وزارت بهداشت ایران: دست ما بود کشور را یک‌سال تعطیل می‌کردیم

اعلام اسامی شهرهای سفید از نظر شیوع کرونا حداکثر پنج روز اعتبار دارد

معاون کل وزارت بهداشت می‌گوید «عادی‌انگاری بیماری کرونا، مهم‌ترین خطری است که کشور را تهدید می‌کند»- ATTA KENARE / AFP

در روزهایی که به‌نظر می‌رسد بخش عمده‌ای از جامعه کم کم به زندگی پیشاکرونایی عادت کرده‌اند و زندگی روزمره را از سر گرفته‌اند و برخی مقامات دولتی هم سعی در عادی سازی وضعیت دارند، «ایرج حریرچی» معاون کل وزارت بهداشت می‌گوید «عادی‌انگاری بیماری کرونا، مهم‌ترین خطری است که کشور را تهدید می‌کند.»

امروز، دوشنبه ۱۶ اردی‌بهشت ماه، «علیرضا زالی» فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در تهران هم با تاکید بر اینکه هنوز تعداد قابل توجهی بیمار مبتلا به کووید۱۹ در بیمارستان‌های تهران بستری هستند، هشدار داد که  «این استان هنوز در تب و تاب اپیدمی است و ممکن است، شرایط متفاوتی در روز‌های آینده در تهران حاکم شود.»

بر اساس آخرین آمار وزارت بهداشت تاکنون  ۹۹۹۷۰ نفر به این بیماری مبتلا شده‌اند که از این تعداد ۶۳۴۰ نفر فوت شده و ۸۰۴۷۵ نفر بهبودی پیدا کرده‌اند. 

کیانوش جهانپور،سخنگوی وزارت بهداشت، در نشست خبری خود  در واکنش به اعلام اسامی برخی شهرهای کشور به عنوان «مناطق سفید» که چند روز قبل اعلام شده بود،گفت: «اسامی شهرهای سفید از نظر شیوع کرونا حداکثر ۵ روز اعتبار دارد و ظرف ۵ روز این اسامی بازنگری می‌شوند و ممکن است وضعیت شهرها از سفید به زرد یا قرمز تغییر کنند. در نتیجه اسامی این شهرها از طرف وزارت بهداشت اعلام نشده است.»

جهانپور درباره احتمال بروز پیک دوم و سوم کرونا در ایران هم گفت که «هیچ مرکز تحقیقاتی و مطالعاتی و هیچ دولت و وزارت بهداشتی در جهان تصویر روشن و واضحی از آینده بیماری کووید ۱۹ ندارد. مواردی که مطرح می‌شود به نوعی گمانه زنی و بر اساس یافته‌های قبلی است و ضریب دقت کمی دارد.»

این مقام مسئول بهداشتی مملکت درباره احتمال شیوع کرونا در فصل گرم و تابستان را دور از ذهن ندانست و وتاکید کرد که «امیدواریم با رعایت فاصله گذاری و نکات بهداشتی این اتفاق نیفتد. از طرفی فاصله افراد در تابستان بیشتر است.»

به گفته جهانپور«بیشتر اپیدمیولوژیست‌ها گمان می‌کنند در آبان ماه و با سرد شدن دوباره هوا، احتمالا شاهد پیک مجدد خواهیم بود».

سخنگوی ستاد مقابله با کرونا وزارت بهداشت با اشاره به اینکه در وضعیت عادی نیستیم گفت که « گر قرار باشد وزارت بهداشت تصمیم گیری کند، می‌گوییم کشور یک سال تعطیل شود، اما آیا بخش‌های دیگر مثل اقتصاد می‌توانند این موضوع را تحمل کنند؟»

جهانپور تاکید کرد که «اعلام سفید بودن شهرها به معنی عادی بودن وضعیت نیست. حتی مشاغلی که بازگشایی می‌شوند هم پروتکل دارند. بازگشایی مشاغل و صنف‌ها با پروتکل به معنی وجود محدودیت است و این‌که همچنان در وضعیت عادی قرار نداریم.»

به گفته وی «اگر پروتکل ها رعایت نشود، احتمال وقوع موج دیگری از بیماری وجود دارد».

با وجود تاکید وزارت بهداشت مبنی بر موقتی بودن اعلام مناطق سفید در کشور امروز، حسن روحانی ابراز امیدواری کرد که مدارس کشور در مناطق سفید به زودی بازگشایی شوند. 

بیشتر از