زلزله دماوند ۲ کشته و ۲۳ مصدوم بر جا گذاشت

گسل مُشا در شش کیلومتری دماوند فعال شد

برخی از شهروندان نگران از وقوع زلزله قوی‌تر شب را بیرون از خانه‌های خود سپری می‌کنند، ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۸، عکس از باشگاه خبرنگاران

زلزله‌ای به بزرگی ۵.۱  در عمق ۷ کیلومتری زمین ساعت ۴۸ دقیقه بامداد جمعه ۱۹ اردیبهشت‌ماه مرز استان‌های تهران و مازندران را در حوالی دماوند لرزاند. این زلزله در کلانشهر تهران نیز کاملا احساس شد. برخی از شهروندان به دلیل نگرانی از وقوع زلزله قوی‌تر شب را در خارج از خانه‌های خود سپری می‌کنند و در  پمپ‌بنزین‌ها صف‌های طولانی تشکیل شده است. رضا کرمی، رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران تهران گفت که احتمال دارد آماده باش مدیریت بحران برای زلزله تا سه روز آینده ادامه داشته باشد.

این زلزله تا کنون ۲ فوتی و ۲۳ مصدوم بر جای گذاشته که برخی از آنها مربوط به مصدومیت‌ها در حین فرار بوده است. یکی از جان‌باختگان یک مرد ۶۰ ساله است که بر اثر ضربه به سر در حین فرار جان خود را از دست داد. یک زن نیز بر اثر سکته قلبی درگذشت.

به گزارش تسنیم تا کنون ۲۰ پس‌زلزله به ثبت رسیده است.

استاندار تهران از مردم خواسته است امشب هوشیاری و آگاهی بیشتری داشته باشند.

گسل مُشا منشاء این زلزله اعلام شده که از نزدیکی فیروزکوه شروع می‌شود و با گذر از دماوند و بومهن به شرق تهران رسیده و تا استان البرز نیز ادامه دارد.

مرادی، رئیس مرکز لرزه‌نگاری روند قدرت پس‌لرزه‌ها را نزولی خوانده است. شهردار آبعلی نیز گفت که محور هراز که پس از این زلزله و ریزش کوه بسته شده بود، اکنون پاکسازی و بازگشایی شده است.

همچنین رئیس جمعیت هلال احمر دماوند از ریزش دیوارها در روستاهای اطراف دماوند خبر داده است. در حالی که برخی نگرانی‌ها در مورد فعالیت آتشفشانی کوه دماوند ایجاد شده، ابراهیم حق‌شناس، معاون پژوهشگاه بین‌المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله به ایسنا گفت: «زمین‌لرزه دماوند ارتباطی با فعالیت آتشفشانی ندارد.»

این زلزله که به خوبی در تهران، قم، کرج، قزوین و بخش‌هایی از مازندران احساس شد، موجب شده است که برخی از شهروندان ترجیح بدهند شب را خارج از خانه‌های خود و در فضای باز سپری کنند. 

اسماعیل نجار، رئیس سازمان مدیریت بحران کشور از مردم خواسته که نکات ایمنی را رعایت کنند.

بیشتر از