کن کوچینلی: ایران هواپیما بفرستد، فورا ۱۱ ایرانی در فهرست اخراج را تحویل می‌دهیم

ایران روند تحویل گرفتن سیروس عسگری را کند کرد

کوچینلی می‌گوید در سه ماه اخیر شش بار برای سیروس عسگری بلیط هواپیما رزرو شده اما پرواز‌ها به دلیل همه‌گیری کرونا لغو شده است-AFP

در حالی که مایک پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا از تلاش‌های سوئیس برای تمدید مرخصی یا درخواست مرخصی برای زندانیان آمریکایی در ایران تقدیر کرده و احتمال آزادی مایکل وایت رو به افزایش است، کن کوچینلی، معاون اجرایی امنیت میهن ایالات‌متحده ضمن رد گمانه‌زنی‌ها در مورد ارتباط پرونده وایت با سیروس عسگری گفت: «دولت ایران روند تحویل گرفتن ۱۱ ایرانی در فهرست اخراج از آمریکا را کند کرده است.» او این نکته را خاطرنشان کرد که روند اخراج شمار بیشتری از ایرانیان نیز در دست بررسی است.

به گفته کوچینلی آمریکا ماه‌هاست که برای اخراج عسگری تلاش می‌کند و این تلاش از آذرماه گذشته آغاز شده بود، اما تا اواخر بهمن‌ماه، ایران از صدور گذرنامه معتبر برای او خودداری کرده بود. کوچینلی افزود:  «تا کنون شش بار برای عسگری بلیط رزرو شده تا به ایران بازگردد، اما پروازها به دلیل همه‌گیری کووید-۱۹ لغو شده است.»

اخیرا نام سیروس عسگری، استاد دانشگاه شریف که از اتهام سرقت اسرار تجاری تبرئه شده و مایکل وایت، عضو سابق نیروی دریایی آمریکا که دو سال قبل در مشهد بازداشت شد به عنوان زندانیان مطرح می‌شود که بین ایران و آمریکا مبادله خواهند شد. گفته می‌شود که مایکل وایت به اتهام توهین به رهبر جمهوری اسلامی و انتشار عکس‌های خصوصی به ۱۰ سال زندان محکوم شده است. عسگری نیز از اتهام‌ها تبرئه شده اما به گفته کوچینلی باتوجه به کم‌کاری‌ها از سوی تهران روند اخراج او از آمریکا کند شد و در نهایت نیز لغو پروازها در نتیجه همه‌گیری کرونا، بازگشت او به ایران را به تاخیر انداخته است.

مایکل وایت به دنبال شیوع کووید-۱۹ در ایران و نگرانی از وضعیت سلامتی او در زندان اوین، در فروردین ماه به مرخصی آمد و با تمدید مرخصی‌اش همچنان در سفارت سوئیس به سرمی‌برد که حافظ منافع آمریکا در ایران است.

پومپئو می‌گوید سفارت سوئیس در تلاش است برای دو زندانی ایرانی- آمریکایی، سیامک نمازی و مراد طاهباز هم مرخصی بگیرد.

اکنون آسوشیتدپرس به نقل از مقامات آمریکایی گزارش داده که پیشرفت‌هایی در روند آزادی مایکل وایت ایجاد شده است. با این حال آنها گمانه‌زنی‌های مربوط به آزادی مایکل وایت در مقابل سیروس عسگری را رد کرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بر خلاف مقامات تهران که به مبادله زندانیان به عنوان یک استراتژی برای امتیازگیری از غرب نگاه می‌کنند و با انعکاس وسیع آن در رسانه‌ها از این اقدام به عنوان یک ابزار تبلیغاتی استفاده می‌کنند، طرف‌های مبادله با ایران چنین تمایلی ندارند.

این خبرگزاری آمریکایی به نقل از کن کوچینلی می‌نویسد: «پرونده‌های سیروس عسگری و مایکل وایت هیچگاه به هم مرتبط نبوده است.» او همچنین از برخی موضوع‌گیری‌های مقامات تهران که قصد دارند این دو پرونده را مرتبط با یکدیگر نشان دهند، انتقاد کرده است.

کوچینلی همچنین تاکید کرده که ایران روند اخراج ۱۰ زندانی دیگر ایرانی که در آمریکا به سر می‌برند را نیز کند کرده است. به گفته او عسگری یکی از ۱۱ زندانی ایرانی است که آمریکا می‌خواهد اخراج کند. او در ادامه گفت ما شش ماه است که برای اخراج این افراد تلاش می‌کنیم و اگر ایران همین فردا هواپیمایی برای تحویل گرفتن آنها اعزام کند، همه آنها را فورا سوار آن هواپیما خواهیم کرد.

کوچینلی به دلیل اکراه ایران برای تحویل گرفتن این افراد اشاره نکرده، اما می‌گوید ایران در مواردی از این دست، سرسختی به خرج می‌دهد.

پیش‌تر عباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران گفته بود که مقدمات تحویل گرفتن عسگری فراهم شده و او برای بازگشت به ایران منتظر دریافت نتیجه تست کرونا و مجوز سفر است.