نگرانی‌ها از روند صعودی شیوع کرونا در ایران

سخنگوی وزارت بهداشت: در ۱۵ استان کشور شاهد موج جدیدی از ابتلا به کرونا هستیم

به گفته سخنگوی وزارت بهداشت در بیست و چهار ساعت گذشته ۷۸ نفر دیگر بر شمار قربانیان ویروس کرونا در ایران افزوده شده است. به این ترتیب، مجموع جان‌باختگان این بیماری در ایران به  ۶۴۱۸ نفر رسیده است و بیش از صدهزارنفر هم به این ویروس مبتلا شده‌اند که ۲۷۳۵ نفر ازاین بیماران  در وضعیت شدید و بحرانی تحت مراقبت قرار دارند.

امروز، چهارشنبه ۱۷ اردیبهشت، کیانوش جهانپور، رئیس مرکز اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، در صفحه توییتر خود به روند صعودی ابتلا به بیماری در ۱۵ استان کشور اشاره کرد و نوشت: «سخنگوی وزارت بهداشت ضمن اشاره به روند صعود تدریجی ابتلا به #کرونا در ۱۵ استان کشورطی یکی دو روز اخیر، گفت: «در حال حاضر نمی‌توانیم درباره این موضوع قضاوت کنیم و نیاز است چند روز صبر کنیم و ببینیم آمار روزهای آتی چه خواهد بود.»

دو روز پیش، کمیته اپیدمیولوژی وزارت بهداشت اعلام کرد که روند ابتلا به ویروس کرونا در ۱۵ استان کشور هم‌چنان صعودی‌ست.

بنا بر اعلام کمیته اپیدمیولوژی وزارت بهداشت، روند صعودی یا شروع نقطه اوج در ۱۵ استان قم، لرستان، ایلام، گیلان، گلستان، خراسان رضوی، کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان، هرمزگان، کرمان، یزد، اصفهان، زنجان، چهارمحال و بختیاری، و کرمانشاه مشاهده می‌شود.

دبیر کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی ایران هم هشدار داد که امکان وقوع موج دوم شیوع کرونا در شهرستان‌هایی با وضعیت«سفید» به‌ دلیل افزایش سفر به این مناطق بسیار بالاست. 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زابل نیز گفت: «با برداشتن محدودیت‌های اجتماعی، پیش‌بینی می‌‌شود در هفته آینده روند ابتلا به کرونا ویروس در منطقه سیستان و بلوچستان افزایشی شود.»

این مقام بهداشتی در استان سیستان و بلوچستان گفت: «متاسفانه علی‌رغم توصیه‌ها و هشدارهای داده شده درزمینه مسافرت نکردن به منطقه سیستان،برطبق آمار رسمی در ایام نوروز بالغ بر ۱۶۸ هزار نفر وارد منطقه شدند و برطبق آمار غیررسمی، ورود مسافران به منطقه را تا ۲۰۰ هزار نفراعلام کرده‌اند که متاسفانه در این ایام، آمارمرگ و میر، بستری و بیماران ما به طرز محسوسی بالا رفت.»

روز گذشته نیز کیانوش جهانپور در واکنش به اعلام اسامی برخی شهرهای کشور به عنوان «مناطق سفید» که چند روز قبل اعلام شده بود، گفت: «اسامی شهرهای سفید از نظر شیوع کرونا حداکثر ۵ روز اعتبار دارد و ظرف ۵ روز این اسامی بازنگری می‌شوند و ممکن است وضعیت شهرها از سفید به زرد یا قرمز تغییر کنند. در نتیجه، اسامی این شهرها از طرف وزارت بهداشت اعلام نشده است.»

جهانپور تاکید کرد: «اعلام سفید بودن شهرها به معنی عادی بودن وضعیت نیست. حتی مشاغلی که بازگشایی می‌شوند هم پروتکل دارند. بازگشایی مشاغل و صنف‌ها با پروتکل به معنی وجود محدودیت است، و این‌که همچنان در وضعیت عادی قرار نداریم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

امروز هم‌چنین فرمانده عملیات ستاد مقابله با کرونا در شهر تهران با تاکید براین که «گروه‌های پرخطر از حضور در سطح شهر اجتناب کنند»، گفت: «تغییری در شرایط به وجود نیامده و شهر تهران به عنوان شهری آلوده تلقی می‌شود و بسیاری از سطوح، به ویروس کووید ۱۹ آلوده است.»

هشدارهای مقامات بهداشتی کشور در حالی بیان می‌شود که مسئولان اجرایی کشور در صدد هستند تا هرچه سریعتر برخی از بخش‌های جامعه بازگشایی شود. دیروز اعلام شد که آزمون ورودی به دانشگاه‌های ایران در همه مقاطع تحصیلی در مرداد ماه برگزار خواهد شد و هم‌چنین مقرر شد که بسیاری از اماکن مذهبی در مناطقی با وضعیت «سفید» فعالیت‌های خود را از سر گیرند.

بیشتر از