مت‌گالا، از گذشته تا امروز

دعوت چالش‌برانگیز مجله ووگ از علاقه‌مندان پروپا قرص مراسم مت‌گالا

جولیا گارنر هنرپیشه اهل ایالات متحده آمریکا در مت‌گالا ۲۰۱۹-   ANGELA WEISS / AFP

بیش از چهار دهه است که همه ساله علاقه‌مندان به دنیای مد منتظر اولین دوشنبه ماه مه هستند تا ببینند روی فرش قرمز مت‌گالا ( شب‌نشینی مُد در موزه متروپلیتن نیویورک) ستارگان موسیقی و سینما چه‌ می‌پوشند. 

ستارگان موسیقی و سینما هر ساله در موزه متروپولیتن نیویورک گرد هم ‌می‌آیند تا از «موسسه طراحی مد و لباس»  حمایت کنند.

 موسسه طراحی مد و لباس موزه مترو پولیتن نیویورک هر سال موضوعی را انتخاب می‌کند و۶ ماه قبل از مراسم، آن را به طراحان لباس از تمام دنیا اعلام می‌کند. طراحان نیز بر اساس موضوع انتخاب شده، اقدام به طراحی لباس‌ برای مهما‌نان می‌کنند.

 

جالب است بدانید که موسسه طراحی مد و لباس در سال ۱۹۳۷ ابتدا با عنوان «موزه هنر طراحی لباس»  تاسیس شد و پس از تقریبا یک دهه، در سال ۱۹۴۶ با موزه هنر مترو پولیتن نیویورک ادغام شد. النور لمبرت، روزنامه‌نگار عرصه مد، دو سال بعد از ادغام موسسه با موزه هنر، یک مهمانی‌ شام ترتیب داد تا علاقه‌مندان به مد را به کمک به این موسسه نوپا ترغیب کند. این مهمانی‌ها ده‌ها سال ادامه یافت تا بالاخره در سال ۱۹۷۳ دایانا وریلند، سردبیر مجله ووگ، به عنوان مشاور ویژه این موسسه انتخاب شد. دایانا این مراسم خیریه را به یکی از پر زرق و برق‌ترین و مهم‌ترین مراسم‌های مد در دنیا تبدیل کرد. این مراسم با میلیون‌ها بیننده در سراسر جهان علاقه‌مندان خوش‌پوشی و مبتکران طراحی لباس و مد را به خود جلب کرده است. 

مت‌گالا ۲۰۲۰

این مراسم قرار بود امسال با موضوع «مد و تداوم آن در تونل زمان» با الهام از آثار ویرجینا وولف، رمان‌نویس بریتانیایی،‌ برگزار شود و  با توجه به  ۱۵۰ سالگی موزه مترو پولیتن نیویورک، انتظار می‌رفت که مراسم امسال پر سر و صداتر از سال‌های گذشته باشد. اما این مراسم هم مانند صدها مراسم مهم فرهنگی و هنری دیگر در دنیا، به دلیل شیوع ویروس کرونا لغو و به زمان نامعلوم دیگری موکول شد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در این راستا، چند روز پیش مجله ووگ در یک ابتکار جالب علاقه‌مندان پروپا قرص این مراسم را به یک چالش هیجان‌انگیز دعوت کرد. در این چالش، علاقه‌مندان باید با الهام از طرح‌های سال‌های گذشته مت‌گالا، لباس‌هایی را طراحی کنند و در اینستاگرام به نمایش بگذارند. مجله ووگ البته برای آسان کردن کار علاقه‌مندان، ۳۳ عکس از مراسم سال‌های گذشته منتشر کرده است. 

اما اگر اهل چالش‌های اینستاگرامی نیستید، توصیه‌ می‌شود به تارنمای کلکسیون لباس، کیف و کفش موزه هنر متروپولیتن نیویورک  سر بزنید که در آن عکس‌‌هایی از لباس‌های قدیمی و جدید، همراه با توضیحات و مسیر توصعه این صنعت از چند صد سال گذشته تا به امروز به نمایش گذاشته شده است. این مجموعه با بیش از ۳۳ هزار اثر هنری، لباس‌ها، کفش‌ها و کلاه‌‌هایی را به نمایش گذاشته ‌است که از قرن ۱۶ میلادی به امروز طراحی و ساخته شده‌اند.

بیشتر از زندگی