خرید و فروش اینترنتی مورچه خواران در معرض انقراض در فیس‌بوک

پنگولین‌ها بالاترین میزان قاچاق حیوانات را در جهان دارند

پنگولین مورچه‌خوار پولک‌دار- AFP/JIMIN LAI

نتایج بررسی‌های جدید نشان می‌دهد که پنگولین‌ها یا مورچه خواران در معرض انقراض، در صفحات فیس‌بوک خرید و فروش می‌شوند. 

پروژه شفافیت فناوری (Tech Transparency Project) در گزارشی تازه از شناسایی تعدادی از صفحات فیس‌بوکی خبر داده که در ماه‌های اخیر راه اندازی شده‌اند و مورچه خواران یا اعضای بدن آنها را به فروش می‌رسانند. یکی از این صفحات همچنین شاخ‌های کرگدن را به فروش گذاشته است. 

مورچه خواران بالاترین میزان قاچاق حیوانات را در جهان دارند. کلیه هشت گونه مورچه خواران موجود در جهان تحت حمایت قوانین ملی و بین المللی می‌باشند. دو گونه از مورچه خواران نیز در فهرست جانوران به شدت در معرض انقراض قرار داشته و از سوی اتحادیه بین المللی حفاظت از محیط زیست، در فهرست قرمز گونه‌های در معرض خطر قرار گرفته‌اند. 

این پستانداران کوچک، که به «مورچه خواران پولکدار»‌ معروف‌اند، همزمان با همه گیری ویروس کرونا، مورد توجه جهانیان قرار گرفته‌اند. بعضی دانشمندان گمان می‌کنند آنها احتمالا میزبان واسط ویروس کرونا هستند. ویروسی که سرمنشاء‌ آن به نظر خفاش ها بودند. اگرچه این یافته ها ضد و نقیض هستند. پنگولین‌ها به عنوان حاملان سایر گونه های ویروس کرونا شناخته شده‌اند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در بررسی‌های انجام شده، پست های فیس‌بوکی با جستجویی ساده به زبان انگلیسی و ویتنامی یافت شدند. یکی از این صفحات تحت عنوان «پولک‌های پنگولین برای فروش در ویتنام» و در روز ۳۱ ژانویه ۲۰۲۰ میلادی راه اندازی شده است. در تاریخ ۱۷ مارس نیز صفحه دیگری به نام «شاخ های کرگدن و پولک های پنگولین برای فروش در چین» پدیدار شد و یک روز بعد از آن هم صفحه ای دیگر با نام «پنگولین» درست شد. 

جالب این که در صفحه «پولک‌های پنگولین برای فروش در ویتنام» از علاقمندان خواسته شده تا از طریق ایمیلی یا واتس‌آپ (با سرویس پیام رسان رمزگذاری شده فیس بوک) با فروشنده تماس بگیرند. 

صفحه شاخ های کرگدن و پولک‌های پنگولین در فهرست «باغ وحش اهلی» قرار داشته در حالی که صفحه دیگری که روغن پنگولین می‌فروخت در لیست مربوط به «سرویس نجات حیوانات» بوده است. 

صفحات فیس بوک انگلیسی پس از تماس یک خبرنگار از وب‌سایت خبری بازفید با مقام های فیس بوک، حذف شدند. 

یکی از آگهی‌های فروش پولک های پنگولین که از سوی کاربری در ویتنام پست شده بود، توسط نشریه ایندیپندنت دیده شده و امروز همچنان فعال است. ترجمه محتوای این آگهی با استفاده از مترجم گوگل، می‌گوید: «پولک‌های پنگولین برای زنان باردار و نو مادران بسیار مفید است». این پست از ماه ژوئن ۲۰۱۹ میلادی تاکنون در دسترس عموم بوده و دهها نفر زیر آن اظهار نظر کرده‌اند. 

معلوم نیست که آیا صفحات بیشتری به زبان های مختلف وجود دارد یا نه. چرا که محققان تنها به دو زبان انگلیسی و ویتنامی در اینترنت جستجو کرده‌اند. طبق گزارش امسال کمیسیون عدالت برای حیات وحش، حدود ۲۷ کشور و منطقه جهان در رابطه با قاچاق مورچه خواران به عنوان مبداء، مقصد و یا گذرگاه عبور شناسایی شده‌اند. 

