معاون وزارت بهداشت: تهران پاشنه آشیل کنترل کروناست

نگرانی از شدت‌گیری شیوع کرونا در استان‌های جنوبی ایران

با گذشت قریب به سه ماه از تاریخ شروع شیوع کرونا در ایران، آمارهای رسمی از کم شدن تعداد قربانیان و مبتلایان به کرونا حکایت دارد. 

از سوی دیگر بازگشایی تدریجی شهرها نگرانی‌هایی را نیز در پی داشته است. امروز شنبه ۲۰ اردیبهشت ماه، ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشت با ابراز نگرانی از روند افزایشی بروز کرونا در برخی استان‌های کشور مثل خوزستان، گفت است: «اگر در جایی بازگشایی‌ها موجب افزایش بیماری شود و یا به دلیل خصوصیت اپیدمی یک شهرستان و یا خصوصیات اجتماعی آنجا، بازگشایی‌ها باعث شود که با تشدید موارد ابتلا مواجه شویم، حتما تصمیمات سختگیرانه‌تر و بازگشت به گذشته را خواهیم داشت.»

به گزارش خبرگزاری ایسنا حریرچی با اشاره به اوج‌گیری شیوع در برخی استان‌های جنوبی کشور گفته است که این اتفاق مصداق خوبی‌ست تا بدانیم که کرونا با گرمای آب و هوا از بین نمی‌رود. 

حریرچی درباره روند صعودی ابتلای شهروندان تهران به کرونا گفته است که «پاشنه‌ آشیل» کنترل کرونا در کشور شهر تهران است. 

به گفته این مقام بهداشتی با وجود کاهش موارد بستری، اما آمار ابتلا در تهران همچنان «قابل توجه» است. به گفته وی با توجه به ویژگی‌های خاص شهر تهران، هنوز «نگران» هستیم.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

معاون کل وزارت بهداشت درباره احتمال بروز موج دوم کرونا در کشور با توجه به بالا بودن  آمار ابتلا به کرونا در تهران، گفته است که «پیش بینی ما این است که روند نزولی ابتلا به کرونا در یک یا دو ماه آینده در کشور ادامه خواهد داشت، اما موارد افزایش نسبی در برخی استان‌های کشور مشاهده خواهد شد که این مسئله آمار کل کشور را تحت تاثیر قرار نخواهد داد».

حریرچی درباره بحران‌های حاصل از کرونا در خوزستان و مرکز این استان جنوبی کشور گفته است که «اهواز دومین شهر کشور از نظر میزان حاشیه نشین محسوب می‌شود و در حال حاضر تمرکز موارد افزایش بیماری در خوزستان هم در اهواز است که حتما باید تدابیر مناسبی برایش چیده شود». 

روز گذشته بود که سخنگوی وزارت بهداشت با ابراز نگرانی از شیوع شدید کرونا در استان خوزستان و به‌خصوص شهر اهواز گفته بود که «هشدارها همچنان به جای خود باقی است. در بسیاری از استان‌ها با گسترش بیماریابی، شاهد شناسایی بیشتر و کاهش موارد بستری هستیم که استان‌های زنجان، کرمانشاه و لرستان از جمله این موارد هستند، اما وضعیت نگران کننده نسبی در استان خوزستان وجود دارد. در حال حاضر موارد بستری و سرپایی کرونا در استان خوزستان افزایش یافته است. انتظار داریم که توصیه‌های بهداشتی به خصوص در استان خوزستان جدی‌تر گرفته شود».

حالا ایرج حریرچی می‌گوید که «اگر اتفاق غیر مترقبه‌ای نیفتد انتظار موج شدیدی از بیماری را در هفته‌های آینده نداریم». این مقام مسئول البته تاکید کرده که «این پیش‌بینی‌ها تا پاییز است و در پاییز ممکن است اتفاقات دیگری رخ دهد».

طبق آخرین آمارهای وزارت بهداشت تا به امروز مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۱۰۶۲۲۰ نفر رسیده است که از  این تعداد ۶۵۸۹ نفر از دنیا رفته‌اند و ۸۵۰۶۴ نفر بهبود یافته‌اند. به گفته مقامات بهداشتی کشور تهران و خوزستان در ۲۴ ساعت گذشته در مجموع نزدیک به نیمی از موارد ارجاع بیمارستانی و بستری ابتلای جدید به کووید۱۹ در کشور را به خود اختصاص داده‌اند.

بیشتر از