کاهش محدودیت‌های قرنطینه در ترکیه؛ جوانان و سالمندان تفکیک می‌شوند

محدودیت‌ها در روزهای آخر هفته سخت‌گیرانه‌تر می‌شود

برداشتن محدودیت‌ها همزمان با کاهش مرگ‌ومیر ناشی از کرونا است-Ozan KOSE / AFP

ترکیه اعلام کرد همزمان با نشانه‌هایی که حاکی از موفقیت‌ در مهارساز کرونا است از هفته آینده محدودیت‌های قرنطینه‌ای در قسمت اعظم این کشور را کاهش خواهد داد.

رجب طیب اردوغان رییس جمهور ترکیه در سخنرانی تلویزیونی‌اش اعلام کرد از هفته بعد جوانان و کهن‌سالان اجازه دارند در بازه‌های زمانی چهار ساعتی متفاوت  برای پیاده‌روی‌های کوتاه از خانه بیرون بیایند و بازارچه‌ها، فروشگاه‌های پوشاک و آرایشگاه‌ها می‌توانند فعالیت‌شان را از سر گیرند.

افزون بر این ترکیه در حال لغو محدودیت‌های تردد داخلی در هفت استانی است که مقصدهای گردشگری هستند و شهرهای ساحلی آنتالیا و بودروم نیز جزو آن‌ها هستند. آقای اردوغان همچنین اعلام کرد مقامات فروش ماسک را هم آزاد خواهند کرد. فروش ماسک به خاطر جلوگیری از افزایش سرسام‌آور قیمت آن ممنوع شده بود.

حالت قرنطینه سراسری در سایر شهرهای مهم مثل استانبول، آنکارا و ازمیر ادامه خواهد داشت و آقای اردوغان هشدار داد اگر فاصله‌گیری اجتماعی و ضوابط بهداشتی مثل زدن ماسک در مراکز کسب‌وکار و ادارات رعایت نشود دولت به عقب برمی‌گردد و دوباره ضوابط سخت‌گیرانه را برقرار خواهد کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای اردوغان گفت: به مرحله مهمی در مبارزه با همه‌گیری کرونا رسیده‌ایم. شمار بیماران ما به طور مستمر در حال کاهش است و شمار بیماران رو به بهبودی به صورت تصاعدی در حال افزایش است. به وضعیت عادی برخواهیم گشت اما این وضعیت عادی جدیدی است. نه در کشور ما و نه در کل جهان وضعیت به حالت قبلی که می‌شناختیم بازنخواهد گشت.

ترکیه محدودیت‌های بسیار سخت‌گیرانه برای زندگی عمومی وضع کرده است که اکثر کسب‌وکارها را به تعطیلی کشانده است و تمامی افراد زیر ۲۰ یا بالای ۶۵ سال حق تردد در خیابان‌ها را ندارند. محدودیت‌ها در روزهای آخر هفته سخت‌گیرانه‌تر است و غیر از شاغلان کارهای کلیدی پزشکی و امنیتی تمامی افراد در ۳۱ استان این کشور باید در خانه بمانند.

لغو محدودیت‌ها همزمان با کاهش تلفات روزانه کووید۱۹ از اوج ۱۲۷ نفری آن در ۱۹ آوریل به رقم کم‌تر از ۶۵ نفر در دو روز گذشته صورت می‌گیرد.

کرونا جان دست کم ۳ هزار و ۴۶۱ نفر را در ترکیه گرفته است و بیش از۱۲۷ هزار نفر را مبتلا کرده است.

لغو محدودیت‌ها در ترکیه شبیه راهبردی است که سایر کشورها مثل فرانسه و ایران کشور همسایه ترکیه در پیش گرفته‌اند و بر اساس شناسه‌بندی رنگی شدت همه‌گیری کرونا، در حال لغو قرنطینه سراسری در مناطق مختلف هستند.

اقتصاد ترکیه قبل از همه‌گیر شدن کرونا نیز با تورم فزاینده، کاهش ارزش پول و بدهی خارجی کمرشکن۴۳۷ میلیارد دلاری وضعیت وخیمی داشت.

آقای اردوغان مترصد آن بوده است که چرخ اقتصاد را دوباره به گردش در آورد و دولت به برخی شرکت‌های ساخت‌وساز، تولید کارخانه‌ای و استخراج مواد معدنی اجازه ادامه فعالیت داده است. این در حالی است که به خاطر جلوگیری از شیوع بیماری، کسب و کار در قسمت اعظم این کشور تعطیل است.

© The Independent