فرماندار نیویورک: از ویروس کرونا سبقت گرفته‌ایم

اندرو کومو می‌گوید احتمالا می‌توانیم ویروس کرونا را کنترل کنیم

در ماه های گذشته، اندرو کومو، فرماندار ایالت نیویورک، بارها خاطرنشان کرده است که این ایالت در مبارزه با کووید ۱۹ عقب افتاده است. تنها در ماه مارس موارد ابتلا به ویروس کرونا سر به آسمان زد و کادر پزشکی و بیماران را در این ایالت سخت تحت فشار گذاشت.

اما در حالی که مقررات قرنطینه همچنان در سراسر این ایالت برقرار است، مقامات نیویورک برای نخستین بار اعلام کرده‌اند که درحال چیره شدن بر روند گسترش همه‌گیری هستند.

آقای کومو روز جمعه گفت: «خبر خوش این که، در مجموع، سرانجام از ویروس جلو زده‌ایم. برای مدتی طولانی سعی داشتیم به آن برسیم. از آن عقب مانده بودیم.» 

او افزود: «اکنون برای نخستین بار حس میکنم از آن جلو زده‌ایم. نشان داده‌ایم که می‌توانیم این موجود را کنترل کنیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

درمان‌های بیمارستانی، از جمله استفاده از دستگاههای کمک تنفسی موثر واقع شده است و به دنبال هفته‌ها قرنطینه، موارد تلفات کووید ۱۹ کاهش یافته است. «مکثِ نیویورک» اصطلاحی که دراین  ایالت برای اطلاق به قرنطینه استفاده می‌شود، تا ۱۵ ماه مه در سراسر نیویورک به قوت خود باقی خواهد ماند.

هرچند مقامات نیویورک اعلام کرده‌اند که این ایالت کنترل شیوع کرونا را در دست دارد، اما فرماندارنیویورک با توجه به احتمال بروز موج دیگری از آلودگی ویروسی، در مورد لغو مقررات قرنطینه هشدار داده است.

او گفت: «ما این جانور را از میان نبرده‌ایم؛ اما از آن جلو زده‌ایم.»

آقای کومو گفت نیویورک در ماههای میان مارس و دسامبر و پس از آن که سه میلیون مسافر اروپایی از فرودگاه‌های آن عبور کردند، مرکز شیوع ویروس کرونا شد. مقامات آمریکا متوجه شده‌اند که این چین نبوده که ویروس را به سواحل شرق ایالات متحده سرایت داده، بلکه اروپا نخستین مرکز انتقال ویروس از کشور مبداء در آغاز سال ۲۰۲۰ بوده است. 

در حال حاضر آمار مبتلایان به ویروس کرونا در ایالت نیویورک بیش از ۳۳۷ هزار نفر است و تعداد تلفات ۲۱۰۴۴ نفر اعلام شده است که شامل موارد مرگ و میر «احتمالی» ناشی از عوارض کووید ۱۹  نمی‌شود.  روز پنجشنبه، ۲۱۶ نفر بر اثر ابتلا به کووید ۱۹ در ایالت نیویورک جان سپردند که پایین‌ترین شمار مرگ و میر ناشی از ویروس کرونا از ماه مارس تاکنون بوده است.

هرچند برخی از ایالات آمریکا بازگشایی اقتصادی و اجتماعی را مدنظر قرار داده‌اند، اما ایالت نیویورک مصمم است پیش از لغو مقررات قرنطینه در نواحی مختلف، نخست شیوع ویروس را متوقف کند. در هفته‌ای که گذشت، آقای کومو تلویحا خاطرنشان کرد که ممکن است برخی نواحی شمال نیویورک پس از تاریخ ۱۵ ماه مه به صورت مقطعی بازگشایی شوند. نخستین بخش‌های اقتصاد که انتظار می‌رود مشمول این بازگشایی شوند، صنایع ساختمانی و کارخانه‌ای خواهد بود.

انتظار می‌رود شهر نیویورک که بیشترین موارد ابتلا به کرونا در آن متمرکز بوده است، بیش از سایر نواحی این ایالت در قرنطینه بماند.

خبر خوش کاهش موارد ارجاع به بیمارستان، استفاده از دستگاه‌های کمک تنفسی و کاهش مرگ و میر در ایالت نیویورک، در تضاد کامل با روند شیوع بیماری در سایر نقاط ایالات متحده است.

موارد ابتلا به کووید۱۹ در سراسر آمریکا رو به افزایش است، در حالی که روند آن در نیویورک افت کرده است. با وجود این، بیش از ۴۰ ایالت آمریکا برای به راه انداختن چرخ اقتصاد خواهان لغو مقررات قرنطینه هستند.

هنوز روشن نیست که نیویورک در لغو قرنطینه در چه زمانی به سایر ایالات آمریکا خواهد پیوست، اما فرماندار و سایر مقامات این ایالت برای جلوگیری از بروز موج ویرانگر دیگری از کووید ۱۹ برخوردی محتاطانه در پیش گرفته‌اند.

© The Independent

بیشتر از جهان