درز نوار مکالمه اوباما؛ عملکرد دولت ترامپ فاجعه است

وقتی بگوییم «به جهنم که دیگران چه می‌شوند» با یک فاجعه مخرب روبه‌رو هستیم

باراک اوباما رییس‌جمهوری پیشین آمریکا از عملکرد دونالد ترامپ در خصوص مبارزه با کرونا انتقاد کرد -Darren Hauck/Getty Images/AFP

باراک اوباما، رئیس جمهوری پیشین آمریکا، با انتقاد شدید از دولت ترامپ در خصوص مواجهه با ویروس کرونا، وضعیت را «فاجعه‌آمیز» خواند.

این انتقاد طی یک تماس تلفنی نیم ساعته با اعضای «انجمن فارغ‌التحصیلان اوباما» انجام شد که «یاهو نیوز» مدعی است نوار مکالمات را به دست آورده است.

آقای اوباما در این تماس تلفنی تلاش می‌کرد اعضای انجمن مزبور را به فعالیت بیشتر در کارزار انتخاباتی جو بایدن، معاون پشیین ریاست جمهوری، تشویق کند.

به گفته وی، «انتخابات پیش رو  در تمام سطوح حائز اهمیت فراوان است، چرا که مبارزه ما فقط با یک فرد خاص یا حزب سیاسی نیست، بلکه ما با جریانی ریشه‌دار در جنگیم که خودپسندی، برخورد قبیله‌ای و مرزبندی و دیگر- دشمن‌پنداری را به رفتاری نیرومندتر در عرف زندگی آمریکایی تبدیل کرده است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رئیس جمهوری پیشین سپس در مورد نحوه مدیریت وضعیت سلامت عمومی توسط دولت ترامپ نظر داد، و گفت «و تازه همین موضوع را در سطح بین‌المللی نیز شاهد هستیم. به همین دلیل است که می‌بینیم واکنش به این بحران جهانی، بی‌رمق و ناهماهنگ است. حتی با بهترین دولتها هم (این بحران) به نتایج ناگواری می‌رسید. وقتی طرز فکر ما این باشد که «چه سودی برای من دارد» و «جهنم که دیگران چه می‌شوند»، وقتی این طرز فکر در دولت حاکم می‌شود، مطلقا با یک فاجعه مخرب روبه‌رو هستیم.»وی افزود: «به همین خاطر است که من تا هر حد لازم، برای جو بایدن وقت می‌گذارم و با شدت هر چه تمام برای انتخاب او تلاش می‌کنم.»

این اظهار نظر اوباما یکی از شدیدترین انتقادات او در مورد دونالد ترامپ و دولت وی تا به امروز است و نشان می‌دهد که با نزدیک شدن به زمان انتخابات ریاست جمهوری، او نقش فعال‌تری ایفا خواهد کرد.

ماه گذشته، پس از آن که جو بایدن به عنوان نامزد اصلی حزب دموکرات در انتخابات ۲۰۲۰ معرفی شد، اوباما حمایت خود را از معاون اول دوره خود اعلام کرد.