«ایران، مسئول غرق کردن ده‌ها شهروند افغانستان است»

وزارت امور خارجه افغانستان، از این حادثه تحقیقات کامل به عمل خواهد آورد

مرکز شهرستان مرزی تایباد در فاصله ۲۲۵ کیلومتری جنوب شرقی مشهد واقع است و ۹۰ کیلومتر مرز مشترک با کشور افغانستان دارد- عکس از نیما نجف‌زاده

چندین تن از شهروندان افغانستان در گفت وگو با ایندیپندنت فارسی می‌گویند که دولت ایران در برابر غرق کردن ده‌ها مهاجر افغان در دریای هریرود مسئول بوده و باید در این مورد پاسخ روشن ارایه کند که چرا و به کدام جرم این جوانان را غرق کرده و کشته‌ است. 

وزارت خارجه افغانستان نیز در یک اعلامیه‌ای خبر داده است که محمد حنیف اتمر، سرپرست این وزارت با دریافت گزارش‌های مطبوعاتی مبنی بر کشته شدن مسافرین افغان در امتداد سرحد با کشور ایران، هیاتی را تحت رهبری معین سیاسی وزارت خارجه توظیف نموده است تا این حادثه را به شکل همه جانبه تحقیق و بررسی نماید تا در پرتو حقایق این موضوع تصمیمات لازم اتخاذ شود.  

شهروندان این کشور تاکید دارند که همه می‌دانند که این جوانان مهاجر افغان توسط مرزبانان کشور ایران به دریا انداخته شده اند تا کشته شوند. اکنون دولت ایران باید در این مورد پاسخ بدهد و کسانی‌که دست به چنین حرکت غیر انسانی و ضد حقوق بشری زده‌اند شناسایی شده به جزای اعمال‌شان برسند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آنان از حکومت افغانستان می‌خواهند که در برابر این ظلم و جنایت ضد بشری و انسانی مرزبانان حکومت ایران خاموش نبوده باید از حقوق شهروندانش که برای پیدا نمودن لقمه نان به ایران می‌رفتند پرسان کند و از حکومت ایران بخواهند که این مرزبانان را شناسایی نموده مجازات کنند در غیر آن این گونه ظلم و حشت آنان ادامه خواهند داشت.

رامش صالح، از ساکنان شهر کابل است وی که سال گذشته از راه قاچاق به ایران رفته بود از ظلم و سرکوب مرزبانان این کشور به خبرگزاری اندیپندت فارسی گفت:«حکومت ایران در شعار دوست و برادر مردم افغانستان بوده اما در عمل دشمن سرسخت ما است. من با جمع از جوانان که بخاطر کار به ایران می‌رفتیم در مسیر را به دست مرزبانان آن کشور افتادیم، همه ما را دستیگر کردند و به اندازه‌ای لت‌وپار شدیم که تا اکنون درد و ناله آن روز را فراموش نمی‌کنم. مرزبانان ایران در مسیر راه بدون آن که بپرسد کی هستید، و کجا می‌روید، مستقیم به مهاجرین افغان شلیک می‌کنند و به همین گونه ده‌ها شهروند ما را بدون جرم از بین برده‌اند.»

الهام جاوید، به تازگی از کشور ایران برکشته است. گفت:«مرزبانان ایران ظالم‌ترین مردم هستند، هیچ رحم ندارند. با لگد و مشت مردم را کشته‌اند و می‌کشند. من ظلم این گروه را به چشم علیه مهاجرین افغان دیده‌ام، اما متاسفانه در کشور ما کسی نیست که بپرسد که چرا این گونه ما کشته و هلاک می‌شویم؟. من هیچ شک ندارم که این ده‌ها شهروند ما توسط مرزبانان ایران به دریا انداخته نشده باشد، این جنایت در پهلوی صدها جنایت دیگر این نظام ایران در برابر ما بوده و تا زمانی‌که حکومت ما پرسان نکند ادامه خواهد داشت.»

این گفته‌های شهروندان افغانستان در حالی ابراز می‌شود که به تازگی نوارهای تصویری به نشر رسیده است که نشان می‌دهد مرزبان  دولت ایران ده‌ها مهاجر افغان را که می‌خواستند برای کار به این کشور بروند به آب انداخته غرق کرده‌اند.

شاه ولی، از جمله مهاجرین است که توسط مرزبان ایران به دریا اندخته شده است اما توانسته خود را نجات دهد گفته است:«نخست مرزبانان ایران، ما را برد به اردوگاه، ساعت یک از آنجا کشید به مینی‌بوس سوار کرد، برد به دریا، جایی که خانه ما بود نگذاشت پایین شویم اما به جای برد که هیچ کسی نبود و به دریا انداخت و توانستم خود را نجات دهم.»

بستگان این قربانیان (افراد به دریا انداخته شده) دولت ایران را مسئول این کشتار می‌دانند می‌گویند که مرزبانان این کشور در منطقه موسوم به ذوالفقار مهاجرین افغان را دستیگر نموده و حتا به آنان شلیک کرده‌اند.

گفته می‌شود تا کنون از میان ۲۷ تن از شهروندان افغان که توسط مرزبانان ایران به دریا انداخته شده است جسد پنچ تن از آنان را از آب بیرون کشیده و به بیمارستان حوزی آستان هرات انتقال داده‌اند.

بیشتر از