انتقاد از مسابقه ملکه زیبایی هند: «شباهت زیاد» و سفید پوستی فینالیست‌ها

کاربران توئیتری، داوران مسابقه را به ترویج ارزش‌های زیبایی اروپایی متهم کرده‌اند

داوران مسابقه ملکه زیبایی هند، متهم شده‌اند که به فینالیست‌هایی با چهره‌های مشابه رای داده‌اند، به‌نحوی که انگار اشخاصی «کلون» شده را انتخاب کرده‌اند. تصاویری از فینالیست‌های مسابقه که به سرعت در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد، زنانی را با پوست روشن و چهره‌های بسیار شبیه به هم نشان می‌داد.

از هنگامی که نشریه تایمز هندوستان تصاویر چهره‌های سی فینالیست مسابقه ملکه زیبایی آن کشور را منتشر کرد، چند کاربر توئیتری ضمن بازنشر آن تصاویر، پرسیده‌اند که چرا فینالیست‌ها باید آن‌قدر شبیه به هم باشند. برخی نیز، داوران مسابقه را به‌خاطر انتخاب زنانی با آرایش گیسو و رنگ پوست یک‌سان، به باد انتقاد گرفته‌اند.

یک کاربر مقیم دهلی نو، ضمن بازنشر تصاویر فینالیست‌ها نوشته است:«شرکت کنندگان درمسابقه ملکه زیبایی. همه آن‌ها دارای موها و رنگ پوست یک‌سان هستند. اگر اشتباه نکنم، حدس می‌زنم که قد و اندام و وضعیت جسمانی‌شان هم مشابه باشد. این هم از هند و جامعه متنوعش.»

کاربر دیگری پرسیده است:«عیب این تصویر چیست؟»

برخی دیگر گفته‌اند که شرکت کنندگان در مسابقات ملکه زیبایی آمریکا بیشتر تنوع (ظاهر) دارند، در حالی‌که به گفته کاربر دیگر، این قبیل مسابقات ملکه زیبایی در هند، باعث ترویج «استانداردهای زیبایی اروپایی» می‌شود که زنان سفید پوست را ایده‌آل به‌شمار می‌آورد. 

لابلاگوردا: فینالیست‌های مسابقه ملکه زیبایی هند. همه آن‌ها صاحب موها و رنگ پوست یک‌سان هستند. اگر اشتباه نکنم، حدس می‌زنم که قد و اندام و وضعیت جسمانی‌شان هم مشابه باشد. این هم از هند و جامعه متنوعش.»

سمیرسواک: عیب این تصویر چیست؟

شیراگ واکاسکار: شاید این قبیل مسابقات باید متوقف شوند، زیرا همان استانداردهای زیبایی اروپایی را ترویج می‌کنند که با شرکت برندگان آن‌ها در مسابقات ملکه زیبایی دنیا، تثبیت خواهد شد.

سوچی گووینداراجان: خاطرم هست که چند سال پیش خواندم شرکت کنندگان در مسابقات ملکه زیبایی آمریکا از همتایان‌شان درمسابقات ملکه زیبایی هند، به مراتب متنوع‌ترند. می‌دانم که در برنامه‌های تلویزیونی آمریکا، زن‌ها از اقلیت‌های قومی مختلف، به‌ویژه با پوست قهوه‌ای هندی‌تبار ظاهر می‌شوند.   

آنشیکا سینگ که در مسابقات فینال سال گذشته ملکه زیبایی هند شرکت کرده بود، از تجربه‌اش در آن زمینه، در توئیتر نوشت: «من یکی از فینالیست‌های مسابقه (ملکه زیبایی) ۲۰۱۸ هند بودم. دختری برنده شد که پوستش از همه سفیدتر بود. واقعا همین‌طور است.»

یک کاربر دیگر، با بازنشر تصاویر شرکت کنندگان مسابقه سال گذشته، آن‌ها را «کلون» یکدیگر خوانده است. 

من یکی از فینالیست‌های مسابقه (ملکه زیبایی) ۲۰۱۸ هند بودم. دختری برنده شد که پوستش از همه سفیدتر بود. واقعا این‌طور است.»

«از توئیت سال گذشته من به این‌سو، هیچ چیز عوض نشده است. آینده اینجاست. همه ما «کلون» و مثل «عکس برگردان» یکدیگر خواهیم شد.» 

روشیرا میتال
توئیت من از سال گذشته. هیچ چیز عوض نمی‌شود.
آینده اینجاست. همه ما «کلون» و مثل «عکس برگردان» یکدیگر خواهیم شد...#کلونز#فتوکپی#همان

شمیتا سینگا، از آرایش‌گران مجرب آن مسابقات، به شبکه خبری بی. بی. سی. گفت که تصاویر چاپ شده در تایمز هندوستان باید رتوش می‌شدند، زیرا (پوست و چهره) شرکت کنندگان «پلاستیکی» به نظر می‌رسید.

شینگا افزود که به اعتقاد او، تایمز هندوستان در شتاب برای چاپ و انتشار تصاویر فینالیست‌ها، علیرغم تذکر مسئولان مسابقه در مورد پرهیز از تغییر رنگ پوست، آن تصاویر را به‌طور همسان «رتوش» کرده است. 

او گفت: «این رنگ پوست (فینالیست‌ها) در تصاویر اصلی‌شان نیست.» و با اشاره به تصاویری از مسابقه سال پیش، افزود:«این‌ها تنها بعضی از فینالیست‌های سال گذشته هستند. رنگ پوست همه طبیعی نگاه داشته شده است.»

پیش‌تر، پریانکا چوپرا، بازیگر فیلم‌های سینمایی، و آیشواریا رای، ستاره بی‌رقیب سینمای هند، تاج ملکه زیبایی آن کشور را بر سر داشته‌اند.

با این حال، بحث بر سر روشن کردن رنگ پوست تازگی ندارد و در سراسر جهان مطرح بوده است.

بنا بر گزارشی که در ژوئیه سال ۲۰۱۷ از طرف پژوهش‌کده «گلوبال اینداستری آنالیستز» انتشار یافت، میزان مصرف مواد سفید کننده پوست در سطح جهان، تا سال ۲۰۲۴ سه برابر و بالغ بر سی و یک میلیارد و دویست میلیون دلار خواهد شد. 

اما، در حالی از مسابقات ملکه زیبایی هند انتقاد می‌شود، همزمان و برای نخستین بار ملکه‌های زیبایی آمریکا در هر سه مسابقه عمده آن کشور، سیاه پوست هستند.

چلسی کریست، بیست و هشت ساله، جایزه ملکه زیبایی ایالات متحده آمریکا، و کالی گَریس، هیجده ساله، جایزه ملکه زیبایی نوجوانان آمریکا را ربودند. در سپتامبر گذشته نیز نیا فرانکلین بیست و پنج ساله، به‌عنوان ملکه زیبایی سال ۲۰۱۹ آمریکا انتخاب شد.

ایندیپندنت در تماس با «فمینینا میس ایندیا»، برگزار کننده مسابقات ملکه زیبایی هند، نظر آن نهاد را جویا شده است.

© The Independent

بیشتر از زندگی