بحران کرونا بازتاب دهنده افزایش رقابت میان جناح های سیاسی در ایران

سپاه پاسداران سعی دارد خود را در تمام عرصه پیشتاز نشان دهد

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران. عکس از: ‏ ‏ AFP

شیوه برخورد ایران با بحران انتشار بیماری کرونا، پرده از اختلافات داخلی ایران برداشته و میزان ناسازگاری و رقابت میان جناح های سیاسی در این کشور را آشکار می کند، به ویژه این که هر یک از جناح های حاکم سعی دارد این بحران را به عنوان فرصتی برای نمایش قدرت تبدیل کند وجانب مقابل را به چالش کشد. البته پس از این که ایران در معرض خطر شیوع بیماری کرونا قرار گرفت و سرعت انتشار این ویروس مرگبار، ایران را به عنوان عمده ترین کانون بیماری کرونا در خاورمیانه تبدیل کرد، جناح های سیاسی حاکم در صدد بهره جویی از این فاجعه شدند و رقابت بر سر این که چه کسی این بحران را رهبری کند، افزایش یافت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ناتوانی دولت در مهار ویروس کرونا و عدم موفقیت اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از گسترش این بیماری مهلک، باعث شد تا بسیاری از مقامات ایران خواستار مداخله سپاه پاسداران شوند. سپس در پی افزایش انتقادات، دولت ایران اقدام به تشکیل ستاد ملی مبارزه با کرونا کرد و در تلاش برای مدیریت بحران کرونا شد، اما دیری نگذشت که آیت الله خامنه ای، مسئولیت مبارزه با کرونا را به محمد حسین باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح سپرد و در نتیجه، رقابت میان جناح های حاکم تشدید یافت. ارتش ایران که تازه مسئولیت را به دوش گرفته بود تصمیم گرفت به روش چین و ایتالیا، اقدام به اعمال محدودیت و قرنطینه کردن شهرها کند تا مانع گسترش بیماری کرونا شود، اما حسن روحانی به دلیل این که دولت امکانات مالی برای حمایت شهروندان در دوران محدودیت در دست ندارد، با اقدام سپاه به مخالفت پرداخت. در این حال، سرلشکر باقری بدون این که پاسخی به حسن روحانی بدهد، اعلام کرد که محدودیت های لازم و مورد نظر را در تهران و دست کم در 11 شهر دیگر اعمال خواهد کرد تا از گسترش انتشار ویروس کرونا جلوگیری کند. وی همچنان تأکید کرد که نیروهای مسلح به صورت فراگیر در خدمت ملت خواهند بود و سعی خواهند کرد افراد مبتلا به بیماری کرونا را شناسایی کرده تا در بیمارستان ها و مراکز درمانی ویژه تحت درمان قرار گیرند. سپس نیروهای بسیج و سپاه وارد اقدام شدند و تصاویر آن ها در رسانه ها و شبکه های اجتماعی پخش شد در حالی که مشغول ضد عفونی کردن خیابان ها، بازارها و امکان عمومی بودند؛ افزون بر آن، سخنگوی سپاه پاسداران اعلام کرد که فرماندهان سپاه تصمیم گرفتند 20 درصد از حقوق ماهیانه خود را برای کمک به نیازمندان و افراد آسیب دیده از پیامدهای بحران کرونا تخصیص دهند.

در واقع، سپاه پاسداران که به دلیل برخی رخدادها و تحولات چند ماه گذشته همچون شلیک موشک به هواپیمای اوکراینی و سرکوبی خشونت آمیز شهروندان در اعتراضات اخیر مردمی، محبوبیت خود را از دست داده بود، سعی کرد با استفاده از بحران کرونا خود را بار دیگر به عنوان حامی ملت و پیشتاز در عرصه حمایت از منافع ملی معرفی کند و با اتخاذ اقدامات عملی برای جلوگیری از انتشار بیماری کرونا، در برابر جریان های سیاسی مخالف، قدرت نمایی کند.

شاید بتوان گفت که یکی از عمده ترین اهداف سپردن مسئولیت مقابله با بیماری کرونا به سپاه پاسداران و بسیج، در حاشیه قرار دادن دولت حسن روحانی بود تا این که نقش جناح اصولگرا در تمام ابعاد گسترش یابد. افزون بر آن، به رغم این که روحانی دیگر شانسی برای نامزد شدن در انتخابات ریاست جمهوری پیش رو را ندارد اما اصول گرایان سعی می کنند با اتخاذ این گونه اقدامات، جریان اصلاح طلب را به طور کل در انزوا قرار دهند و رهبران آن را از محور قدرت و تصمیم گیری دور کنند. در واقع جناح اصولگرا از مدتی بدین سو، تلاش های خود را به منظور کنار زدن اصلاح طلبان آغاز کرده و توانست در انتخابات گذشته مجلس، بخشی از اهداف خود را برآورده کند و نفوذ جناح اصلاح طلب را عملا در مجلس شورای اسلامی کاهش دهد. علاوه بر آن، بیماری آیت الله خامنه ای و مسئله جانشینی رهبر، انگیزه دیگری برای تضعیف جناح اصلاح طلب است و محافظه کاران سعی دارند پیش از آن که مسئله جانشینی رهبر مطرح می شود، قدرت را به صورت همه جانبه در دست داشته باشند تا با هیچ چالش احتمالی رو به رو نشوند.

همچنان سپاه پاسداران قصد دارد به بهانه مقابله با انتشار بیماری کرونا، سیستم اداری موازی دیگری را ایجاد کند که دولت روحانی را به چالش کشد و با ترویج تئوری توطئه و سیاسی کردن بحران بیماری کرونا، اختیارات خود را بیشتر از پیش افزایش دهد.

https://www.independentarabia.com

دیدگاه و نظرات ابراز شده در این مقاله لزوماً سیاست یا موضع ایندیپندنت فارسی را منعکس نمی کند.

© IndependentArabia

بیشتر از دیدگاه