سرگشتگی ورزش ایران و تناقض‌گویی‌ مسئولان

نگاهی به موضع فیفا، مخالفت اکثر باشگاه‌ها و اصرار فدراسیون

 وعده آغاز دوباره لیگ فوتبال ایران، با وجود خطرات ویروس کرونا باعث نگرانی شده است - عکس: سایت باشگاه استقلال

اظهارنظرهای متناقض درباره برگزاری ورزش حرفه‌ای، فدراسیون‌های ورزشی و باشگاه‌ها را در ایران دچار سردرگمی می‌کند. رئیس ‌جمهوری ایران و وزارت بهداشت هر یک نظرهای مختلفی درباره برگزاری مسابقات ورزشی دارند.

ورزش ایران از اوایل اسفند ماه ۹۸ تعطیل است، اما در روزهای اخیر خبر تمرینات تیم‌های لیگ برتر فوتبال ایران و وعده آغاز دوباره لیگ، نگرانی‌هایی را موجب شده است. پزشکان بارها هشدار داده‌اند که اگر ورزشکار حرفه‌ای مبتلا به کویید-۱۹ شود، شاید بخشی از توانایی‌های تنفسی خود را برای ورزش حرفه‌ای از دست بدهد و فارغ از این هشدار، برگزاری مسابقات ورزشی با ایده فاصله‌گیری در اجتماع در تضاد است و ورزش با فاصله ایمن، مقدور نیست.

فیفا می‌داند که نمی‌تواند مسئول بررسی شیوع کرونا در تمام کشورها باشد و دستور لغو یا برگزاری بازی‌ها را بدهد و به همین دلیل، در سند راهنمای فوتبال و کرونا می‌نویسد: «فیفا به عنوان نهاد حاکم بر فوتبال دنیا، مسئولیت و وظیفه دارد دستورالعمل مناسب را به فدراسیون‌های عضو ارائه کند تا هم پیامدهای اختلالات ناشی از کووید-۱۹ برای آنها کاهش یابد، و هم این اطمینان حاصل شود که هرگونه واکنشی، با منافع همگانی هماهنگ است. فیفا در موقعیتی قرار ندارد که به فدراسیون‌های عضو آموزش دهد، یا در مورد این که فوتبال در هر کشور یا محدوه جغرافیایی چه زمانی باید آغاز شود، تصمیم بگیرد. این تصمیم باید توسط هر فدراسیون بر اساس توصیه‌های مقامات بهداشت عمومی ملی آن کشور اتخاذ شود. سلامت همواره باید اصل اساسی برای فیفا و فدراسیون‌های عضو باشد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اما رئیس جمهوری ایران، وزارت بهداشت و وزارت ورزش و جوانان، و فدراسیون‌های ورزشی هر یک حرف‌هایی متناقض درباره ورزش به زبان می‌آورند. حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، روز شنبه پس از پایان جلسه ستاد مقابله با کرونا، از بازگشایی برخی از صنوف، از جمله مراکز ورزشی به شرط تجمع نکردن خبر داد: «برخی از صنوفی که ممنوع بودند، حتی در بخش‌های قرمز نیز بازگشایی می‌شوند؛ مثل آرایشگاه‌ها، برخی از مراکز ورزشی و مراکز کشوری، البته در حدی که تجمع نباشد. وزارت کشور و وزارت بهداشت این را اعلام می‌کنند. بازگشایی خیلی با آرامش و پلکانی خواهد بود.» از این حرف‌های روحانی این گونه برداشت شد که بازی‌های لیگ فوتبال ایران به زودی برگزار خواهد شد.

