بازداشت ۱۴۰ مهاجر در کانال مانش همزمان با تعطیلات آخر هفته

شمار قایق‌های مهاجرانی که تلاش می‌کنند تا خود را از سواحل فرانسه به بریتانیا برسانند افزایش یافته است

گروهی از مهاجران که در اردوگاهی در پاریس زندگی می‌کنند- JOEL SAGET / AFP
 

همزمان با شروع تعطیلات رسمی آخر هفته بریتانیا، دست کم ۱۴۰ مهاجر در حالی که قصد عبور از کانال مانش را داشتند،‌ بازداشت شدند. این در حالی‌ست که شمار قایق‌های مهاجرانی تلاش می‌کنند تا در سفری خطرناک خود را از سواحل فرانسه به بریتانیا برسانند، در روزهای اخیر افزایش یافته است. 

در تصاویر منتشر شده، مهاجران در بندر کنت در شهر دوور با ماسک‌های صورت دیده می‌شوند و ماموران در حالی رسیدگی به آنها هستند. 

بازداشت ۱۴۰ مهاجر توسط مأموران در روز جمعه، رکورد بالاترین تعداد در یک روز در سال های اخیر است. 

اویل هفته جاری پریتی پتل، وزیر کشور بریتانیا، اذعان داشته بود که افزایش تعداد قایق‌های مهاجرانی که در روزهای اخیر کوشیده‌اند تا از کانال مانش عبور کنند، با قرنطینه ویروس کرونا ارتباط دارد.

همزمان، یک مؤسسه خیریه بشردوستانه گفت: «خیلی جای تعجب نیست» که تعداد زیادی از افراد به دلیل «شرایط وحشتناک» در اردوگاه‌های پناهندگان فرانسه جانشان را به خطر می‌اندازند تا از تنگه کانال مانش عبور کنند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کلیر موسلی، بنیان‌گذار خیریه «مراقبت برای کاله» (Care4Calais)، گفت:«ویروس کرونا شرایط بد زندگی را به شکل تهدید‌آمیزی بدتر کرده است و جان افراد را به خطر انداخته است. افراد در فضاهای بسیار کوچک به طرز فشرده زندگی می‌کنند و امکان فاصله‌گیری اجتماعی ندارند و میزان کمک‌هایی که برای نجات خود به آن وابسته‌اند، به شکل طاقت‌فرسایی کاهش یافته است. این مهاجران از شرایط وحشناک در بعضی از خطرناک‌ترین مناطق جهان می‌گریزند. آنها برای یافتن سرپناهی امن، تلاش می‌کنند خود را به بریتانیا برسانند.» 

از زمان اعلام تدابیر قرنطینه در بریتانیا در ۲۳ ماه مارس میلادی، دست کم ۶۰۹ مهاجر توسط نیروهای مرزبانی بریتانیا بازداشت شده‌اند و به داخل کشور انتقال یافته‌اند.

این رقم بیش از نیمی از کل تعداد مهاجران بازداشت شده در سال ۲۰۲۰ است که دست کم ۹۸۷ نفر بوده است.   

این آمار البته شامل تعداد دقیق کسانی نمی‌شود که روز جمعه و شنبه قصد عبور از کانال را داشتند.  وزارت کشور تاکنون از اعلام آن آمار امتناع کرده است. 

این وزارت‌خانه که هنوز شمار پناه‌جویان را تأیید نکرده است، روز شنبه گفت: «نیروهای مرزبانی هم‌اکنون مکرر با تعدادی از قایق‌های کوچک حامل مهاجران در آب‌های نزدیک سواحل کنت روبه‌رو می‌شوند.»

در نخستین ساعات روز شنبه، مقام‌های فرانسوی از وجود یک قایق حامل مهاجران آگاه شدند و ۱۶ نفر را از آب گرفتند. پنچ زن و یک کودک در میان آنها بودند که همه به دانکیرک منتقل شدند. 

بیشتر از جهان