تصویب قانون ممنوعیت «درمان هم‌جنسگرایی» در آلمان

همجنسگرایی بیماری نیست، پس اصطلاح «درمان» پیشاپیش گمراه‌کننده است

 کسانی که هم‌چنان به ارائه این خدمات «درمانی» به افراد زیر ۱۸ سال بپردازند، ممکن است تا یک سال حبس یا ۳۰ هزار یورو جریمه شوند- Getty  

آلمان قانونی را تصویب کرده است که «معالجه» جنجالی موسوم به «درمان هم‌جنسگرایی» جوانان را ممنوع می‌کند.

کسانی که هم‌چنان به ارائه این خدمات «درمانی» به افراد زیر ۱۸ سال بپردازند، ممکن است تا یک سال حبس یا ۳۰ هزار یورو جریمه شوند.

والدین یا سرپرستانی نیز که کودکان خود را وادار به شرکت در چنین برنامه‌هایی کنند، طبق قانون جدید، به اتهام نقض وظایف سرپرستی‌شان محاکمه خواهند شد.

موافقان «درمان» همجنسگرایی ادعا می‌کنند که می‌توانند گرایش جنسی دگرباشان جنسی را از طریق روان‌درمانی «درمان» کنند یا تغییر دهند. به گزارش خیریه دگرباشان استون‌وال، تمام نهادهای مهم مشاوره و روان‌درمانی در بریتانیا و نیز سازمان خدمات ملی بهداشت این کشور، با این روش بی‌اعتبار مخالفت کرده‌اند.

ینس اشپاهن، وزیر بهداشت آلمان، که خودش نیز همجنسگرا است، گفت: «جوانان را به زور تحت این درمان قرار می‌دهند و بنابراین خیلی مهم است که با اتکا به این قانون از آن‌ها پشتیبانی کنیم. تصویب این قانون نشان آشکار آن است که دولت با انجام چنین درمان‌هایی مخالف است.»

«همجنسگرایی بیماری نیست. پس اصطلاح «درمان» پیشاپیش گمراه‌کننده است.»

حزب سبزها، جناح مخالف دولت، نخستین بار در سال ۲۰۱۳ خواستار این ممنوعیت شد. این حزب اعلام کرد که قانون جدید چنان که باید جامع نیست و محدوده سنی آن را باید به ۲۶ سال افزایش داد. حزب چپ نیز که پنجمین حزب مجلس آلمان (بوندستاگ) است، خواهان افزایش این محدوده سنی به ۲۷ سال است.

نمایندگان حزب سبز در مجلس نوشتند: «این قانون فقط از افراد صغیر در برابر این حقه‌بازی خطرناک حمایت می‌کند. حال آن که تجربه کسانی که همجنسگرایی خود را برملا کرده‌اند، نشان می‌دهد که دست کم باید جوانان بین ۱۸ تا ۲۶ سال را هم به همین ترتیب حمایت کرد، زیرا بسیاری از آن‌ها همچنان به خانواده‌ وابسته‌اند.»

آقای اشپاهن به دلایل انتخاب این رده سنی اشاره‌ای نکرد، اما حفاظت از افراد صغیر با تکیه بر قوانین آلمان آسان‌تر است، ولی قوانین آزادی بیان و عقیده برای بالای ۱۸ ساله‌ها در این کشور مشکلات بیشتری در این زمینه ایجاد می‌کند.

درمان همجنسگرایان در بیشتر کشورهای آمریکای جنوبی، سوییس و بسیاری از ایالت‌های آمریکا ممنوع است.

موافقان می‌گویند که این ممنوعیت باعث می‌شود تا جوانان کمتر به علت جنسیت‌شان دچار رنج، درد، آزار و تحقیر شوند.

به گفته سازمان حقوق بشری بنیاد ماگنوس هیرشفیلد برلین، سالانه حدود هزار نفر در آلمان تحت «درمان» همجنسگرایی قرار می‌گیرند.

بیشتر از جهان