دکتر عبدالله از سهم مساوی طرفین در قدرت خبر داده بودند، نیست. فقط شمار معدودی از هم تیمی‌های دکترعبدالله بر اساس شایستگی به کابینه وارد می‌شوند و بقیه هم در ترکیب شورای مصالحه حضور خواهند یافت. 

یکی از بحث‌های مهم دیگر که در این روز‌ها باعث جدل‌های زیادی در شبکه‌های اجتماعی شده است، موضوع اعطای رتبه مارشالی به ژنرال دوستم است. قبل از این گفته شده بود که یکی از خواست‌های تیم دکتر عبدالله برای توافق سیاسی، اعطای رتبه مارشالی به ژنرال دوستم است. اما منابع آگاه در تیم دولت‌ساز می‌گویند که این امر هنوز نهایی نشده است. به نظر می‌رسد که احتمالا به چهار نفر از چهار قوم بزرگ افغانستان به صورت افتخاری رتبه مارشالی داده شود که هنوز قطعی نیست. 

از سوی دیگر، در کنار ایجاد شورای مصالحه، شورای دیگری نیز به وجود خواهد آمد به نام شورای عالی دولت. این شورا مرکب از رهبران سیاسی افغانستان خواهد بود. مشخص نیست که رئیس این شورا چه شخصی خواهد بود. اما این شورا صلاحیت اجرایی نخواهد داشت و صرفا به دولت افغانستان مشورت خواهد داد. 

به نظر می‌رسد که طبق مفاد این توافق سیاسی، تعدادی از هم تیمی‌های دکترعبدالله وارد کابینه افغانستان می‌شوند، بی‌آن که خود عبدالله در عزل و نصب‌های دولتی نقش یا قدرتی داشته باشد. در حال حاضر تیم مذاکره کننده دکتر عبدالله تلاش دارد تا در آن توافق، تسلط بر تعدادی از وزارت‌خانه‌های کلیدی مانند وزارت کشور و وزارت خارجه برای همراهان دکتر عبدالله تثبیت شود. این مسئله همچنان محل بحث بوده است و همین امر نیز دلیل اصلی تداوم گفت‌و‌گو‌ها و امضا نشدن توافق است. 

در صورتی که محور‌های نهایی شده توافق همین‌ها باشد، به نظر می‌رسد که آنچه تیم ثبات و همگرایی به عنوان خواست‌های اولیه خود مطرح کرده بود با آنچه به دست آورده است، تفاوت زیادی دارد. یکی از عمده‌ترین خواست‌های تیم عبدالله این بود که صلاحیت عزل و نصب در وزارتخانه‌ها که اکنون در اختیار طرف مقابل است، به دکتر عبدالله و هوادارانش نیز داده شود. این خواسته از سوی رئیس جمهوری غنی رد شده است. در کنار آن، اعضای تیم عبدالله که وارد کابینه می‌شوند، باید از خوان مجلس نیز رد شوند. حتی عبدالله در راس شورای مصالحه نیز نمی‌تواند تصمیم‌های مهم را خود به تنهایی بگیرد. هر نتیجه‌ای که از سوی شورای مصالحه تصویب می‌شود، باید به تایید شورای ملی برسد. چنین می‌نماید که سطح خواسته‌های عبدالله و یارانش بسیار پایین آمده است. البته از یاد نباید برد که بخشی از هم‌تیمی‌های عبدالله که به چیزی کمتر از لغو نتایج انتخابات رضایت نداشتند، از وی جدا شده‌اند و در حال ایجاد «اپوزیسیون» دیگری در برابر دولت افغانستان هستند.

بیشتر از