مت گالا؛ چرا مراسم سالانه مد در اولین دوشنبه ماه مه برگزار می‌شود؟

سنت برگزاری مت‌ گالا در اولین دوشنبه ماه مه به ۱۴ سال پیش بازمی‌گردد

یارا شهیدی در مت گالای ۲۰۱۹- ANGELA WEISS / AFP

هر سال علاقه‌مندان دنیای مد از سراسر دنیا در آغاز ماه مه چشم انتظار شروع مراسم سالانه مت گالا هستند.

این مراسم جمع‌آوری کمک‌های مالی که در موزه هنر کلانشهر نیویورک و موسسه پوشاک آن برگزار می‌شود، مراسمی منحصر به فرد است و مهمانان آن به دقت از جمع افراد بسیار مشهور انتخاب و دعوت می‌شوند.

تاریخ برگزاری این مراسم همیشه ثابت است و هر سال در اولین دوشنبه ماه مه در شهر نیویورک برگزار می‌شود.

با این وجود، گرچه مراسم امسال قرار بود روز دوشنبه، ۴ مه برگزار شود، در ماه مارس اعلام شد که به خاطر شیوع ویروس کرونا تا اطلاع ثانوی به تعویق افتاده است.

علی‌رغم آن که مت گالا از سال ۱۹۴۸ جشن گرفته می‌شود، سنت برگزاری آن در اولین دوشنبه پنجمین ماه میلادی، تنها به ۱۴ سال پیش برمی‌گردد.

پس چرا مت گالا همیشه در اولین دوشنبه ماه مه برگزار می‌شود؟

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گرچه در طول سال‌های اخیر ماه مه به عنوان ماه مت گالا در نظر گرفته می‌شود، از ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۴ این مراسم در اواخر ماه آوریل برگزار می‌شد.

پیش از آن نیز معمولا در اواخر ماه نوامبر یا اوایل ماه دسامبر جشن گرفته می‌شد.

به گزارش مقاله‌ای که در ماه مه ۲۰۰۰ در نیویورک تایمز منتشر شد، تاریخ برگزاری مراسم در این موزه بعد از آن عوض شد که برنامه نمایش آثار کوکو شانل، طراح مد فرانسوی، در این موزه لغو شد.

این گزارش می‌گوید: «این برنامه قرار بود نقطه عطف برنامه‌های موزه پوشاک در فصل پاییز بوده و مقدمه‌ای باشد بر جشن سالانه و پر زرق و برق مت گالا.»

اما آن برنامه لغو می‌شود چرا که ریچارد مارتین، مدیر ارشد موزه در ماه نوامبر ۱۹۹۹ درگذشت و از قرار معلوم، دیگر برای موسسه پوشاک «ممکن نبود» که بتواند در زمان مقتضی برای برگزاری مراسم آماده شود.

آن مقاله می‌افزاید که نمایشگاه زمستانه موزه هنر کلانشهر نیویورک به عنوان یک «مراسم مهم فرهنگی و اجتماعی نیویورک» شناخته می‌شد و بسیاری از خیرین دست‌و‌دل‌باز در آن شرکت می‌کردند.

بعد از تعطیلی نمایشگاه زمستانه، این موزه نمایشگاه دیگری برای گرامیداشت ژاکلین کندی، بانوی اول سابق کشور، از ۱ مه تا ۲۹ ژوئیه برگزار کرد.

آن سال مهمانی جمع‌آوری کمک‌های مالی گالا از موسسه پوشاک موزه که همچنین با نام «مهمانی سال» شناخته می‌شود، در ۲۳ آوریل برگزار شد.

بعد از حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر نیز مت گالا در سال ۲۰۰۲ برگزار نشد.

در سال بعد از آن هم این مراسم در ۲۸ آوریل و در سال ۲۰۰۴ در ۲۶ آوریل جشن گرفته شد.

بالاخره این در سال ۲۰۰۵ بود که مت گالا در اولین دوشنبه ماه مه برگزار شد و آثار شانل، خانه پوشاک فرانسوی را به نمایش گذاشت.

از آن زمان به بعد، برگزاری این مراسم سرشار از ستاره‌های مشهور در اولین دوشنبه ماه مه به سنتی ادامه‌دار تبدیل شد.

در سال ۲۰۱۶، مستندی درباره مت گالا با نام «اولین دوشنبه مه» (First Monday in May) منتشر شد.

این فیلم شامل پشت صحنه طراحی و برپایی نمایشگاه سال ۲۰۱۵ موزه هنر کلانشهر نیویورک با نام «چین: آن‌سوی آینه» (China: Through the Looking Glass) و همچنین مراسم مت گالا بود که ستارگانی نظیر ریحانا، بیانسه و لیدی گاگا را میزبانی می‌کرد.

© The Independent

بیشتر از زندگی