وضعیت «دردناک» بیکاری اقلیت‌ها در آمریکا

بیش از ۲۰ میلیون نفر در ماه آوریل کار خود را در آمریکا از دست داده‌اند

نیکلاس سالواتور، در نزدیکی هتلی که قبلا در آن کار می‌کرد در میامی بیچ فلوریدا. او پس از تعطیلی فعالیت هتل‌ها کار خود را از دست داد - JOE RAEDLE / AFP

همزمان با اعلام افزایش ۲۰ میلیون نفری به لشکر بیکاران در آمریکا، آمارهای جدید نشان می‌دهد که درصد بیکاری در میان اقلیت‌های آمریکا بیشتر از سفیدپوستان است.نرخ بیکاری در میان کارگران آفریقایی-آمریکایی هم اکنون به ۱۶.۷ درصد رسیده است که سه برابر میزانی است که تنها سه ماه قبل یعنی در ماه فوریه گزارش شده بود. 

این میزان بیکاری بالاترین میزان بیکاری برای جامعه آفریقایی-آمریکایی از سال ۲۰۱۰ و به دنبال رکورد اقتصادی سال ۲۰۰۸ محسوب می‌شود. 

اما این میزان برای کارگرانی که اصلیت کشورهای آمریکای لاتین دارند حتی بدتر است. براساس آمارهای منتشر شده، درصد بیکاری در میان این گروه جمعیتی آمریکا به ۱۸.۹ درصد رسیده است که یک رشد شش درصدی را از ماه مارس نشان می‌دهد. این درصد بیکاری، اما از دهه هفتاد میلادی به این سو بی‌سابقه است. این درحالی است که میزان بیکاری برای جامعه سفیدپوستان آمریکایی ۱۴.۲ درصد گزارش شده است. درصد بیکاری متوسط در کشور هم ۱۴.۷ درصد گزارش شده است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بالا بودن این اعداد برای جامعه آمریکایی، حیرت‌انگیز است. طی سالهای گذشته گروه‌های جمعیتی یاد شده، توانسته بودند سهم بیشتری از بازار کار را به خود اختصاص بدهند. به خصوص در مورد جامعه آفریقایی-آمریکایی‌ها یا سیاهان آمریکا، تا پیش از شیوع ویروس کرونا، درصد بیکاری از پایین‌تر رقم‌ها بوده است. 

این مساله همواره نکته‌ای بوده است که دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری آمریکا هر گاه از موضوع کار و اشتغال صحبت کرده است، به آن اشاره کرده است. این موضوع برای دیگر مقامات دولت او هم صادق بوده است و به همین جهت یکی از نکات همیشگی سخنرانی‌های آنها در خصوص وضعیت اشتغال و گروه‌های جمعیتی اقلیت در آمریکا بوده است. 

با انتشار گزارش اشتغال آمریکا در روز جمعه هشتم ماه مه، که نشان می‌دهد در ماه آوریل ۲۰.۵ میلیون شغل از بازار کار آمریکا از بین رفته است، الان مشخص شده که تاثیر این بیکاری، بر روی گروه‌های جمعیتی اقلیت‌ به مراتب بیشتر بوده است. یکی از روش‌های اندازه‌گیری اشتغال به درصد جمعیت نشان می‌دهد که برخی از افراد گروه‌های اقلیت به صورت کاملا کار خود را ترک کرده‌اند که به همین دلیل چنین افرادی در آمار بیکاری ذکر نشده‌اند. 

نرخ اشتغال به جمعیت گروه جمعیتی آفریقایی-آمریکایی ها به ۴۸.۸ درصد در ماه آوریل رسید که آخرین بار در سال ۱۹۸۲ این چنین پایین بوده است. این درحالی است که تنها ۵۱.۳ درصد افراد با اصلیت کشورهای آمریکای لاتین در آمریکا مشغول به کار بوده‌اند. این عدد هم پایین‌ترین عددی است که در این خصوص تا کنون ثبت شده است. 

نکته دیگری که در توجه به این آمار مهم است، اقلیت‌های آمریکایی معمولا به صورت نامتناسبی با دیگر گروه‌های جمعیتی سهم بیشتری از کارگران با دستمزد کم را به خود اختصاص می‌دهند. این افراد در برابر تلاطم‌های اقتصادی آسیب‌پذیری بیشتری دارند. آنها اغلب اولین افرادی هستند که اخراج می‌شوند و درصد بیکاری‌شان همواره از گروه‌های دیگر بیشتر است. 

با این وجود در حالی که دهها میلیون‌نفر کارشان را در ماه آوریل از دست داده‌اند۷ ۷۸.۳ درصد آنها گفته‌اند که این جدایی «موقتی» است و تنها ۱۱.۱ درصد گفته‌اند که برای همیشه‌ کار خود را از دست داده‌اند. 

عددهای مربوط به افرادی که کار خود را به صورت موقت از دست‌ داده‌اند به صورت غیرطبیعی بالاست والبته به گواه کارشناسان می‌تواند خبر خوبی برای اقتصاد کشور باشد. بیکاری‌های موقتی، حدود ۲۶.۵ درصد مجموعه شغل‌های از دست رفته ماه مارس بوده است و ۱۳.۸ درصد ماه فوریه.  اعدادی که از دهه ۶۰ میلادی تا کنون تکرار نشده است.