کیانوش جهانپور، معاون وزیر بهداشت و سخنگوی ستاد ملی مبارزه با ویروس کرونا، درباره آغاز لیگ برتر می‌گوید: «هیچ مجوزی برای شروع تمرینات یا مسابقات فوتبال از سوی ستاد ملی مبارزه با کرونا صادر نشده است. بازگشایی صنوف مختلف به این شکل است که در فاصله‌گذاری اجتماعی، صنوف مختلف به تدریج مورد بررسی قرار می‌گیرند و درباره بازگشایی آنها پروتکل ابلاغ می‌شود. بازگشایی ورزش در ابعاد ملی چیزی نیست که افراد خودشان بخواهند درباره‌اش تصمیم بگیرند. در این زمینه باید پروتکل نوشته شود و این مشاغل باید از جمله صنوفی باشند که می‌توانند بازگشایی شوند. در پروتکل آمده که در شرایط فعلی مشاغل یا صنوف کم‌خطر یا ضروری می‌توانند بازگشایی شوند. من ندیدم باشگاه‌های حرفه‌ای ورزشی در پروتکل‌هایی باشند که مجوز بازگشایی دارند.»

محسن فرهادی، معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت و مسئول تدوین پروتکل‌های مربوط به بازگشایی مشاغل و اصناف، نیز درباره شروع بازی‌های لیگ گفت: «قرار بر این شد (که) بعد از ۷ خرداد، بازنگری و کارشناسی شود و تصمیمی درباره آن گرفته شود. هنوز هیچ تصمیمی گرفته نشده است. تا بعد از ماه رمضان این اتفاق نخواهد افتاد.» اگر طبق اعلام وزارت بهداشت تا ۷ خردادماه تصمیم به شروع تمرینات تیم‌ها گرفته نشود، برگزاری ادامه فصل ۹۹-۹۸ لیگ برتر مقدور نخواهد بود، چون با تقویم فصل آینده تداخل خواهد داشت.

۱۳ باشگاه در لیگ برتر فوتبال ایران با برگزاری لیگ مخالفند. حتی باشگاه تراکتورسازی پس از مصاحبه حسن روحانی، در بیانیه خود نوشت: «اینجا که خبری از اسپانسرهای آنچنانی، حق پخش تلویزیونی، پیش‌فروش بلیت مسابقات و درآمد نیست. اینجا سر و ته فوتبال فقط هزینه است و تیم‌ها در صورت لغو مسابقات، نه تنها ضرر مالی نمی‌بینند، شاید وضعیت مالی‌شان بهتر هم شود. باشگاه‌ها چگونه بازیکنان‌شان را برای شروع تمرینات دعوت کنند؟ با چه تضمینی؟ اگر یک بازیکن به کرونا مبتلا شود، چه کسی جواب می‌‌دهد؟ متولیان امر عواقب این تصمیم را برعهده می‌گیرند؟»

کانون مربیان فوتبال ایران نیز خواستار تعطیلی مسابقات فوتبال برای حفظ سلامت ورزشکاران شد و دکتر بیژن ذوالفقارنسب که ریاست این کانون را بر عهده دارد، گفت: «ما یک راهکار مشخص کردیم. ۹ هفته به پایان این فصل باقی مانده و پیشنهاد ما این است که امتیاز بازی‌های فصل آینده برای ۹ هفته این فصل هم در نظر گرفته شود. برای مثال، پرسپولیس و پیکان یک بازی در این ۹ هفته با یکدیگر دارند. فصل آینده که آن‌ها با هم بازی کنند، امتیاز آن مسابقه علاوه بر فصل آینده برای فصل ۹۹-۹۸ هم در نظر گرفته می‌شود. یعنی با یک بازی برای دو بازی امتیاز در نظر گرفته شود تا جدول مسابقات فصل ۹۹-۹۸ بعد از ۹ هفته و تیم قهرمان و تیم‌های سقوط کننده مشخص شود.» این پیشنهاد باید از زوایای حرفه‌ای مختلفی بررسی شود، اما فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ، تیم‌های کارشناسی متخصصی برای بررسی این مسایل ندارند.

در فضایی که اظهارنظرهای رئیس جمهوری و وزارت بهداشت متناقض هستند، چند باشگاه از شروع تمرینات خود خبر داده‌اند و فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ نیز برای حفظ درآمدهای تبلیغاتی لیگ برتر از شروع مسابقات حرف می‌زنند، در حالی که باشگاه‌ها چندان بهره‌ای از این درآمدها نمی‌برند و اغلب باشگاه‌ها نمی‌دانند به کدام دلیل منطقی باید جان بازیکنان خود را با برگزاری مسابقات، به خطر بیندازند.

بیشتر از ورزش