بریتانیا در مسیر تجربه شدیدترین و سریع‌ترین رکود اقتصادی

رکود اقتصادی بریتانیا در سه ماهه دوم ۲۰۲۰ خیلی ژرف‌تر و گسترده‌تر از تصور است

یک مشتری در یک فروشگاهی در جنوب لندن در حالی که موانع حفاظتی برای جلو‌گیری از تماس مستقیم در آن تعبیه شده است.
JUSTIN TALLIS / AFP

پس از آن که تحقیق جدیدی نشان داد که افت بی‌سابقه‌ای در فعالیت‌ها رخ داده است، کارشناسان هشدار دادند که اقتصاد بریتانیا به سوی سریع‌ترین و شدیدترین انقباض در تاریخ خود پیش می‌رود.

کسب‌وکارهای خدماتی، از آرایشگری‌ها گرفته تا کتابداری که چهارپنجم اقتصاد بریتانیا را تشکیل می‌دهند، از افت بی‌سابقه فعالیت در ماه آوریل و شروع قرنطینه سراسری خبر دادند، طوری که شاخص مدیران خرید(پی‌ام‌آی) آی‌اچ‌اس مارکیت به ۱۳.۴ سقوط کرد. در صورتی که اگر این شاخص در هر بخشی کم‌تر از ۵۰ باشد، نشان‌گر بروز انقباض در آن بخش است. این شاخص در ماه مارس هم به پایین‌ترین حدنصاب خود یعنی ۳۴.۵ کاهش یافته بود. این شاخص در اوج بحران مالی سال ۲۰۰۸ به ۴۰.۱ کاهش پیدا کرده بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

طبق اخبار منتشر شده، افت فعالیت در کسب‌وکارهای خدماتی در ماه آوریل حدود ۷۹ درصد بود. قسمت اعظم این افت قابل پیش‌بینی بود، زیرا رستوران‌ها، میخانه‌ها، خرده‌فروشی‌های غیرکلیدی و سایر کسب‌وکارهای خدماتی، از تاریخ ۲۳ مارس برای کندسازی شیوع کووید۱۹ تعطیل شدند.

اما این بررسی آماری نشان می‌دهد که میزان اختلال در فعالیت‌ها چقدر جدی بوده است. دولت اقدماتی مثل کمک مالی به کسب‌وکارهای صنعت مهمان‌پذیری و دادن وام‌های ارزان به شرکت‌های کوچک انجام داده است تا این انقباض ناشی از قرنطینه‌ کرونایی، تا حد امکان موقتی باشد و به رکودی طولانی‌تر نینجامد.

شاخص آماری پی‌ام‌آی درواقع‌ نمایی اولیه از عملکرد اقتصادی آینده به دست می‌دهد، زیرا مبتنی بر نظرسنجی از مدیران شرکت‌ها در باره وضعیت سفارش‌ و عرضه در شرکت آن‌ها است.

اما پیش‌بینی چگونگی عملکرد اقتصاد در فراسوی افق زمانی نزدیک تقریباً ناممکن است و بین خوش‌بینانه‌ترین و بدبینانه‌ترین پیش‌بینی‌ها ناهمگونی‌های زیادی وجود دارد.

این اخبار در حالی منتشر شده است که تلفات کرونایی بریتانیا از یکایک کشورهای اروپا فراتر رفته است و فقط تلفات کووید۱۹ در ایالات متحده بیش‌تر بوده است که پنج برابر بریتانیا جمعیت دارد.

تیم مور، مدیر اقتصاد گروه آی‌اچ‌اس مارکیت، می‌گوید: «داده‌های پی‌ام‌آی ماه آوریل نشان می‌دهد که رکود اقتصادی بریتانیا در سه ماهه دوم ۲۰۲۰ خیلی ژرف‌تر و گسترده‌تر از تصور همگان است.

«همسنجی دوره‌ای «پی‌ام‌آی» و «جی‌دی‌پی» نشان‌گر آن است که شاخص آماری ماه آوریل با افت اقتصادی سه ماهانه حدود ۷ درصد همراه بوده است، ولی پیش‌بینی می‌کنیم که افت واقعی جی‌دی‌پی از این هم بیش‌تر باشد، زیرا در پی‌ام‌آی اکثریت قریب به‌اتفاق بخش خوداشتغالی و خرده‌فروشی، منظور نشده است.»

«فقط یک پنجم فراهم‌کنندگان خدمات توانستند فعالیت کسب‌وکارشان را از ماه مارس به بعد از افت مصون نگه دارند و فعالیت اغلب کسب‌وکارهایی که بیش از همه از محدودیت‌های تردد و فاصله‌گیری اجتماعی لطمه دیده‌اند، به طور کامل متوقف شده است.»

بیشتر از اقتصاد