پروژه شفافیت فناوری، شاخه تحقیقاتی کارزار غیرحزبی دیدبان مسئولیت پذیری است. دانیال ای استیونز، مدیر عامل این گروه در بیانیه‌ای به نشریه ایندیپندنت گفته: «‌قاچاقچیان و دلالانشان نباید قانونا قادر به فروش غیرقانونی پنگولین‌های قاچاق شده در فیس‌بوک باشند. فیس‌بوک ادعا می کند که فروش حیوانات در معرض انقراض را قدغن کرده اما پنگولین ها به آسانی در دسترس کسانی قرار می‌گیرند که در اینترنت به دنبال این حیوان هستند. این نمونه دیگری از شکست فیس‌بوک در اعمال مقررات خود در پلتفرم های مختلف آن است.»‌

در یک دهه گذشته، بیش از یک میلیون مورچه خوار که به آسیا و آفریقا تعلق دارند، قاچاق شده‌اند. 

مورچه خوارها به خاطر گوشتشان شکار می شوند اما پولک‌های آنها نیز به دلیل استفاده در طب سنتی و زیور آلات ارزشمند است. چیزی که موجب کشتار روز افزون این حیوان کوچک شده است. 

طبق استانداردهای جامعه فیس بوک، خرید و فروش گونه‌های در معرض خطر ممنوع است. همچنین پست‌هایی که قاچاق گونه های در معرض خطر و یا اعضای بدنشان را تشویق می‌کنند قدغن است. در سیاست‌های تجاری فیس‌بوک نیز خرید و فروش حیوانات، پوست و یا اعضای بدن آنها نیز قدغن است. 

سخنگوی فیس‌بوک به نشریه ایندیپندنت گفته:‌ «ما تجارت حیات وحش در معرض خطر و یا اعضای بدن آنها را ممنوع کرده‌ایم. این کار غیرقانونی و غلط است و ما تیمی را مامور کرده ایم تا از چنین فعالیت هایی جلوگیری کنند.»

فیس‌بوک برای پیدا کردن محتوایی که سیاست هایش را نقض می کند از ترکیب شیوه های فناوری، گزارش سازمان‌های همکار مردم نهاد و نیز کاربران خود استفاده می‌کند و وقتی صفحه‌ای را حذف می‌کند اطلاعات تماس افراد نیز پاک می‌شود. 

این غول فناوری از سال ۲۰۱۸ میلادی به منظور پایان دادن به قاچاق حیات وحش عضو ائتلاف صندوق جهانی طبیعت (WWF) بوده است. ائتلافی که برای کاهش ۸۰ درصدی تجارت در تمامی پلتفرم های فناوری تا پایان امسال تلاش می کند. 

تجارت گونه‌های در حال انقراض در فیس‌بوک قبلا هم مشاهده شده است. در سال ۲۰۱۹ میلادی شبکه نظارت بر تجارت حیات وحش در گزارشی تحت عنوان قاچاق (Traffic) تجارت غیرقانونی گونه‌های پرندگان نوک شاخ را در شبکه‌های اجتماعی تایلند مورد بررسی قرار داده بود. 

۹ گونه از این پرندگان طبق معاهده سایتس ( معاهده چندجانبه حفاظت از جانوران و گیاهان در معرض خطر)‌ تحت حفاظت قرار دارند. 

نتیجه گزارش مزیور نشان می‌دهد در یک مقطع زمانی شش ماهه، ۲۳۶ پست فیس‌بوکی وجود داشته که دست کم ۵۴۶ عضو یا محصول پرندگان نوک شاخ را می فروختند. 

به گزارش رسانه آلمانی دویچه وله، سال گذشته نیز خزندگان در معرض انقراض در فیس‌بوک فروخته می‌شدند. 

درگذشته پیگرد قانونی جرایم حیات وحش عمدتا از طریق خبر رسانی افراد بوده و یا مچ گیری قاچاقچیان در حین ارتکاب جرم. اما به گزارش هفته پیش نشریه ایندیپندنت، شبکه مجرمان حالا با تغییر رویه، به شیوه های جدید دیجیتال روی آورده اند. 

استیو الیوت، مدیرعامل تحلیل داده های جهانی در شرکت «لگزیز نگزیز ریسک سولوشنز» و بازرس سابق پلیس هنگ کنگ گفته است:‌ «شیوه‌های سنتی قاچاق حیات وحش حالا بسیار دشوارتر است. بخشی از آن به خاطر قرنطینه جهانی است و بخشی نیز به خاطر این که قرنطینه اجرای قانون و نیز شناسایی قاچاق غیرقانونی را آسان تر می‌کند. اکنون فرصت مناسبی برای بازارهاست تا با شناسایی بیمارگونه تجارت حیات وحش موثرتر واقع شوند، زیرا درصد بالایی از فروش و توزیع محصولات در شبکه‌های اینترنتی انجام می‌شود.»‌

© The Independent

بیشتر از جهان