بوریس جانسون نقشه راه خروج بریتانیا از قرنطینه را رونمایی می‌کند

این طرح مسیر خروج بریتانیا را از قرنطینه سراسری تا ماه اکتبر میلادی تعیین می‌کند

دولت بریتانیا از نظر قانونی موظف است که روز پنجشنبه پس از شش هفته، مقررات سخت‌گیرانه قرنطینه را بازبینی کند- DANIEL LEAL-OLIVAS / AFP

انتظار می‌رود، بوریس جانسون نخست‌وزیر بریتانیا آخر هفته جاری، ضمن اعلام مرحله اول از برنامه کاهش تدابیر قرنطینه سراسری، به شعار «در خانه بمانید» دولت خاتمه دهد و محدودیت‌های وضع شده در مورد کار، ورزش و معاشرت‌های اجتماعی را کم کند. 

براساس بعضی گزارش‌ها، همزمان با کاهش محدودیت‌ها که از ماه مارس گذشته توسط نخست‌وزیر برای کاهش گسترش وریروس کرونا اعمال شده بود، انتظار می‌رود فعالیت‌هایی از جمله گردش دسته جمعی، هواخوری وآفتاب گرفتن در پارک‌ها و نیز ورزش نامحدود، دوباره آزاد شوند. 

بریتانیا در پی اپیدمی عالمگیر کرونا، شدیدترین محدودیت‌های زندگی روزانه پس از دهه‌ها را تجربه می‌کند. همه‌گیری کشنده‌ای که جان بیش از ۳۰ هزار نفر را در سراسر این کشور گرفته است. 

آقای جانسون تایید کرده که نقشه راه خروج از محدودیت‌های قرنطینه بریتانیا را روز یکشنبه، سه روز پس از مهلت قانونی بازبینی محدودیت‌ها، رونمایی می‌کند. برنامه‌ای که بسیاری مدت‌ها منتظرش بوده‌اند. 

او چهارشنبه گذشته به نمایندگان پارلمان بریتانیا گفت امیدوارست محدودیت‌ها از روز دوشنبه کاهش یابند. 

دفتر نخست وزیری تاکید کرده که ما نمی‌توانیم همه محدودیت‌ها را یکباره و همزمان برداریم، « این کار مانند زدن کلید برق نیست» و در عوض «مردم باید خود را برای نوع متفاوتی از شرایط عادی آماده کنند.» 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اما حساب‌های رسمی توئیتر دولت، به نظر در پیام‌های خود تغییراتی داده و به جای شعار سختگیرانه «در خانه بمانید، جان‌ها را نجات دهید» پیام تازه‌ای را تحت عنوان «‌امن بمانید، جان‌ها را نجات دهید» پست کرده‌اند. 

این در حالیست که مرکز بهداشت عمومی انگلستان هم تلویحا از احتمال کنار گذاشتن شعار «در خانه بمانید» خبر داده است. 

یک سخنگوی این مرکز گفته: «‌ما برای حرکت به فاز بعدی کارزار دولت آماده می‌شویم و کلیه مطالب ارتباطی را بررسی می‌کنیم.» 

وزاری کابینه نیز در حال برنامه‌ریزی در زمینه چگونگی تطبیق اماکن و دفاتر کاری، چگونگی مدیریت فضاهای بیرونی، و نیز نحوه فعالیت وسایل نقلیه عمومی همزمان با ادامه تدابیر فاصله اجتماعی در کشور هستند. 

گمان می‌رود که آقای جانسون برای رونمایی از نقشه راهی پنج مرحله‌ای در روز یکشنبه آماده می شود. طرحی که قرار است مسیر خروج بریتانیا را از قرنطینه سراسری تا ماه اکتبر میلادی تعیین کند. 

اولین مرحله از روز دوشنبه آینده آغاز خواهد شد. در این مرحله ما شاهد خاتمه مقررات فعلی یک بار ورزش در روز، بازگشایی مراکز فروش وسایل باغبانی و نیز تشویق بازگشت به کار بعضی کارکنان خواهیم بود. همزمان به پلیس دستور داده می شود تا از آفتاب گرفتن افراد جلوگیری نکند. همزمان تجمع های کوچک و نشستن مردم روی نیمکت‌های پارک آزاد می‌شود و خانواده‌ها مجاز خواهند بود تا برای ورزش کردن به حومه‌های شهر سفر کنند. 

به هر حال، مقررات حفظ دو متر فاصله اجتماعی همچنان اعمال خواهد شد. 

مرحله دوم نقشه راه دولت با بازگشت بچه‌ها به بعضی مدارس همراه خواهد بود. 

اما میخانه‌ها، رستوران‌ها و فروشگاه‌های غیرضروری برای ماه‌ها تعطیل خواهند ماند. به گزارش نشریه دیلی تلگراف، اقای جانسون به این قبیل کسب و کارها چراغ سبزی برای  زمان دقیق بازگشایی نشان نخواهد داد. 

داونینگ استریت مقر دفتر نخست وزیری، از اظهار نظر درباره این گزارش‌ها خودداری کرده، اما تایید کرده که سخنرانی نخست‌وزیر تدابیر فاصله اجتماعی را در بر خواهد گرفت. 

 رابرت جنریک وزیر مسکن، سپس در کنفرانس مطبوعاتی ویروس کرونا در داونینگ استریت، با اشاره به این که سخنرانی یکشنبه بر تدابیر بازگشایی اقتصاد بریتانیا متمرکز خواهد بود گفت: «کلیه اقتصادهای محلی در سراسر کشور به طرحی برای بازگشایی و احیاء دارند.» 

همزمان مت هنکاک وزیر بهداشت گفته یک گزینه احتمالی کاهش محدودیت‌ها، ممکن است اجازه از سرگیری فعالیت به کافی‌شاپ‌ها باشد مشروط بر آن که آنها به مشتریان در فضای باز سرویس دهند که احتمال ابتلا به ویروس بسیار پایین‌تر است. 

دولت از نظر قانونی موظف است که روز پنجشنبه پس از شش هفته، مقررات سخت گیرانه قرنطینه را بازبینی کند، روزی که وزیران دولت قرار است در جلسه مجازی کابینه حضور یابند. 

اما ساختمان شماره ۱۰ ( دفتر نخست‌وزیری) اشاره کرده که نتیجه این بازبینی‌ها چیزی بیش از یک بیانیه نخواهد بود، چراکه تدابیر همچنان تا سخنرانی روز یکشنبه و اعلام برنامه‌ای جدید برقرار خواهند بود. 

© The Independent