شکایت از کی‌روش بهانه‌ای برای یادآوری میراث کی‌روش

او در کلمبیا پیگیر پروژه‌ای مانند «پک» است

فوتبال ایران کی‌روش را از دست داد تا بدهی ۶ میلیون دلاری از همکاری کوتاه‌مدت و ناکام با مارک ویلموتس باقی بگذارد-Khaled DESOUKI / AFP

هر بار که به یک بهانه نامی از کارلوس کی‌روش در فوتبال ایران مطرح می‌شود، در میان انتقادات غیرمنصفانه یا تمجیدهای اغراق‌آلود، باید به این حسرت رجوع کرد که بعید است فوتبال ایران به زودی یک مربی حرفه‌ای با اثرگذاری از جنس کی‌روش داشته باشد.

رای تازه کمیته انضباطی فیفا درباره پرونده شکایت کارلوس کی‌روش، سرمربی سابق تیم ملی فوتبال ایران، از فدراسیون فوتبال صادر شد و فدراسیون ایران باید مبلغ ۲۰۰ هزار دلار به کارلوس کی‌روش بپردازد. این مبلغ بابت پاداش کسب مقام سوم در جام ملت‌های آسیا ۲۰۱۹ باید پرداخت شود. اگرچه در فرمول برگزاری جام ملت‌های آسیا بازی رده‌بندی را برگزار نمی‌کنند و تیم سوم به شکل رسمی شناسایی نمی‌شود، اما فیفا به این دلیل که فدراسیون ایران با آگاهی از این فرمول پاداش تعیین کرده بود، کی‌روش را برنده پرونده ۲۰۰ هزار دلاری اعلام کرده است.

فدراسیون فوتبال ایران در اعتراض به این حکم به دادگاه عالی ورزش شکایت کرده است، در حالی که بعید است دادگاه عالی ورزش این رای را تغییر دهد و احتمالا فقط هزینه دادرسی و وکالت روی دست فدراسیون فوتبال می‌ماند. کارلوس کی‌روش، سرمربی تیم ملی کلمبیا، در پاسخ به شکایت فدراسیون فوتبال ایران گفت: «متاسفانه وقتی شما با افرادی بدون صداقت، شخصیت و اصول اخلاقی مواجه می‌شوید، نمی‌توانید چیز دیگری توقع داشته باشید. ولی دادگاه عالی ورزش از آن وسایلی نیست که رئیس قبلی فدراسیون فوتبال ایران در گذشته از آن استفاده کرد تا ایجاد ترس ‌کند یا مردم و به‌خصوص بازیکنان و کارمندانش را بترساند. دادگاه عالی ورزش یک دادگاه مستقل، قابل احترام و یک موسسه بین‌المللی معتبر است. هزینه کردن زمان و پول در دادگاه با پرونده علیه کارلوس کی‌روش، تنها راهی است که آن‌ها انتخاب کردند تا توجه طرفداران تیم ملی را از مشکلات واقعی که باید بررسی شوند، دور کنند؛ همچون قرارداد با مربی اخیر تیم ملی.»

کنایه آخر کارلوس کی‌روش به قرارداد مارک ویلموتس است که فدراسیون فوتبال ایران را با بدهی ۶ میلیون دلاری مواجه کرده است؛ یک بدهی بزرگ که پرداخت آن در توان فدراسیون فوتبال نیست و هیچ‌کس نمی‌داند چگونه می‌توان پرداختش کرد. ویلموتس پس از جدایی کی‌روش، سرمربی تیم ملی ایران شد و با ثبت نتایجی ناامیدکننده در راه جام جهانی ۲۰۲۲، کنار رفت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اما فوتبال ایران پس از ۸ سال همکاری با کی‌روش، حالا به روزگاری دچار شده که بعید است بتواند کار با یک مربی حرفه‌ای در قواره کی‌روش و با جنس تاثیرگذاری او را تکرار کند. تیم ملی از کارلوس کی‌روش با سابقه مربیگری در رئال مادرید و تیم ملی پرتغال، به دراگان اسکوچیچ رسیده که مربی محترم و خلاقی است، اما در کارنامه‌اش باید به جای رئال مادرید، عملکردش در ملوان انزلی و نفت آبادان را جست‌وجو کنیم.

مهم‌تر از افتخارات گذشته کی‌روش و حتی مهم‌تر از نتایج کی‌روش با تیم ملی ایران و دو صعود به جام جهانی، باید به دستاوردهایی اشاره کرد که در فوتبال ایران ماندگار شد و بدون کی‌روش، احتمالا اثری از این آثار نمی‌دیدیم. کارلوس کی‌روش برای فوتبال ایران مجموعه «پک» را ساخت. این کی‌روش بود که پای این پروژه ایستاد تا تیم‌های ملی فوتبال ایران خانه‌ای حرفه‌ای در مجموعه ورزشی آزادی داشته باشند؛ اردوگاهی همیشگی که می‌تواند با امکانات بی‌نظیرش در ایران، سازنده نسل‌ها باشد. کی‌روش با سلیقه و نقشه خود مجموعه‌ای را برای فوتبال ایران ساخت که اگرچه بودجه ساختش با درآمدهای فدراسیون فوتبال از فیفا پرداخت شد، اما اگر کی‌روش نبود، آن بودجه نیز صرف هزینه‌های روزمره‌ می‌شد؛ مثل درآمدهای دیگر فدراسیون در سالیان اخیر که هرگز شفاف نیست برای چه اموری بر باد می‌روند. کی‌روش درباره‌ پک می‌گوید: «مطلع هستید که پایبند بودن و ساختن این زمین و ساختن ساختمان پک باعث شد من دشمنانی در ایران پیدا کنم. کار ما فقط صحبت‌ در رسانه‌ها نیست. این زمین هم از میراث‌هایی خواهد بود که از من در ایران به جا خواهد ماند.»

این کنایه کی‌‌روش درباره پک نیز به یاد ماندنی است: «لباسی که بر تن من است چهار جیب دارد. این جیب را نگه داشته‌ام که ساختمان پک را در آن بگذارم و با خود ببرم. جیب پایینی هم برای بردن زمین تمرینی که آماده شده است. در جیب دیگری هم می‌خواهم لباس‌ها و تجهیزات تیم ملی را در آن بگذارم و با خود ببرم، و در جیب بعدی هم مقام‌ها و جام‌ها را با خود می‌برم. فکر می‌کنم متوجه صحبت من شده باشید. فقط به دنبال یک مهندس هستم که چگونه می‌توانم این دستاوردها را در جیب‌هایم بگذارم.»

کی‌روش از فوتبال ایران رفت. مردی که نقش‌های مهمی را در فوتبال ایران ایفا کرد و در تیم ملی کلمبیا نیز پیگیر اجرای پروژه‌هایی نظیر پک برای گسترش فوتبال است. او را در بازدیدها و پیگیری‌هاش در کلمبیا می‌بینیم که در پروژه‌های جدید فدراسیون فوتبال کلمبیا فعال است. فوتبال ایران کی‌روش را از دست داد تا بدهی ۶ میلیون دلاری از همکاری کوتاه‌مدت و ناکام با مارک ویلموتس باقی بگذارد، و همکاری با دراگان اسکوچیچ را تجربه کند که به دلیل بی‌اعتمادی به مربی، هر بار خبر مذاکره با گابریل کالدرون و آندره‌آ استراماچونی شنیده شود و جو تیم ملی متشنج و دور از اعتماد برای یک همکاری موفق باشد.

بیشتر از ورزش