سگ‌هایی که کرونا را بو می‌کشند

هشت سگ در طرح دانشگاه پنسیلوانیا برای بو کردن ویروس کرونا در ادرار و بزاق بیماران شرکت داده شدند

سگ‌ها هم اینک نیز قابلیت استشمام دیگر شرایط و بیماری‌های خطرناک را دارند-SPENCER PLATT/ Getty Images via AFP

ایالات‌متحده قصد دارد از سگ‌های ویژه برای تشخیص ابتلای افراد به کووید-۱۹ استفاده کند.

در این طرح آزمایشی که توسط دانشکده دامپزشکی دانشگاه پنسیلوانیا انجام می‌شود، ۸ سگ ظرف سه هفته آموزش داده می‌شوند تا با بو کردن، ویروس کرونا را در نمونه‌های ادرار و بزاق بیماران تشخیص دهند.

دکتر سینتیا اوتو، استاد دانشگاه پنسیلوانیا در بیانیه‌ای گفت سگ‌ها هم اینک نیز قابلیت استشمام دیگر شرایط و بیماری‌های خطرناک را دارند. 

او گفت: «سگ‌هایی که ماهر در تشخیص با بو کشیدن هستند اکنون نیز به دقت می‌توانند مقادیر اندک ترکیبات آلی فرار را در بدن افراد تشخیص دهند که در ارتباط با بیماری‌هایی نظیر سرطان تخمدان، عفونت‌های باکتریایی و تومور است. این ترکیبات آلی فرار در خون، بزاق، ادرار یا بازدم انسان وجود دارند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

طراحان این پروژه امیدوارند سگ‌ها بتوانند با تشخیص بیماران مبتلا حتی اگر علایم بیماری را نداشتند باشند، به مقابله با این بیماری‌ عالم‌گیر کمک کنند.

دکتر اوتو افزود: «تاثیر احتمالی این سگ‌ها و امکان آنان برای تشخیص کووید-۱۹ می‌تواند اساسی باشد. این طرح بنا دارد با بهره‌گیری از قابلیت بی‌نظیر سگ‌ها، به تلاش‌های کشور برای نظارت بر شیوع کووید-۱۹ و جلوگیری از انتقال آن در جوامع یاری رساند.»

این اولین تحقیقی نیست که به دنبال تعلیم سگ‌ها برای بوییدن ویروس کرونا در بیماران است، چرا که در بریتانیا نیز دانشگاه دورهام به همراه خیریه سگ‌های متخصص پزشکی و دانشگاه بهداشت و داروهای گرمسیری لندن، ماه گذشته تحقیقی را درباره امکان چنین کاری به راه انداختند.

در این طرح هم شش سگ در حال آموزش هستند و محققان امیدوارند ظرف چند هفته آینده بفهمند آیا این سگ‌ها می‌توانند کووید-۱۹ را بو بکشند یا خیر.

دکتر کلر گست، بنیان‌گذار خیریه سگ‌های متخصص پزشکی نوشت: «یک سگ هر نفر را به نوبت بو می‌کشد، این کار حدود نیم ثانیه به طول می‌انجامد و سگ به سرعت تشخیص می‌دهد چه افرادی بلافاصله به آزمایش‌گیری نیاز داشته و باید به سرعت قرنطینه شوند تا از شیوع افراد بیشتر به این ویروس در سراسر بریتانیا جلوگیری شود.»

او افزود: «این شیوه‌ای سریع، کارآمد و غیر تهاجمی است و خاطر نشان می‌کند ظرفیت محدود آزمایش‌گیری نظام پزشکی کشور، تنها در مواقع قطعا مورد نیاز استفاده خواهند شد.»

© The Independent

بیشتر از زندگی